Jak wybrać firmę doradczą?

Jak wybrać firmę doradczą?

Wielu przedsiębiorców potrzebuje wsparcia w bieżącym funkcjonowaniu firmy, na które składa się wiele aspektów. Począwszy od marketingu, przez księgowość, a skończywszy na sprzedaży. Nie zawsze możliwe jest ogarnięcie wszystkich zagadnień samodzielnie. Dlatego często sięga się po pomoc firm doradczych. Jak zatem wybrać firmę konsultingową? Jakie aspekty powinny decydować o podjęciu współpracy z konkretnym doradcą?

Czym jest doradztwo biznesowe?

Doradztwo biznesowe usprawnia działanie firmy i znacząco je poprawia. Aby było skuteczne, musi być świadczone przez odpowiednio do tego przygotowaną firmę konsultingową. Rzetelną, sprawdzoną i w pełni profesjonalną, bo to jest gwarantem naszego sukcesu.
Najczęściej wsparcie doradcze dotyczy takich obszarów jak:
• dotacje,
• marketing,
• księgowość,
• PR,
• CSR,
• inne.

Takie zewnętrzne wsparcie konsultingowe może przełożyć się na lepszy wizerunek naszego przedsiębiorstwa, wyższą pozycję rynkową i konkurencyjną. To z kolei wpłynie na osiągany wynik finansowy. Jeżeli chcemy sprawniej działać, mieć większą liczbę klientów i być lepiej postrzeganymi, to zdecydujmy się na współpracę z firmą doradczą.

Aktualnie na polskim rynku funkcjonuje wiele firm świadczących tego typu usługi. Szacuje się, że branża usług doradczych w Polsce skupia około 10 tysięcy podmiotów. Dużą część z nich stanowią małe podmioty, często jednoosobowe lub zatrudniające niewielką liczbą pracowników. Oczywiście spotkamy też dużych graczy lokalnych, regionalnych, a nawet globalnych, bo wiele międzynarodowych firm doradczych ma swoje oddziały w naszym kraju. Zatem jest z czego wybierać. Aby wybór był optymalny, należy wziąć pod uwagę omówione niżej kwestie.

1. Zespół

To jeden z kluczowych aspektów, który należy wziąć pod uwagę, decydując na wybór firmy doradczej. Przecież to właśnie od kompetencji i doświadczenia pracowników zależy powodzenie naszego projektu. Dlatego warto sprawdzić, jakim potencjalnym kadrowym dysponuje dana firma konsultingowa. Ilu zatrudnia pracowników, w czym się specjalizują, jakie posiadają kwalifikacje? Warto zweryfikować te informacje, dopytując o ukończone szkoły, szkolenia, dotychczasowe projekty zakończone sukcesem. To pokaże nam, z kim mamy do czynienia i czy to konkretne przedsiębiorstwo doradcze poradzi sobie z naszym przedsięwzięciem.

2. Portfolio

Z zespołem łączą się zrealizowane projekty. Dlatego warto spojrzeć na dotychczasowe realizacje. Albo poprzez stronę internetową firmy doradczej, na której powinna być zakładka „Realizacje”. Albo w czasie osobistego spotkania. To zdecydowanie pozytywnie wpływa na wizerunek konsultantów. Uwiarygodnia ich i pokazuje, że są rzetelnymi, profesjonalnymi i sprawdzonymi wykonawcami.

Warto doprecyzować (na tyle, na ile będzie to możliwe, ze względu np. na klauzule o zachowaniu poufności), na czym polegały wcześniejsze projekty, czego dotyczyły, jak przebiegały prace. Szczególnie zwróćmy uwagę na podobne realizacje do naszego zagadnienia. To da nam większą pewność powodzenia. Jeżeli firma doradcza zakończyła sukcesem podobne zlecenie, to i z naszym powinna sobie poradzić bez problemów.

3. Referencje i nagrody

Poprośmy również o referencje od poprzednich klientów. Nic tak nie pokazuje profesjonalizmu i rzetelności, jak pochlebne opinie wcześniejszych nabywców. Zwłaszcza jeżeli pochodzą od dużych i cenionych na rynku podmiotów. Takie referencje powinny znaleźć się na stronie internetowej firmy konsultingowej, a także w ofercie, którą nam przedstawia.

Warto też sprawdzić opinie o firmie w Internecie. Przejrzeć dostępne profile społecznościowe (np. Goldenline, LinkedIn, Facebook), fora Internetowe. To także powinno nam pomóc w dokonaniu właściwego wyboru firmy doradczej. Zapytajmy również o to, jak długo firma współpracuje z poszczególnymi klientami. Im dłuższa współpraca, tym lepiej dla nas. Oznacza bowiem, że firma doradcza wywiązuje się ze swoich obowiązków i przyczynia do sukcesu swoich konsumentów.

Zweryfikujmy, czy dana firma konsultingowa może pochwalić się nagrodami. Czy brała udział w krajowych lub międzynarodowych konkursach, czy wygrała branżowe rankingi bądź zestawienia. To także ważna przesłanka. Zwiększa powodzenie współpracy i daje szansę na osiągnięcie zaplanowanych rezultatów.

4. Publikacje

Eksperckie artykuły zamieszczane czy to na blogu firmowym, czy w specjalistycznych portalach lub prasie, to także dobry znak. Jeżeli firma dzieli się posiadaną wiedzą, to znaczy, że możemy ją uznać za rzetelną i profesjonalną. Im więcej takich materiałów znajdziemy, tym lepiej. To pokazuje, że przedsiębiorstwo konsultingowe posiada odpowiednie know-how i zna się na tym, czym się zajmuje. Sprawdźmy, czy pracownicy firmy doradczej wypowiadają się dla prasy fachowej, czy występują na branżowych konferencjach lub innych wydarzeniach zarówno krajowych, jak również zagranicznych. Współpraca z prawdziwymi ekspertami pozwoli nam zrealizować z sukcesem nasz projekt.

5. Cena

To także ważny aspekt wyboru firmy doradczej. Jednak cena nie powinna mieć decydującego wpływu na ostateczny wybór. Zależy on od wielu czynników, wymienionych w tym artykule. Przede wszystkim kluczowe znaczenie ma stosunek ceny do jakości. Nie wybierajmy najtańszych wykonawców, bo jakość usługi, którą dostaniemy może być dalece niesatysfakcjonująca. Współpraca z taką firmą konsultingową nie rozwiąże naszego problemu, a tylko przysporzy nam kosztów i spowoduje stratę cennego czasu. Również wybór najdroższego wykonawcy wcale nie musi być tym najlepszym. Nie zawsze drogo oznacza dobrze. Dlatego warto o tym pamiętać. Sprawdźmy również, w jaki sposób następuje rozliczenie. Czy jest podzielone na etapy, czy zakłada płatność na zasadzie success fee?

6. Kontakt
Sposób kontaktu jest bardzo ważny przy wyborze przedsiębiorstwa konsultingowego. Zwróćmy uwagę na sposób komunikacji i przepływ informacji. Czy jesteśmy traktowani indywidualnie i brane pod uwagę są nasze potrzeby? Czy czujemy się jak kolejny numerek statystyczny i klient do odhaczenia? To może mieć później odzwierciedlenie w jakości współpracy i wyniku końcowym. Projekt, który zlecimy może być przygotowany niezgodnie z zasadami sztuki. Co w konsekwencji nie przełoży się w żaden sposób na rezultat, który chcieliśmy osiągnąć. Ponadto ważne jest, czy będziemy mieli możliwość stałego kontaktu z doradcą, czy możemy liczyć na współpracę tylko w godzinach pracy. To szczególnie ważne, jeżeli realizujemy projekt „na wczoraj”.

Podsumowanie

Jeżeli zależy nam na skutecznej pomocy firmy doradczej, musimy dokładnie przemyśleć jej wybór. Wziąć pod uwagę różne kryteria i przypisać im określoną wagę. Ważny jest nie tylko aspekt ceny i nie on powinien stanowić główny wyznacznik.

Przede wszystkim istotne znaczenie ma wiedza i doświadczenie firmy konsultingowej. Dlatego koniecznie sprawdźmy, jakie projekty realizowała, z jakimi klientami współpracowała, co osiągnęła. Nie bez znaczenia jest również doświadczenie branżowe, czyli realizacja analogicznych przedsięwzięć do naszego. To da nam większą pewność sukcesu.

Zanim podejmiemy decyzję o współpracy z danym przedsiębiorstwem doradczym, sprawdźmy również referencje i opinie na jego temat. Takie dokumenty pokazują wiarygodność i rzetelność naszego potencjalnego partnera biznesowego.

Zwróćmy również uwagę na sposób komunikacji i podejście firmy do współpracy z nami, aby nie okazało się, że jesteśmy traktowani jako kolejny projekt do realizacji.

Autor: Michał Jezierski – Kancelaria Rozwoju Biznesowego

Strona www: www.krb.waw.pl
Blog: www.krb.waw.pl/blog
Facebook: www.facebook.com/kancelariarozwojubiznesowego/

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *