Biznesowy savoir vivre bez popełniania faux pas – rozmowa z autorką książki „Marka kobiety w biznesie…”

Biznesowy savoir vivre bez popełniania faux pas – rozmowa z autorką książki „Marka kobiety w biznesie...”

20 kwietnia br. rozpoczynają się w Białymstoku VII Międzynarodowe Targi Książki. W trakcie wydarzenia spotkać będzie można również ekspert współpracującą z naszym portalem – Renatę Wronę, autorkę książki „Marka kobiety w biznesie. Etykieta i wizerunek”.

Zapraszamy na rozmowę z autorką, która opowiada nie tylko o swojej najnowszej książce, ale również o biznesowym savoir vivre.

Obcasypodlasia.pl : To już Twoja 2 książka. Pierwsza była o tym, jak być kobietą szczęśliwą, a druga skierowana jest do kobiet w biznesie?

Renata Wrona: Pierwsza książka, o tytule „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość.” pomaga zrozumieć mechanizm poczucia szczęścia i wskazuje sposoby osiągania go. Piszę w niej o tym jak przygotować swój umysł do tego by być gotową na szczęście. Ta cecha pozytywnego nastawienia i dostrzegania piękna i możliwości wokół siebie jest przydatna zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym i w biznesie.

Druga książka „Marka kobiety w biznesie. Etykieta i wizerunek.” pomaga sprawnie przejść przez biznesowe savoir vivre bez popełniania faux pas. Podpowiada jak czuć się pewnie i wyglądać odpowiednio do sytuacji, jak podkreślić swój profesjonalizm nie pozbywając się przy tym kobiecości.
Chcę aby moja książka pomogła kobietom zbudować markę osobistą, która będzie prawdziwa, naturalna, spójną i przekonująca, a nie tylko sztucznym chwytem marketingowym. By kobieta kreowała wizerunek osoby profesjonalnej i godnej zaufania a jednocześnie by jej marka była silna, trwała i wyróżniająca wyjątkowość każdej kobiety.

Jak zrodził się pomysł na tę książkę ?

Od lat prowadzę szkolenia i warsztaty o tematyce etykiety i netykiety w biznesie, budowania marki osobistej oraz biznesowego wizerunku, pomyślałam więc, że warto moją wiedzą ująć w jednej publikacji. Na potrzeby książki poprosiłam także o wypowiedź kilka innych kobiet, profesjonalistek, które podziwiam za ich pracę i które również współpracują z kobietami lub dla kobiet i które uzupełniły książkę o swoje doświadczenia.

Książka zawiera konkretne porady?

Tak książka zawiera dużo konkretnych, skondensowanych porad, z których mam nadzieję, że czytelniczka skorzysta. Zawiera także wiele pytań coachingowych. Wierzę, że to właśnie odpowiednio zadane pytania, pozwalają nam się zastanowić nad sobą, ustalić cele i rozpocząć konkretne działania. Jestem pewna, ze uzyskana wiedza z książki wsparta wejrzeniem w sama siebie i zastanowienie się nad tym jak chcę wyglądać, jak się zachowywać, kim naprawdę chcę być, sprawia, że nasza marka osobista jest profesjonalna i jednocześnie bardzo indywidualna. Dzięki temu nie musimy nikogo naśladować, jedynie korzystać z dobrych standardów i zasad biznesu do budowania swojego lepszego „ja”.

Jakie błędy najczęściej popełniają kobiety w biznesie? W kwestiach, które poruszasz w książce?

Brak im odwagi i umiejętności do asertywnego wyrażania swojej opinii, bez wstydu, nadmiernej skromności, ale także bez krytykowania i obrażania. Nie wszystkie zachowują się zgodnie z ogólnie przyjęta biznesową etykietą. Często zapominają o punktualności. Część ma problem z kompletowaniem biznesowej garderoby, tak by nie była zbyt smutna ani zbyt krzykliwa.

Napisałaś też o bieliźnie w biznesie. Czy to ważne co mamy pod ubraniem, skoro tego nie widać?

Wbrew pozorom, kwestia bielizny jest bardzo istotna. Dobrze dobrana bielizna daje nam poczucie wygody i komfortu oraz pewność siebie przez cały dzień. Bielizna jest bazą pod biznesowy strój, dlatego tak ważne jest aby nie prześwitywała, nie deformowała naszego ciała i nie krępowała ruchów

W książce piszesz również o sposobie odżywiania, sporo też miejsca poświęcasz zwykłej wodzie. Dlaczego?

Tak, ponieważ często zapominamy o kwestii odżywiania swojego organizmu, gdy mówimy o wizerunku, a przecież to, co jesz, w największym stopniu wpływa na twój wygląd, poziom sił i stan twojego mózgu. Na stan zdrowia i pomyślność. Związek między zdrowym jedzeniem a wizerunkiem jest nierozerwalny, dlatego nie mogłam w książce pominąć kwestii odżywiania.

Szybkie, śmieciowe jedzenie, słodycze, napoje gazowane i produkty mocno przetworzone są jedynie zapychaczami żołądka i nie mają nic wspólnego z odżywianiem. Skrajne odchudzanie się i restrykcyjne diety również nie służą ani organizmowi, ani mózgowi. Nadmierne ilości cukru powodują, że stajemy się ospałe i czujemy się przemęczone. Cukrzyca jest uznawana za drugą – po nowotworze – śmiertelną chorobę. Nadmiar spożywanego mięsa i tłuszczu doprowadza do miażdżycy, czyli otyłości, oraz pogorszenia koncentracji i pamięci. Woda jest składnikiem każdej naszej komórki. Nawodniony mózg szybciej reaguje i sprawia, że stajemy się sprawniejsze umysłowo i bardziej odporne na stres. A Sprawny mózg i odporność na stres jest istotna dla kobiety w biznesie. Jak widać kwestia odżywiania i nawadniania organizmu, tak samo jak kwestia uprawiania sportów jest bardzo istotna w budowaniu swojej marki osobistej.

Mówi się że wysokie szpilki charakteryzują bizneswoman. Zgadzasz się z tym?

Tak się utarło, choć tak naprawdę w biznesowym wizerunku raczej dobieramy szpilki trochę niższe lub wręcz obcasy typu słupek, a współczesny biznesowy dress code dopuszcza również baleriny, pod warunkiem, że są klasyczne czarne, granatowe lub beżowe, bez nadmiernych ozdób. Nie dopuszczalne są buty kolorowe, kwieciste, sprawdzające się jedynie na wyjścia prywatne oraz czarne lakierowane szpilki, które zarezerwowane powinny być na wieczorne wyjścia.

Renata Wrona – Trenerka rozwoju osobistego i biznesu, Coach ICF, PR managerka, Właścicielka firmy Prime Image, Autorka książek z zakresu sukcesu, rozwoju i relacji w życiu kobiety „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość” i „Marka kobiety w biznesie. Etykieta i wizerunek.” oraz wielu artykułów z zakresu budowania marki, komunikacji interpersonalnej i etykiety w biznesie.

Ekspertka w dziedzinie budowania marki i kreowania marki osobistej, komunikacji interpersonalnej, Public Relations, wystąpień publicznych, savoir vivre w biznesie oraz budowania pewności siebie i asertywności. Prowadzi szkolenia z doskonalenia kompetencji osobistych, interpersonalnych i menedżerskich, pomagając uczestnikom w osiąganiu najlepszych wersji samych siebie. Pracuje z obrazem wykorzystując grę coachingową Points of You. (www.renatawrona.pl)

Fot. Archiwum własne Renata Wrona

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *