Jak napisać skuteczny wniosek o dotację do PUP Białystok?

Jak napisać skuteczny wniosek o dotację do PUP Białystok?

Myślisz o założeniu firmy, ale brakuje Ci pieniędzy? Możesz skorzystać z dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej z PUP Białystok. Wystarczy, że złożysz wniosek i otworzysz swój biznes.

Jeśli nie wiesz, jak wypełnić wniosek o dotację na założenie działalności gospodarczej. To koniecznie przeczytaj nasz praktyczny poradnik. Krok po kroku wyjaśniamy, jak uzyskać maksymalną liczbę punktów i zdobyć dotację na otwarcie firmy.

Opis projektu we wniosku o dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Opis przyszłej działalności stanowi najważniejszy punkt wniosku o dotację na założenie firmy z PUP Białystok. Dlatego przyłożenie szczególnej wagi do jego opracowania jest tak ważne. Dokładnie opisz, czym chcesz się zajmować. Na czym będzie polegał Twój biznes.

Staraj się, aby opis działalności był przejrzysty, wiarygodny i zrozumiały. Nie zapomnij również o tym, aby był zachęcający do przeczytania i zapoznania się z Twoim pomysłem.

Zastanów się, jakie usługi lub produkty chcesz sprzedawać. Czym się charakteryzują, na czym polegają. Jak wygląda proces świadczenia usług, jak przebiega, jakie są etapy?

Pomyśl o tym, jak chcesz rozwijać swoją firmę. Co zamierzasz osiągnąć w ciągu najbliższych kilku lat. Jakie stawiasz sobie cele i wyzwania.
Napisz o tym, dlaczego chcesz założyć własną firmę. Co motywuje Cię do prowadzenia swojego biznesu. Dlaczego zdecydowałeś się na ten krok.

Wykształcenie i kwalifikacje

Kluczowa dla przyznania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej z PUP  jest zgodność Twojego wykształcenia i doświadczenia z planowanym biznesem. Dla urzędu pracy jest to wyznacznik, że poradzisz sobie na rynku. I przyznana dotacja nie zostanie zmarnowana. Daje to po prostu większą szansę na sukces.

W tym punkcie opisz swoje dotychczasowe doświadczenia zawodowe. Napisz, czym się zajmowałeś, gdzie pracowałeś. Możesz także pochwalić się osiągniętymi sukcesami. Np. jeśli zwiększyłeś sprzedaż o 10%. to jak najbardziej pochwal się tym we wniosku o dotację z PUP Białystok.

Następnie opisz swoją ścieżkę edukacyjną. Ukończone szkoły, szkolenia, kursy. Napisz, czego się nauczyłeś i w jaki sposób wykorzystasz to we własnej działalności gospodarczej. Np. jeśli ukończyłeś szkolenie z przedsiębiorczości to wiesz, jak założyć firmę, jak wypełnić odpowiednie druki, jak prowadzić rozliczenia etc.

Warto przy tym również opisać swoje kompetencje „miękkie”. We wniosku o dotację na założenie firmy z PUP Białystok możesz wymieć swoje dodatkowe umiejętności, które Twoim zdaniem będą przydatne w prowadzeniu własnego biznesu. Mogą to być umiejętności negocjacyjne, dzięki którym będziesz mógł uzyskać atrakcyjne rabaty u swoich dostawców. Może potrafisz nawiązywać relacje? Dzięki czemu będziesz mógł szybko dotrzeć do klientów i zbudować zaufanie. Zastanów się, jakie dodatkowe kwalifikacje posiadasz i dokładnie je opisz. To także przemawia na Twoją korzyść.

Rynek, czyli konkurencja, klienci i reklama

Konkurencja

Dokonaj perfekcyjnej analizy Twojej konkurencji i opisz ją dokładnie we wniosku o dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej z PUP Białystok.
Zastanów się, ja wygląda rynek, ilu jest konkurentów. Ilu nowych konkurentów się pojawiło, a ile z firm już istniejących zamknęło swoje podwoje.

Opieraj się na rzetelnych danych, dlatego sięgnij do baz GUS, raportów branżowych lub CEIDG. To ważne, bo pokazuje Twoje przygotowanie i rzetelność przy pisaniu wniosku o dotację z PUP Białystok.

Wybierz 3 konkurentów i dokładnie ich opisz. Dobrze jeśli wskażesz ich zalety i wady. Zastanów się, która firma jest liderem. Z czego wynikają jej przewagi.

Następnie wykaż swoje przewagi nad konkurencją. W czym Ty jesteś lepszy, dlaczego klienci będą wybierali Twoją ofertę, a nie konkurencyjną. Czy będzie to wynikało z samej oferty (szerszy zakres usług lub produktów), a może z cen czy jakości obsługi klientów i podejmowanych działań reklamowych?

Klienci

We wniosku o dotację na otwarcie działalności z PUP Białystok musisz odpowiedzieć na pytanie, kim są Twoi odbiorcy. Do kogo skierujesz swoją ofertę- czy będą to osoby prywatne, czyli klienci indywidualni, czy może chcesz współpracować z innymi firmami? A może zamierzasz dotrzeć ze swoją propozycją zarówno do klientów indywidualnych, jak również biznesowych.

Dokładnie opisz swoich klientów biorąc pod uwagę następujące aspekty:
• wiek,
• płeć,
• miejsce zamieszkania,
• status społeczny,
• status materialny.

Zastanów się, czego ci klienci potrzebują, czego oczekują od firmy, którą reprezentujesz. Pomyśl o tym, ilu klientów będziesz w stanie pozyskać.
Warto również przeprowadzić własne badania rynku i sprawdzić, jakie jest zapotrzebowanie na oferowane przez Ciebie wyroby lub usługi. Takie badania nie tylko znacznie Cię uwiarygodnią, ale zwiększą również szansę na uzyskanie dotacji z PUP Białystok.

Marketing

Musisz również przemyśleć kwestię przyszłej reklamy. W jaki sposób będziesz docierał do swoich klientów, jak się będziesz z nimi komunikował? Zastanów się, które kanały będą najskuteczniejsze i dlaczego wybierasz właśnie te.

Pomyśl o tym, jak będziesz wprowadzał kolejne aktywności marketingowe. Czy od razu będziesz reklamował się jak najszerzej czy może wybierzesz kilka metod, a kolejne będziesz wdrażał stopniowo? Musisz wiedzieć, ile reklama będzie Cię kosztowała oraz w jaki sposób będziesz testował swoje aktywności marketingowe.

Ponadto przemyśl również kwestie utrzymania klientów. Co skłoni Twoich odbiorców, aby nie odchodzić do konkurencji tylko zostać z Tobą? Czy zamierzasz wprowadzić karty lojalnościowe, rabaty, a może będziesz prowadził badania ankietowe i stale ulepszał swoje usługi lub produkty. Co zaowocuje zwiększeniem zadowolenia klientów, a tym samym ich lojalności.

Sezonowość

Zastanów się, czy Twoja branża jest podatna na zjawisko sezonowości. Kiedy występuje gorsza sprzedaż? Jak sobie poradzisz w sytuacji mniejszej sprzedaży i mniejszego zainteresowania klientów Twoją firmą? Jakie działania podejmiesz, aby utrzymać się na rynku? Może to będzie obniżka cen, może zwiększenie aktywności reklamowej. Może zdecydujesz się na wdrożenie rabatów i promocji (np. zniżka 20% lub pakietowanie- czyli sprzedaż 3 produktów w cenie 2). Możesz również postawić na działania content marketingowe, czyli np. prowadzić bloga z poradami dotyczącymi branży, w której działasz. Dzięki temu będziesz mógł przyciągnąć klientów do swojej firmy. A w efekcie zwiększysz sprzedaż.

Ponadto w okresie mniejszej sprzedaży możesz robić tak zwane dni otwarte, podczas których będziesz prowadził wykłady lub krótkie szkolenie. Na koniec takiego dnia możesz sprzedawać swoje produkty z określonych rabatem.

Część finansowa

Ważne, aby część finansowa wniosku o dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej z PUP Białystok była perfekcyjnie opracowana.

Opieraj się na rzetelnych i przede wszystkim realnych danych. Zastanów się, ile Twoje usługi będą kosztowały. Ile będziesz w stanie sprzedać w danym miesiącu. Oblicz, jakie koszty będziesz musiał ponosić. Wybierz odpowiednią formę opodatkowania. Nie pomyl się, bo to może zdyskwalifikować Twój wniosek.

Zakupy

Zastanów się, na co przeznaczyć dotację z PUP Białystok. Listę zakupów przemyśl bardzo dokładnie, bo później ewentualne zmiany będzie ciężko wprowadzić.

Miej na uwadze, że we wniosku o dotację na założenie działalności gospodarczej z PUP Białystok nie możesz przekroczyć określonych progów procentowych. Jak to wygląda w praktyce? Np. na zakup sprzętu, maszyn i urządzeń musisz wydać minimum 50% wnioskowanej kwoty.
Na zatowarowanie możesz przeznaczyć maksymalnie 30% dotacji. Zaś na reklamę tylko 20% wnioskowanej kwoty dofinansowania. Jeżeli przekroczysz progi procentowe, to Twój wniosek przepadnie.

Najczęściej pojawiające się błędy we wniosku o dotację na założenie działalności gospodarczej

Zapoznaj się z listą najczęściej pojawiających się błędów przy ubieganiu się o dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej.

To o tyle ważne, że każdy błąd oznacza odrzucenie wniosku o dotację na otwarcie firmy z PUP Białystok.

Unikaj następujących błędów:
• błędy rachunkowe,
• brak podpisów,
• zbyt duża kwota dofinansowania,
• puste rubryki we wniosku,
• brak załączników,
• błędy w kalkulacji wydatków.

Podsumowanie

To kluczowe aspekty wniosku o dotację na założenie firmy z PUP Białystok.
Największy wpływ na ocenę wniosku ma zgodność Twojego doświadczenia i wykształcenia z przyszłą działalnością gospodarczą, którą chcesz otworzyć.
Pamiętaj, aby we wniosku z PUP Białystok, dokładnie opisać swój pomysł, a także rynek oraz konkurentów.
Precyzyjnie zdefiniuj klientów i sposoby reklamy. Określ, ile środków przeznaczysz na marketing.
Przedstaw wiarygodną prognozę finansową. Jeśli zastosujesz się do powyższych rad, Twój wniosek ma dużą szansę na uzyskanie dofinansowania.

Autor: Michał Jezierski – Kancelaria Rozwoju Biznesowego

Strona: www: www.krb.waw.pl
Blog: www.krb.waw.pl/blog
Facebook: www.facebook.com/kancelariarozwojubiznesowego/

 

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *