5 kroków do skutecznego profilu na LinkedIn

5 kroków do skutecznego profilu na LinkedIn

LinkedIn to najszybciej rozwijająca się sieć biznesowa na świecie. Posiadanie profilu oraz aktywność w tym medium społecznościowym wiążą się z wieloma korzyściami dla poszukujących pracy oraz pracowników, rozwijających własną firmę lub markę, szukających kontaktów biznesowych, osób do współpracy, czytelników itp.

Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie na LinkedIn? To nie jest takie trudne.

1.Zawsze zaczynaj od celu. Na początku zadaj sobie pytania:

  • do czego jest Ci potrzebny profil na LinkedIn,
  • co chcesz osiągnąć w tym medium społecznościowym?

Przykładowe odpowiedzi:

  • chcę znaleźć pracownika,
  • chcę, by więcej osób dowiedziało się o moim blogu,
  • chcę więcej sprzedawać,
  • chcę nawiązać kontakt z osobami z firm x, y i z w celu nawiązania współpracy.

Aktywność na LinkedIn dostosujesz do celu, który chcesz tam osiągnąć. Jeśli szukasz pracy, przygotuj profil atrakcyjny dla rekruterów, publikuj treści, które pozycjonują cię jako wartościowego pracownika, i które jasno komunikują, że poszukujesz nowego pracodawcy. Jeśli szukasz klientów, nawiązuj kontakt z osobami z Twojej grupy docelowej, przygotuj profil atrakcyjny dla potencjalnego klienta, wskazujący na to, w jaki sposób możesz rozwiązać jego problemy lub jak twój produkt odpowiada na jego potrzeby.

Skup się na podstawowych elementach.

2. Zdjęcie profilowe

Dodaj zdjęcie, które przedstawia Ciebie. Niemile widziane są zdjęcia z logiem firmy, przedstawiające przedmioty czy zwierzęta. Odpowiedz sobie na pytanie, czy obecne zdjęcie przedstawia Cię taką, jaką jesteś. Jak jest odbierane? Czy pozytywnie? Nie musisz korzystać z profesjonalnej sesji zdjęciowej (choć bardzo taką polecam), ale postaraj się, aby zdjęcie było dobrej jakości, wyraźne, jasne.

3. Zdjęcie w tle.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że można dodać zdjęcie w tle.

W badaniu, które przeprowadziłam, jedynie 35% osób miało uzupełnione zdjęcie w tle. A szkoda. Bo to zmarnowany potencjał. Zdjęcie w tle przyciąga uwagę. Może mówić, czym się zajmujesz. Może mówić, kim jesteś. Może w końcu sprzedawać Twoje produkty lub usługi.

Co mówi Twoje zdjęcie w tle osobom odwiedzającym twój profil?

4. Nagłówek

Na powyższym zdjęciu widoczny pod imieniem i nazwiskiem. Nagłówek pełni funkcję informacyjną oraz pozycjonującą. Informuje o tym, czym się zajmujesz, w czym się specjalizujesz. Możesz tu dodać nazwę stanowiska, jakie zajmujesz, a możesz wskazać kilka obszarów, w których się specjalizujesz, np. „Leadership | Change Management”. Możesz w nagłówku umieścić misję lub hasło przewodnie, np. „Pomagam handlowcom osiągać cele sprzedażowe”.

Zastanów się, z czego chcesz być znana. Uporządkuj swoje kluczowe umiejętności i stwórz nagłówek, który powie, w czym możesz pomóc odbiorcy.

Nagłówek pełni również funkcję pozycjonującą. Drobna zmiana nagłówka sprawiła, że ilość wyświetleń profilu w tygodniu wzrosła średnio o 300 – z 500 na 800!

5. Podsumowanie

To kolejna niezwykle istotna funkcja, często pomijana i niedoceniana. W badaniu, które przeprowadziłam tylko 52% osób miało uzupełnione podsumowanie. Z jednej strony to dużo, z drugiej mało, ponieważ podsumowanie jest jednym z elementów, który wyświetla się użytkownikom w pierwszej kolejności. Nie ma opcji, że zadziała, jeśli tego nie masz.

Najczęściej podsumowanie przybiera formę biogramu, pisanego w pierwszej osobie, tj. w formie „Ja jestem”. Znane osoby publiczne, których profilami zarządzają agencję, mogą sobie pozwolić na trzecią osobę („On jest”). Zanim Ty taką wybierzesz, weź pod uwagę, że wytwarza sztuczny dystans. Robi wrażenie, jakby Ciebie nie było w twoim własnym profilu. Człowiek chce się kontaktować z człowiekiem, chce emocji. Zastanów się, jak możesz mu je dostarczyć.

Określenie celu, zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, nagłówek oraz podsumowanie to najważniejsze elementy. Od nich powinnaś zacząć swoją przygodę z LinkedIn. Innym pomysłem jest uczestnictwo w spotkaniach LinkedInLocal, podczas których nie tylko zdobywasz wiedzę o LinkedIn, ale masz możliwość nawiązania cennych relacji biznesowych lub uczestnictwo w warsztatach z LinkedIn.

Autor: Monika Gawanowska

O autorze:

Strateg marki, oficjalny host spotkań LinkedInLocal w Białymstoku, certyfikowany trener i coach biznesu, autorka książki „Marka osobista bez tajemnic. Przewodnik dla skutecznych menedżerów kariery” oraz e-booka, będącego syntezą doświadczeń związanych z wydaniem i promocją własnej publikacji „Jak napisać książkę i zaplanować kampanię, która dotrze do pół miliona osób?”.

Wspiera marki w rozwoju: współpracuje z przedsiębiorcami, wyższą kadrą menedżerską, osobami indywidualnymi. W swojej pracy przekazuje esencję ponad 12 – letniego doświadczenia w aktywnej sprzedaży osobom, które chcą efektywnie zaprezentować swój potencjał, stać się rozpoznawalnymi zarówno w Polsce, jak i na świecie.

Swoją wiedzą dzieli się w trzech projektach: Marka osobista bez tajemnic, Czwarty Wymiar Kobiecości oraz Laboratorium Sprzedaży na stronie internetowej www.monikagawanowska.pl oraz www.skutecznymenedzerkariery.pl.

W wolnych chwilach czyta, gra na gitarze i fotografuje warte uwiecznienia chwile.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *