„Myślę, że etykieta biznesowa, to Savoir vivre, gdyż poprzez ubiór pokazujemy szacunek do drugiej osoby” Agnieszka Nortey.

„Myślę, że etykieta biznesowa, to Savoir vivre, gdyż poprzez ubiór pokazujemy szacunek do drugiej osoby” Agnieszka Nortey.

Wspólnie z ekspertem współpracującym z naszym portalem – Agnieszką Nortey poruszamy, już po raz kolejny, temat „rzeka” – etykieta biznesowa.

Obcasypodlasia.pl: Mam wrażenie, że etykieta biznesowa stroju to temat rzeka?

Agnieszka Nortey: Tak, gdyż etykieta biznesowa to zachowanie się stosownie do danej sytuacji, kultura języka oraz strój, który prezentujemy. Poprzez swój ubiór pokazujesz siebie, ale także firmę, w której pracujesz. Prezencja, przedstawienie się czy podanie ręki mówi o nas wszystko.

Czy zależy od branży, stanowiska czy dla wszystkich jest taka sama?

Myślę, że etykieta biznesowa, to Savoir vivre, gdyż poprzez ubiór pokazujemy szacunek do drugiej osoby. W dzisiejszych czasach każdej firmie i branży zależy na tym, aby pokazać się z jak najlepszej strony. Oczywiście w każdej firmie istnieją inne zasady dress codu, który zależy też od tego, czym się zajmujemy. Z pewnością prawnik inaczej wyrazi swój branżowy dress code niż projektant ogrodów.

Na co zatem zwrócić szczególną uwagę wybierając się do pracy bądź na spotkanie z klientem?

W kwestii ubioru na pewno na to, czym się zajmujemy, tak żeby nasz strój powiedział w ciągu kilku pierwszych sekund, kim jesteśmy, a potencjalnego klienta utwierdził w tym, że już samo spotkanie z nami było strzałem w dziesiątkę. Wrażenie pierwszych 5 sekund jest szczególnie ważne, kiedy prowadzisz biznes, chcesz wzbudzać zaufanie, pokazać, że jesteś profesjonalna w tym, co robisz i że warto posłuchać tego, co masz do powiedzenia. Jeśli byłabym np. trenerką fitness, na takie spotkanie ubrałabym jeansy, najlepsze buty do treningu, które od razu zaprezentowałabym potencjalnej klientce i powiedziała, w jaki sposób pomogą jej w wykonywaniu treningu oraz wisiorek z hantlem lub gwizdkiem. Przez to pokazałabym, że ja żyje tym, czym się zajmuję, że jestem najlepsza, bo wiem co na sobie noszę i dlaczego ma pomóc to również mojej klientce przy treningu, a przez wyróżnik, którym jest właśnie wisiorek, zostałabym zapamiętana.

Czy istnieją sprawdzone zestawy ubrań na takie właśnie okazje?

Jeden przykład podałam w poprzednim pytaniu. Gdybym była prawnikiem, mężczyzną ubrałabym białą koszulę oraz garnitur najlepszej jakości, krawat oraz postawiłabym na spinki do koszuli, które byłyby moim wyróżnikiem, przez co klient znowu mnie zapamięta. Gdybym była prawniczką, nosiłabym zawsze najlepszej jakości garnitury oraz dodałabym dla siebie kolor, koszulę, która byłaby zawsze w soczystym kolorze, a garnitur spokojny. Mnie taki ubiór dodałby energii, a klient by mnie zapamiętał.

Czego absolutnie nie można i nie wypada na siebie założyć?

Jeśli mówimy już o dress codzie biznesowym to z pewnością kobietom nie wolno być bez rajstop, zawsze muszą one być, nawet latem, wtedy wybieramy te najcieńsze, spódnica również musi mieć odpowiednią długość, lekko przed kolana. Absolutnie nie możemy pozwolić sobie na buty z wycięciem, muszą one być pełne. Panowie natomiast nie mogą pozwolić sobie na luzowanie krawata czy rozpinanie górnego guzika koszuli oraz noszenie mocnych kolorów, powinny one być stonowane.

Czy odpowiednio dobrana garderoba ma wpływ na nasze zachowanie, pewność siebie, jeśli chodzi o pracę?

Oczywiście, że tak. To, jak wyglądamy, bezpośrednio wpływa na nasze samopoczucie i ma niesamowity wpływ na wzmocnienie pewności siebie. Jeśli masz ważne dla Ciebie spotkanie, koniecznie ubierz coś, co doda Ci energii. Ja świetnie się czuję w garniturach i kiedy prowadzę szkolenie czy wystąpienia włożę właśnie garnitur. Wtedy nawet zmienia się postawa ciała, to jest tak, jakbyś włożyła buty na obcasie, które wymuszają wręcz na Tobie inny chód, zgrabniejszy, kobiecy, płynniejszy. To, jak wyglądamy, jak się prezentujemy, definiuje nas samych. Wizerunek wpływa na nas samych, a więc w zależności od tego, jak dziś wyglądamy, możemy odczuwać różne emocje w związku z tym. Możemy poprzez ubranie czuć większa pewność siebie, komfort, motywacje do działania, albo po prostu szczęście. Wizerunek ma niesamowitą moc i siłę, poprzez niego możesz polepszyć jakość swojego życia na każdej płaszczyźnie również zawodowej.

O tym, jak ważny jest styl w budowaniu własnej marki i dlaczego to, aby w swoich stylizacjach być sobą i czuć się dobrze jest tak bardzo ważne już w kolejnym, majowym artykule.

Fot. Z archiwum autora.

Agnieszka Nortey – Kreator Zmiany Wizerunku. Twórca programu dla kobiet ‘’Poznaj komfort bycia SOBĄ’’, który został uznany przez Law Business Quality jako Bestseller Roku 2018. Mistrzyni Polski w Makijażu i Stylizacji Haute Couture, Vice Mistrzyni Polski w Makijażu Fotograficznym.

www.stylowakrolowa.agnieszkanortey.pl

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *