Przeciwwskazania do ćwiczeń w ciąży

Przeciwwskazania do ćwiczeń w ciąży

Obecnie kobieta spodziewająca się dziecka ma wiele możliwości podjęcia bezpiecznej formy ruchu. Podchodząc racjonalnie do ćwiczeń w ciąży można kontynuować uprawianie ulubionego sportu bądź korzystać z treningów dedykowanych przyszłym mamom.

Nie zawsze jednak ciężarne oraz ich otoczenie posiadają wystarczającą wiedzę dotyczącą tego, jaka forma jest dla nich bezpieczna i odpowiednia oraz kiedy i jak często można ćwiczyć. Istotny jest właściwy dobór rodzaju aktywności fizycznej do możliwości każdej osoby, ponieważ będzie to zależało od poziomu wytrenowania oraz ewentualnie występujących schorzeń.

Przed przystąpieniem do każdej formy ruchu w ciąży należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym ciążę bądź położną i upewnić się czy nie ma przeciwwskazań do ćwiczeń. Fizjologicznie przebiegająca ciąża jest jak najbardziej wskazaniem do rozpoczęcia aktywności fizycznej dla dobra organizmu mamy oraz rozwijającego się dziecka. Kobieta przez cały okres ciąży i na każdej wizycie u lekarza bądź położnej ma obowiązek dowiadywać się czy nie występują jakiekolwiek nieprawidłowości w przebiegu ciąży oraz czy nie pojawiły się przeciwwskazania do kontynuowania ćwiczeń. Zarówno lekarz jak i położna powinni wykazywać się szczegółową wiedzą na temat przeciwwskazań do ćwiczeń w ciąży i informować o tym pacjentkę na każdej wizycie.

Aktywność ruchowa ciężarnej ma wiele korzyści i kobiety nie powinny z niej rezygnować, jednak są sytuacje, kiedy ćwiczenia mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia matki i dziecka. Przeciwwskazania dzielą się na bezwzględne oraz względne. Do tych pierwszych zalicza się wszelkie nieprawidłowości w przebiegu ciąży takie jak: zagrożenie porodem przedwczesnym lub poronieniem, krwawienia z dróg rodnych, nieprawidłowo usadowione łożysko, przedwczesne odpływanie płynu owodniowego, małowodzie czy wielowodzie, niewydolność cieśniowo-szyjkowa.

Przeciwwskazaniami bezwzględnymi są również zaburzenia funkcjonowania samego płodu : hipotrofia, zahamowanie wzrastania płodu – IUGR oraz schorzenia matki: nadciśnienie, PIH, niewyrównana cukrzyca, ciężkie choroby sercowo-naczyniowe, ciężkie choroby ogólnoustrojowe.

Przeciwwskazania względne to takie, kiedy kobieta w niektórych przypadkach może podjąć delikatną aktywność fizyczną po indywidualnym przeanalizowaniu przypadku. Należą do nich: poronienie samoistne w wywiadzie, poród przedwczesny w wywiadzie, niedokrwistość, ciąża po in-vitro, ivf, wady genetyczne płodu, ciąża bliźniacza do 24 t.c.

Dużą rolę odgrywa tutaj również trener bądź położna, którzy podejmują się prowadzenia ćwiczeń dla kobiet w ciąży. Powinni wykazywać się odpowiednią wiedzą zarówno na temat przeciwwskazań do ćwiczeń w ciąży jak i wskazań do zaprzestania ćwiczeń podczas treningu i każdorazowo informować o tym uczestniczki. Podczas treningu należy zwracać szczególną uwagę na ćwiczącą oraz informować ją aby zaprzestała ćwiczeń jeśli pojawia się: duszność, zawroty i ból głowy, ból w klatce piersiowej, słabość mięśni, silny ból brzucha, słabość mięśni oraz jakiekolwiek inne niepokojące ją objawy. Ze względu na bezpieczeństwo mamy i dziecka przed przystąpieniem do ćwiczeń niezbędne jest okazanie przez ciężarną podejmującą się ćwiczeń zaświadczenia od lekarza o prawidłowo przebiegającej ciąży i każda przyszła mama powinna o tym pamiętać.

Autor: Patrycja Glińska – Trenuj z położną

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *