Rozgrzewka „przed” treningiem i rozciągnie „po” treningu w pigułce

Rozgrzewka „przed” treningiem i rozciągnie „po” treningu w pigułce

Rozgrzewka czyli przygotowanie organizmu do właściwego treningu, czas klika- kilkanaście minut wydaje się proste i do zrealizowania, a jednak jest przeciwnie. Wiele osób szczególnie początkujących ale za równo i tych trenujących dłużej lekceważy ją i nie robi, bo po co?

Odpowiedź jest bardzo prosta, bo bez niej trening nie będzie właściwy, bez niej łatwo nabawimy się kontuzji, bez niej to nie ma sensu. Czym więc jest „ta” rozgrzewka?

Rozgrzewka przyspiesza zmiany w układzie więzadłowo- stawowym, adaptując go, uelastyczniając ścięgna i więzadła zwiększa zakres ruchomości stawów. Poprawia krążenie krwi, która transportuje ciepło do wszystkich tkanek. Lepsze ukrwienie i przyśpieszenie reakcji energetycznych to większa pobudliwość i wydolność mięśni, których skurcz zależy od ciepła. Tak przygotowany mięsień staje się bardziej elastyczny, a w ten sposób jest wydajniejszy – większy i szybszy skurcz. Tak o to zmniejsza się ryzyko kontuzji.

Poprawia się również ukrwienie mózgu i hormonizuje się czynności układu nerwowego. Torowane są drogi nerwowe, które przewodzą impulsy do mięśni w czasie wysiłku.

W czasie rozgrzewki regulują się procesy oddychania. Mobilizuje się funkcja oddychania w miarę zwiększenia wysiłku fizycznego. Podczas rozgrzewki wentylacja płuc się zwiększa.

Rozgrzewka przygotowuje organizm do wysiłku, który będzie na treningu. W czasie jej trwania powinniśmy poczuć pierwsze poty, jednak nie przesadzamy z czasem rozgrzewki. Nie może być ona za krótka, tym bardziej za długa, żeby nie przesadzić i trening mógł być efektywny.

Pamiętajmy więc zawsze bo to niby „nic” a znaczy bardzo wiele. Zdecydowanie każdy trening będzie efektywniejszy bo rozgrzane mięśnie generują większą siłę, a kontuzje też nie będą nam znane.

Rozciąganie po treningu to rozluźnienie spiętych wysiłkiem włókien mięśniowych i powięzi. Czas podobny do rozgrzewki, czyli krótki, a jest jeszcze bardziej bagatelizowane niż ona.

Rozluźnienie mięśni przyczynia się do szybszej regeneracji oraz zmniejszenia odczuwania po treningowego bólu mięśni ( DOMSu). Należy się naszym mięśniom takie rozluźnienie chociażby jako podziękowanie  i nagroda za trening.

Rozciąganie po treningu wspomaga napływ krwi do tkanek, a więc dostarczenie tlenu i składników odżywczych.

Rozciąganie to wiele plusów: szybszy wzrost siły , masy mięśniowej oraz uzyskanie lepszych wyników. Stretching jest nam potrzebny w 100 % i bez niego mięśnie w którymś momencie powiedzą nam dość.

Reasumując rola zarówno rozgrzewki jak i rozciągania jest podstawą składową każdego treningu. Nie powinien się on odbywać bez tych dwóch ważnych składowych. Tak więc od dziś nie tylko podnosimy poziom wiedzy w tym zakresie, nie tylko mówimy jak ważna jest rozgrzewka i rozciąganie ale przede wszystkim wdrażamy do naszych treningów i pamiętamy o tym zawsze!

Życzę więc przyjemnych treningów dobrze zaczętych i dobrze skończonych, efektywnych i bez kontuzji.

Autor: Justyna Raubo – mgr fizjoterapii, instruktor fitness

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *