Różnica między wizerunkiem a marką osobistą

Różnica między wizerunkiem a marką osobistą

Czym jest marka osobista? Marka osobista to „Ty”. To wszystko to, kim jesteś, jak wyglądasz, jak się zachowujesz, co umiesz, co inni o tobie myślą i z czym się im kojarzysz. Każdy z nas ma markę osobistą, o każdym z nas można coś powiedzieć.

Marka sama w sobie nie jest dobra, ani zła, może za to być słaba lub silna, w zależności od tego jakie wartości będzie ze sobą niosła. I tylko od ciebie zależy, czy chcesz, aby to była silna marka, czy nie? Od ciebie zależy czy podejmiesz decyzję, że chcesz mieć czynny udział w jej budowaniu, czy też podejmiesz decyzję, że zostawiasz sprawy przypadkowi. Pamiętaj jednak, że bez względu na to czy nie pracujesz w ogóle na swoją markę, czy też budujesz ją konsekwentnie latami – twoja marka to obietnica jakiejś wartości – a każdy z nas kieruje się w życiu jakimiś wartościami. Nie przypadkowo mówimy, że podobieństwa się przyciągają. Informując o tym, jakie wartości niesie ze sobą twoja marka, przyciągasz odpowiednie osoby.

Budowanie marki osobistej to wieloetapowy i wielopoziomowy proces. W jego skład wchodzi poznanie siebie, wzmocnienie tego co wymaga wzmocnienia, eliminacja niedoskonałości i wyeksponowanie najlepszych cech oraz komunikacja. Budowanie swojej marki osobistej to połączenie ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Budując swoją markę osobistą, wzmacniasz także swój brand biznesowy.

Umiejętność budowania swojej marki, to dożo więcej niż reklama, PR czy promowanie siebie. To nie jest też sztuka „lansowania się”, czy udawania kogoś kim nie jesteś.

Wizerunek dotyczy tego, co zewnętrzne czyli jak jesteś postrzegana, jak wyglądasz, jak postępujesz, zaś marka osobista dotyczy tego, co wewnętrzne, wypływa z twojego wnętrza, a kształtujesz ją doskonaląc samą siebie, rozwijając swoje umiejętności i kompetencje oraz świadomie kierując swoją przyszłością zawodowa i osobistą.

Wizerunek i jego zmiany są łatwe do zauważenia przez otoczenie, a twoja marka jest najpierw widoczna dla ciebie, a dopiero później dla twojego otoczenia.

Jednak nie wyobrażam sobie budowania swojej marki osobistej bez pracy także nad swoim wizerunkiem. Dlaczego?

Na twój wizerunek składa się wiele elementów, które działają na różne zmysły twojego otoczenia:

  • Twoja sylwetka (proporcjonalna, wysportowana czy ociężała, z nadmiarem zbędnych kilogramów)
  • Twoje ubranie (niedopasowane, zniszczone czy czyste i starannie odprasowane)
  • Twój makijaż (dyskretny, poprawiający urodę czy mocny i wyzywający)
  • Twój zapach (zapach potu czy dobra woda perfumowana)
  • Twój sposób zachowana (zgodny z etykietą, kulturalny czy arogancki)
  • Sposób wysławiania się (zasób słów szkoły podstawowej czy bogaty język filozofa)
  • Sposób podawania ręki (tak zwana „śnięta ryba” czy mocny uścisk).

Wyobraź sobie, że spotykasz na ulicy kobietę, w wyjątkowo krótkiej sukience, z ostrym makijażem, papierosem w ustach i puszką z piwem w ręce. Czy pomyślisz o niej, że jest dobrą kandydatką na wspólny biznes w nieruchomościach? Podejrzewam, że nie. Dlaczego nie? Ponieważ natychmiast Twoja podświadomość skorzysta ze swoich informacji, doświadczeń i domysłów, bo przecie nie odezwałaś się do tej osoby, nie wiesz jakim jest człowiekiem. Ponieważ ty wiesz, że osoba, która tak wygląda i tak się zachowuje nie jest dobrym partnerem do biznesu. Masz w głowie jakiś schemat jak taka osoba powinna wyglądać. Jej wizerunek stał się przeszkodą do dalszej komunikacji.

Wizerunek to obraz, zbiór skojarzeń na twój temat, który powstaje w umysłach osób, które stykają się z tobą, z twoimi komunikatami, twoimi produktami, czy usługą. Na wizerunek mają wpływ elementy uświadomione i nieuświadomione, elementy o podłożu społecznym, racjonalnym i emocjonalnym. Wizerunek nie jest najważniejszym lecz jednak bardzo istotnym, bo pierwszym elementem, który może wpływać na budowanie twojej silnej marki osobistej.

Autor: Renata Wrona

Trenerka rozwoju osobistego i poradnika z zakresu sukcesu, rozwoju i relacji w życiu kobiety: „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość”Life & Business Coach ICF, PR managerka, właścicielka firmy PRIME IMAGE. Autorka książki / poradnika z zakresu sukcesu, rozwoju i relacji w życiu kobiety: „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość” „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość”.

Ekspertka w dziedzinie kreowania marki osobistej, komunikacji interpersonalnej, Public Relations, wystąpień publicznych, etyki w biznesie. Prowadzi szkolenia z doskonalenia kompetencji osobistych, interpersonalnych i menedżerskich, pomagając uczestnikom w osiąganiu najlepszej wersji siebie samego. Jej pasją są zagadnienia z obszaru rozwoju osobistego, wpływu przekonań na skuteczność w osiąganiu celów, poprawy jakości życia. Dzięki jej sesjom klienci osiągają spełnienie w życiu zawodowym i szczęście w życiu osobistym. Stosuje pracę z obrazem wykorzystując metodę Points of You. www.renatawrona.pl ; www.facebook.com/CoachRenataWrona.

 

Fot. w opisie  Archiwum Autora.

Udostępnij

Comments

  1. Bardzo wartościowy artykuł. W pełni się z nim zgadzam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *