Znaczenie marki osobistej w karierze zawodowej

Znaczenie marki osobistej w karierze zawodowej

Rynek pracownika czy rynek pracodawcy? Niezależnie od okoliczności, świadomie i systematycznie budowana marka osobista pomoże Ci wygrać z konkurencją na rynku pracy.

Skuteczny personal branding jest autentyczny. Oznacza to, że używasz swoich wartości, pasji oraz mocnych stron, by wyróżnić się na tle innych oraz byś w ten sposób zyskał zasoby do postępu w swojej karierze
William Arruda

Według klasycznych definicji, budowanie marki osobistej ma służyć przede wszystkim rozwojowi kariery. W długotrwałym procesie poddawania własnych działań autorefleksji, analizowania mocnych i słabych stron oraz pozycjonowania się jako ekspert, niezwykle ważna jest motywacja, która popycha nas do działania.

W większości przypadków jest to stopniowe pięcie się po szczeblach kariery, umacnianie pozycji cennego pracownika, która pozwoli nam rozwijać się w ramach organizacji lub w dalszej perspektywie – poza nią.

Korzyści z budowania marki osobistej w pracy zawodowej są olbrzymie i dotykają wielu obszarów. Dan Schawbel, autor książki „Personal branding 2.0” pisze, że poprzez personal branding „jednostka może ugruntować swoją wartość jako specjalista w danej dziedzinie, zapracować na swoją wiarygodność, rozwinąć karierę i nabrać pewności siebie”.

Jak widać, prawidłowo prowadzony proces budowania marki osobistej sięga dużo głębiej, niż tylko nazwa stanowiska, które zajmujesz. Pozwala bowiem zrozumieć siebie i przyczyny, motywy, które stoją za podejmowanymi przez Ciebie decyzjami. Pomaga zmierzyć się ze słabościami, wzmacnia pewność siebie, odkrywa prawdziwy potencjał.

Budowanie marki osobistej to ciężka praca u podstaw, której efekty są widoczne we wszystkich sferach życia, nie tylko zawodowego. W kontekście pracy personal branding powoduje wzmocnienie autorytetu, wzrost wiarygodności pracownika. Wizerunek osoby, który stopniowo ukazuje się w wyniku budowania marki osobistej, jest autentyczny i odzwierciedla potencjał – umiejętności, mocne strony, cechy charakteru, które wpływają na to, że jesteś właściwą osobą do współpracy.

Efekty personal brandingu nie są widoczne od razu. Często potrzeba wielu miesięcy, aby dostrzec jego wartość.

Sprawdź, jakie korzyści wiążą się ze świadomym budowaniem marki osobistej na rynku pracy:

  • możesz wybierać spośród ofert i niejednokrotnie praca znajduje Cię sama, bo pozycjonujesz się jako wartościowy pracownik w wybranym przez Ciebie obszarze;
  • rozmowa kwalifikacyjna staje się dla Ciebie formalnością: ogromną korzyścią, wynikającą ze świadomego budowania marki osobistej, jest fakt, że zgłaszają się do Ciebie osoby zainteresowane zatrudnieniem właśnie Ciebie; rozmawiają z tobą, bo wiedzą, że jesteś odpowiednim kandydatem, ktoś im Ciebie polecił itp.;
  • nie musisz tłumaczyć, ile jesteś wart: budując markę osobistą, stajesz się rozpoznawalny, zbierasz rekomendacje, które potwierdzają Twoje umiejętności; ludzie wnioskują o Twojej wartości dla ich biznesu z Twojej komunikacji oraz z relacji innych.

Ostatnią korzyścią, jakże podstawową i zasadniczą jest to, że silna marka osobista nie musi szukać pracy. To praca znajduje ją. Marka osobista może przebierać w ofertach współpracy.

Rada na koniec. Wykonaj proste ćwiczenie. Wypisz na dużej kartce wszystkie swoje sukcesy, umiejętności, wiedzę, wszystko, co potrafisz i lubisz robić, w czym jesteś dobra, a może nawet – w czym jesteś lepsza od innych. Przekonaj się, jak wielka wartość w Tobie drzemie i zacznij ją systematycznie komunikować, np. w rozmowach z ludźmi, w mediach społecznościowych.

Powodzenia!

Autor: Monika Gawanowska

Bio: Strateg, oficjalny host spotkań globalnej inicjatywy LinkedInLocal w Białymstoku, certyfikowany trener i coach biznesu, autorka książki „Marka osobista bez tajemnic. Przewodnik dla skutecznych menedżerów kariery” oraz e-booka, będącego syntezą doświadczeń związanych z wydaniem i promocją własnej publikacji „Jak napisać książkę i zaplanować kampanię, która dotrze do pół miliona osób?”.
Prowadzi szkolenia, warsztaty strategiczne. Pracuje z osobami indywidualnymi, firmami, działami marketingu i sprzedaży. Specjalizuje się w personal brandingu i LinkedIn.

Jej teksty możesz przeczytać również na stronie www.monikagawanowska.pl.
W wolnych chwilach czyta, gra na gitarze i fotografuje warte uwiecznienia chwile.
Więcej o mnie
Dołącz do mnie na LinkedIn

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *