Dietetyk radzi – Post na zdrowie

Dietetyk radzi  - Post na zdrowie

Według definicji z wikipedia.org/wiki/Post „ Post – dobrowolne powstrzymanie się od jedzenia w ogóle, lub od spożywania pewnych rodzajów pokarmów (np. mięsa), przez określony czas. Pości się przede wszystkim z przyczyn religijnych.”

Fakt. Post jest integralną częścią praktyk religijnych i funkcjonuje w wielu systemach wierzeń. Nie jest to jedyny akt religijny, jednak dla naszego umysłu takim pozostaje. A czym jest post dla ciała? Posiada wiele nazw/oblicz: głodówka, ograniczenia, wyrzeczenia, itp. negatywne skojarzenia. Patrząc z punktu widzenia dietetyka post jest stanem fizjologicznym – jest i pozostanie nim, bez względu na przekonania bytujące aktualnie w umyśle.

Dlatego bez względu na to z jakich powodów postanowiliśmy pościć – ciało zareaguje tak samo, ponieważ zostało ono stworzone przez naturę, nie przez umysł, zatem podlega prawom natury i nie dopisuje do tego żadnej ideologii. Post po prostu sobie jest. I zawsze działa tak jak ma działać.

Najczęstszą formą postu jest jedynie powstrzymanie się (najczęściej tylko na 1 dzień/piątek) od spożywania mięsa. jeden dzień w tygodniu bez mięsa ma dobry wpływ na organizm, chociażby z tego względu, że nie trafia ono do układu pokarmowego i nie ulega wewnątrz Ciebie procesom gnilnym. Funkcjonuje również post leczniczy, który jest zupełnie inną formą postu. Jego głównym celem jest odzyskanie zdrowia, a co za tym idzie przywrócenie homeostazy.

Często post jest nazywany głodówką, mówi się , że wyniszcza organizm. I tu się nie zgodzę. W czasie postu również można jeść do syta. Dodatkowo, prawidłowo przeprowadzony post nie tylko nie jest wyniszczającym doświadczeniem dla organizmu, ale wręcz przeciwnie – doskonale regeneruje, odmładza oraz dodaje sił witalnych.

Istnieją różne rodzaje postu: post o samej wodzie, post o chlebie i wodzie. Ostatnio bardzo popularny post ze świeżo wyciskanych soków.

Bardzo polecam post warzywno-owocowy, który jest bezpieczny, przyjemny i łatwy do wykonania. Na poście warzywno-owocowym można być najedzonym, choć menu składa się tylko z warzyw i owoców. Może on trwać od 1 do 6 tygodni. Może na nim być prawie każdy. Przeciwwskazania to ciąża, karmienie piersią, wiek dziecięcy i pokwitania, ciężka niewydolność organów wewnętrznych, ciężka depresja, stany po przeszczepie, krańcowe wyniszczenie organizmu chorobą np. nowotworową.

Często ludzie porównują organizm do urządzeń: czy to do auta, pralki czy zmywarki. Jednym słowem, z każdym dniem użytkowania traci na wartości. Najgorzej gdy psują mu się z czasem różne części i wymaga fachowej naprawy. Jednak w przeciwieństwie do urządzeń nasz organizm jest żywy, czuje, składa się z wielu układów doskonale ze sobą współpracujących… i doskonale potrafi „zresetować się/ naprawiać”… i to bez fachowca, zupełnie sam! Wystarczy go posłuchać i czasem pościć ..na zdrowie!

Autor: Ania Kuczkin

13220054_768291783299706_348240467_n

www.100kalorii.pl

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *