3 działania online, które warto wprowadzić do strategii firmy

by Redakcja
Obecna sytuacja sprawiła, że wiele Kobiet prowadzących firmy żywo zainteresowało się działaniami w świecie wirtualnym. Konieczność pracy zdalnej oraz możliwości, jakie dają różne narzędzia i działania online, pokazały ich moc. Zarówno w promowaniu jak i prowadzeniu biznesu. W dzisiejszym artykule chcę się z Tobą podzielić trzema ciekawymi formami promowania swojej firmy przy wykorzystaniu świata online.
W styczniowym artykule pisałam o i obecna sytuacja wskazuje, że mam całkiem dobrą intuicję. Dziś przedstawię Ci trzy proste działania w świecie online, które możesz wdrożyć. Szybko, skutecznie, a przy okazji mając przy tym sporo zabawy.
Działania online – istotne zasady
Zacznę od przybliżenia Ci mojej filozofii. Po pierwsze propaguję działanie małymi krokami. Kładą one nacisk na rozwój, bycie w procesie. Czyli ważny jest ciągły postęp, a nie zrobienie czegoś idealnie.
Czy jak uczyłaś się chodzić, od razu Ci to wychodziło? Nie. Parę razy upadłaś, ale dzielnie wstawałaś i szłaś dalej. To, z czym często mierzą się moje Klientki, to opór przed jakimkolwiek działaniem, bo hamuje je perfekcjonizm. Chciałyby już być na ostatnim stopniu schodów, zapominając, że jest coś po drodze. Patrzenie na szczyt może przerażać, dlatego zachęcam do patrzenia pod nogi. Korzystania z tego, co mamy blisko i stawiania właśnie tych małych kroków. Później w razie czego można coś udoskonalić.
Po drugie jestem za rozwiązaniami, które owocują i tu, i w przyszłości. Popieram działania z kategorii: „Robisz raz – masz cały czas”. To bardzo ułatwia codzienną pracę. Ile razy odpowiadasz na te same pytania Klientów? Zrób na swojej witrynie zakładkę z odpowiedziami, a będziesz mogła wysyłać link przy kolejnym takim pytaniu. Mało tego – wielu Klientów, szukając odpowiedzi na to pytanie w wyszukiwarce, właśnie dzięki niemu trafi na Twoją witrynę.
Za tym podejściem idzie także wykorzystywanie pewnych działań marketingowych wielokrotnie. Np. piszesz artykuł na bloga, powiedzmy na temat tego, jak złożyć zamówienie przez Twój sklep internetowy. Następnie nagrywasz na ten temat instrukcję video.
Do tego możesz też wydzielić osobno ścieżkę audio albo nagrać powiązany, zabawny filmik o tym, jak ktoś kiedyś przez pomyłkę zamówił trzy te same sukienki. Pokaż w nim jak znaleźć przycisk „Usuń produkt”.
Jest to tak zwany recykling treści. Jedna treść, w różnych formach. Do tego przygotowujesz ją raz, a cały czas jest w Twoich zasobach i dociera do Twoich potencjalnych Klientów.
Po trzecie, zachęcam do tego, by robić rzeczy w sposób prosty. Bez nadmiernego komplikowania, obudowywania, koloryzacji. Dlatego w moich szkoleniach i konsultacjach pokazuję wspierające narzędzia i zachęcam do zastanowienia się. Sama spędziłam dziesiątki godzin w poszukiwaniu odpowiednich dróg. Może da się jeszcze prościej? Dziś także podpowiem Ci właśnie takie działania.
Trzy działania online, które pomogą Ci w promowaniu firmy
Częściowo zdradziłam już moje rekomendacje co do działań online, które mogą wesprzeć promowanie Twojej firmy.
Po pierwsze, to zakładka blogowa na Twojej stronie internetowej. Możesz to też nazwać „Częste pytania” i tam poruszać istotne dla Twoich Klientów kwestie. Warto przygotować sobie listę często powtarzających się pytań od Twoich Klientów i robić istną bazę wiedzy na ten temat. Właśnie w formie wpisów.
Jeśli masz obawy, czy poradzisz sobie z opisaniem tego tak, jak trzeba albo odzywa się w Tobie wewnętrzny krytyk, sugerując, że nie umiesz pisać, że nie masz w ogóle talentu do takich rzeczy… To chcę Ci powiedzieć, że skoro prowadzisz firmę i znasz się na swoim fachu oraz pasji – dasz radę. Wierzę, że swoją wiedzę możesz przedstawić w formie, która Ci się spodoba. Być może to pisanie, ale warto, żebyś dała temu szansę. Dlatego spieszę z trzema narzędziami, które mogą Ci to ułatwić.
Po pierwsze, jeśli bardziej lubisz opowiadać niż pisać, zobacz aplikację Speechtexter . W niej możesz dyktować to, co masz do powiedzenia. Tu znajdziesz filmik z instrukcją, jak działa dyktowanie treści.
Drugie narzędzie to korektor online, który wyłapie różne literówki czy „zjedzone” przecinki.
Ostatnie to jasnopis. To z kolei oceni, czy to, co napisałaś, jest zrozumiałe. Tak jak mówiłam – będzie przy tym sporo frajdy.
Pamiętaj, że warto robić tego typu treści. Robisz raz, a masz cały czas.
Działania online w formie podcastu
Od dłuższego czasu mówi się o tym, że w marketingu króluje video. W końcu powiadają, że jeden obraz jest warty więcej, niż tysiące słów… Zgadzam się, choć są też alternatywy dla osób, które nie przyjaźnią się (przynajmniej jeszcze) z kamerą.
Swoją drogą , jak najbardziej zachęcam także do nagrywania filmów. Wiem, że odkąd poradziłam sobie z własnym lękiem przed mówieniem publicznym, wiele we mnie i mojej firmie zmieniło się na lepsze.
Jednak, wracając do alternatywy, chcę Cię zachęcić do nagrywania podcastu. Jest to coś na kształt prywatnego radia. Nagrywasz własne audycje – odcinki, które inni w dowolnym momencie mogą odsłuchać. Zwykle za pomocą jakiejś aplikacji w telefonie. Długość takich nagrań wynosi od kilku do kilkunastu minut.
A może sama słuchasz jakichś podcastów? Jeśli tak, to pomyśl, że i Twoje mogą zyskać podobną popularność. A nawet jak nie jakąś super rozpoznawalność, to i tak będą pomocne, inspirujące i wspierające. Na tym się skup – by dawały słuchaczom wartość. To najlepsza forma promowania Twojej firmy.
Założenie podcastu może trwać kilka tygodni. Może też jeden weekend, jeśli mocno zechcesz. Pokażę Ci opcję skróconą. Sama bowiem założyłam podcast z 10 odcinkami w jeden weekend. Kolega rzucił mi wyzwanie i chciałam udowodnić, że się da. A, że zwykle szukam najprostszych rozwiązań i do takich zachęcam, tak właśnie się stało. Oczywiście zbadaj co najbardziej zmotywuje Ciebie, a po osiągnięciu celu koniecznie go uczcij i doceń swój wkład.
Czego potrzebujesz do założenia podcastu? Swojej wiedzy i doświadczenia. Jest! Listy pomysłów na tematy. Wierzę w Twoją kreatywność. Tytułu, tematyki, grafiki, mikrofonu i aplikacji. Chyba nie jest to aż tak dużo. Grunt to zapalić się do tego, jak do zabawy i po prostu spróbować. Potem oczywiście możesz wszystko rozwijać i udoskonalać.
Nad koncepcją tematyki i tytułu nie będę się za długo rozwodzić. W kontekście promowania Twojej firmy grunt, żeby była związana z Twoimi działaniami. Żeby pomagała osobom z Grupy docelowej, wspierała ich i była interesująca.
Ja założyłam podcast „Biznes w kieszeni” , bo właśnie o taki mi chodzi. Bez uwiązania do miejsca przy biurku, dający wolność i dużo możliwości rozwoju. Taki, który jest na wyciągnięcie ręki i sprawia, że mogę gdzieś wyjechać, a wciąż mam kontakt z moimi Odbiorcami. Pod ręką, w torebce, w kieszeni. W dobie mediów społecznościowych to niemal „normalność”. Oczywiście zastrzeżeniem jest też to, żeby nie popaść w skrajność i nie siedzieć non-stop w telefonie. Wyjaśniam to zresztą w jednym z odcinków. Zapraszam do wysłuchania.
Jak już wymyślisz koncepcję, tytuł i kilka pierwszych tematów, możesz przejść do nagrywania. Tak jak wspomniałam, potrzebujesz mikrofonu. Ja mam taki, który na ten moment mnie zadowala. To mikrofon krawatowy . By zacząć nagrywać potrzebujesz też założyć konto na stronie Anchor i tam zacząć nagrywanie poszczególnych odcinków.
Po publikacji odcinka serwis ten roześle go do innych platform np. Spotify. Może to zająć kilka godzin lub dni, ale warto poczekać, zamiast umieszczać to ręcznie samodzielnie. Ja tak zrobiłam. Warto też nagrać sobie wstęp, który będziesz wrzucać do każdego odcinka. To po prostu wypowiedź – z podkładem muzycznym – o tym, co kto u Ciebie znajdzie. To również przygotujesz na powyższej platformie.
Działania online w mediach społecznościowych – założenie własnej Grupy
Ostatnim rodzajem działania online, do którego chcę Cię zachęcić, jest założenie własnej Grupy na Facebooku. To idealna przestrzeń, by zebrać wokół siebie i swojej marki osoby zainteresowane Twoimi działaniami. Odnośnie działań w mediach społecznościowych, mogłabym pisać godzinami. Dziś jednak ograniczę się do możliwości prowadzenia Grupy i zaproszę Cię do uporządkowania informacji związanych z tym, co robisz zawodowo na profilu prywatnym, o czym pisałam kiedyś tutaj.
Grupa na Facebooku daje Ci możliwość zapraszania i przyciągania (Facebook sam sprowadza Ci adekwatnych Uczestników) osób, będących zainteresowanymi Twoimi działaniami. W tym Twoimi potencjalnymi Klientami. W takiej przestrzeni masz wyjątkową możliwość poznawania ich bardziej. Stworzenia miejsca, w którym możesz się dzielić swoją wiedzą i doświadczeniem, a także wspomnianymi wyżej treściami. To przestrzeń, w której uczestnicy mogą zgłaszać swoje rozterki, a Ty i inni Uczestnicy Grupy, wspierać, podpowiadać. Co istotne Grupa ma służyć wszystkim jej Członkom. Pamiętaj, by umieszczać tam wartościowe treści, zachęcać do interakcji. Możesz też zapraszać Gości z zewnątrz, specjalistów do wspólnych akcji czy np. wywiadów.
Grupa to społeczność wokół tematu, z jakim wiąże się Twoja firma. Uważaj, by tablica nie stała się przepełniona ogłoszeniami. Pamiętaj o tym. Nie tworzy się Grupy po to, by wrzucać informacje o kolejnej ofercie specjalnej w Twoim Sklepie internetowym, ale po to, by dawać dodatkowe wskazówki, treści, inspiracje. Zgodnie z tym, czego potrzebują jej Członkowie.
To Twój klan, sprzymierzeńcy i bezcenne źródło wiedzy o potrzebach, frustracjach problemach. Wiedza o tym pozwala Ci rozwijać Twój biznes, dopasowywać ofertę itd. Oczywiście, jeśli masz jakąś ofertę sprzedażową, to nie znaczy, że masz jej nie pokazywać. Chodzi o to, żeby zachować odpowiednie proporcje. Bardziej wspierać, dawać posty i treści będące motywacją czy radami, niż informować o własnej ofercie.
Oczywiście, że to też jest przestrzeń do pokazywania swoich produktów i usług, jednak pamiętaj też o jej głównej funkcji – budowania społeczności wokół tematu. Wszystko ze smakiem. Ja prowadzę Grupę Proaktywnych i Przedsiębiorczych , w której uczymy się promowania własnych biznesów, wspieramy się nawzajem, zawiązujemy współprace. Wiem, co kto robi i staram się kojarzyć ludzi do wspólnych projektów, zapraszać do działań i kooperacji.
Powstałe w tej przestrzeni treści, takie jak wywiady także możesz wykorzystać dalej. Ja tak robię z tego typu treściami. Rozmowa z Gościem trafia potem na YouTube, a czasem do podcastu. Nie ukrywam, że prowadzenie Grupy wymaga czasem sporo zaangażowania, ale wynika z tego wiele ciekawych sytuacji, cennych wskazówek i kontaktów.
Działania online i powstałe tam zasoby
Wszystkie materiały, które tak powstaną, zasilają Twoje zasoby. Możesz je pokazywać w mediach społecznościowych, dzieląc się tym, co robisz. Skupiając się na tym, by treści rozwiązywały problemy Twoich Klientów, były pomocnymi poradami. Dzięki temu zyskujesz idealną formę promowania swojej firmy. Poprzez budowanie relacji, zaufanie i pokazanie, że to właśnie Ty i Twoja firma jesteście dla Twych Klientów pomocnym sojusznikiem, doradcą, rozwiązaniem.
Jeśli borykasz się obecnie z jakąś trudnością w zakresie promowania swych działań, daj mi proszę znać w tym formularzu. Przygotowuję kolejne wskazówki z tym związane i będę wdzięczna, jeśli podpowiesz mi, co obecnie jest Twoją największą frustracją.
Nazywam się Jolanta Ambrożewicz i moją pasją jest marketing interakcyjny – sztuka komunikacji i budowania relacji w oparciu o wartości i interakcje.
Odczarowuję zły urok rzucony na słowo „promocja”. Sprawiam, że marketing i sprzedaż stają się dla przedsiębiorczych Kobiet przyjemnością. W końcu mogą to robić w zgodzie ze sobą, autentycznie i z radością. Bez stresu, poczucia zagubienia i narzucania się Odbiorcom.
Zapraszam Cię na swój FanPage, w którym znajdziesz sporo inspiracji, by pokazać swój biznes i pasje. Możesz także dołączyć do mojej sieci na LinkedIn.
Autor: Jolanta Ambrożewicz
Tekst i grafiki – materiały Autora.
Recommended Posts

„Podlaski Wymiar Sztuki” – wernisaż w Operze i Filharmonii Podlaskiej
20 stycznia, 2025

Najlepszy krem na noc – co trzeba wiedzieć o jego wyborze?
02 grudnia, 2024