3 kroki do zadbania o wizerunek firmy w czasie kryzysu

3 kroki do zadbania o wizerunek firmy w czasie kryzysu

Obecna sytuacja wprowadza wiele zmian i obaw o przyszłość naszych firm. Jedne odnotowują nagłe wzrosty, inne bolesne spadki zamówień na produkty i usługi. Wskaźniki są różne w zależności od branży. Myślę, że najlepszą ochroną przed trudnościami, które jeszcze przed nami, jest elastyczność, dopasowanie oferty do potrzeb rynku i zwiększona promocja. Szczególnie przez zadbanie o relacje z Klientami, ale i naszą widoczność w świecie online. 3 kroki do zadbania o wizerunek firmy w czasie kryzysu.

Czy warto promować swoje działania i dbać o wizerunek firmy w czasie kryzysu?

Pisząc o wizerunku firmy, mam na myśli dbałość o zapisanie się w pamięci odbiorców jako specjaliści w tym, czym się zajmujemy. Troska i działania sprzyjające rozpoznawalności i postrzeganiu naszej firmy jako profesjonalną. A nas same –właścicielki, jako jej reprezentantki i ekspertki w swojej dziedzinie.

To idealny moment, by poddać refleksji to, czy nasza marka jest na pewno widoczna i rozpoznawalna. Bo teraz, tym bardziej potrzebujemy docierać do Klientów z ofertą. Bez biernego czekania, aż sami nas znajdą. Dziś tym bardziej powinnyśmy przełamywać swoje opory przed promowaniem swoich działań i pokazywaniem światu tego, co oferujemy.

Dziś na wygraną mają szanse te firmy, które wykażą się wytrwałością, determinacją i inicjatywą. Wygrają te godne zaufania, które znamy i którym ze spokojem będziemy powierzać pieniądze w tak niepewnych czasach. Zachęcam zatem do przyjrzenia się miejscom w mediach społecznościowych, gdzie mamy szansę na pozyskiwanie Klientów i budowanie z nimi relacji. Miejscom, w których szczególnie możemy tworzyć więzi z odbiorcami i dbać o wizerunek firmy w czasie kryzysu.

Krok pierwszy – audyt obecnego wizerunku i jego dopracowanie

Jeśli mówimy o zaufaniu, relacjach i docieraniu do Odbiorców, uważam, że podstawą jest obecność w social mediach. I to taka, która jest widoczna. Od zawsze zachęcam do tego, by również profile prywatne były naszą wizytówką. Nas – przedsiębiorców i naszych pracowników.

Profil prywatny także jest kanałem umożliwiającym dotarcie do Klientów. Uważam bowiem, że warto zadbać przede wszystkim o to, co już mamy w swoich zasobach. Po to, by po chwili wypłynąć na szersze wody, sięgając po zewnętrzną, płatną reklamę, co również jest wskazane.

Dziś jednak o tym, co mamy. Dlatego sprawdźmy, jak prezentuje się nasz profil prywatny. Czy osoby, które wchodzą z zewnątrz, mają szansę dowiedzieć się o tym, co robimy zawodowo? Jaki mamy tam wizerunek? Pisałam na ten temat w pod koniec 2018 roku, w artykule o informacjach zawodowych na profilu prywatnym. Dziś dodatkowo chcę Ci podarować listę, dzięki której sprawdzisz poszczególne elementy warte wykorzystania do pokazania swych zawodowych działań.

Cel jest jeden – niech będzie jasne – czym się zajmujesz i co oferujesz. To podkreśla Twój profesjonalizm, eksperckość i budzi zaufanie. A to często waży na wyborach Klientów. Zachęcam Cię do audytu Twojego profilu. Na powyższej liście znajdziesz strategiczne miejsca, takie jak zdjęcie w tle, jego opis, fotografie wyróżnione itp., na które warto zwrócić uwagę. Zadbanie o to wpłynie pozytywnie na wizerunek Twojej firmie nie tylko w czasie kryzysu.

Krok drugi – zadbanie o spójność graficzną wizerunku firmy i prezentowanych treści

Widząc, jak wygląda sytuacja i co jest do poprawy, warto się zastanowić nad dalszymi działaniami. Jaką przyjąć strategię w innych miejscach – np. na fanpage czy stronie www? Na czym nam szczególnie zależy? Jakie obecnie produkty i usługi są najistotniejsze? A może kryzys spowodował, że zmieniasz branżę i to też warto wyeksponować?

Jeśli chodzi o wizerunek firmy, są pewne stałe „punkty programu”. Czyli to, co widać na Twoich zdjęciach w mediach, w opisach na stronie www.

Pamiętaj, że strategia publikacji w social media i na profilu prywatnym powinna wynikać zarówno z Twoich celów biznesowych, jak i potrzeb Klientów. Warto, by była spójna, także pod kątem graficznym – by znów zadbać o jej lepsze zapamiętanie.

Kilka wskazówek na temat strony wizualnej znajdziesz w tym artykule. Warto ułatwić sobie pracę i przygotować kilka szablonów graficznych zgodnych z Twoją identyfikacją wizualną. Możesz posiłkować się bankami bezpłatnych zdjęć czy prostymi programami do tworzenia grafik, takimi jak Canva. Potem wrzucać je systematycznie, by Klienci zapamiętali, czym się zajmujesz i co u Ciebie znajdą. Możesz umieszczać też różne zdjęcia produktów czy siebie podczas pracy itd.

Zastanawiasz się, czy warto? Zastanów się zatem ile razy zobaczyłaś jakąś reklamę w TV, by potem, stojąc przy półce w markecie, sięgnąć akurat po tę markę? Powtarzanie jest bardzo ważne. Tego, jak ujednolicić swoją komunikację wizualną, uczę w kursie online z projektowania grafik, filmików i animacji w bezpłatnym programie Canva. Możesz też skorzystać z indywidualnych szkoleń w tym temacie.

Dobór strategii przy działaniach związanych z wizerunkiem marki

Budując strategię komunikacyjną warto pomyśleć w ten sposób: masz produkt xyz, w związku z którym klienci pytają o a, b i c. Tworzysz zatem kilka postów i/lub artykułów na ten temat. O wadze posiadania własnego bloga pisałam jakiś czas temu w tym miejscu.

Dzięki takiemu działaniu, jak powyższe, już wspierasz swoich Klientów w wątpliwościach, budujesz relację i sprawiasz, że mogą na Ciebie liczyć. Wiedzą, że dzielisz się wiedzą i znasz się na tym, co robisz. Tym właśnie wygrywasz z konkurencją – im bardziej Cię widać, im cenniejsze wsparcie dajesz, tym masz większe szanse, że Klienci Ci zaufają i polecą Cię dalej.

Nawet jeśli twierdzisz, że Twoi znajomi nie są Twoimi Klientami, to dzięki dbałości o wizerunek w czasie kryzysu polecą Cię dalej. Ty chyba też polecasz prędzej kogoś, kogo znasz i komu ufasz, czyż nie tak?

O tym, jak jeszcze go uatrakcyjnić wizerunek Twojej firmy oraz Twój własny w Social Media obejrzysz także w nagraniu video.

Krok trzeci – udzielanie się i publikowanie wartościowych, budujących relacje treści

Po przejrzeniu swoich kanałów w mediach społecznościowych, przemyśleniu strategii dotyczącej tego, co eksponować i do jakich Klientów docierać, warto przejść do faktycznego porządkowania wizerunku firmy.

Następuje więc wymiana zdjęć w tle i innych miejscach na ścianach mediów społecznościowych. Do tego dochodzi przygotowanie fotografii produktów czy grafik, które będą eksponowały Twoje treści, usługi i towary.

Po tych porządkach planujemy dalszy tok działań.

Jestem zwolenniczką przygotowywania takich treści z zapasem, żeby móc je z góry zaplanować. A w tak zwanym międzyczasie wrzucać bieżące informacje „z życia firmy”.

Wspierasz jakąś akcję w walce z koronawirusem? Pokaż to i zachęć innych do udziału. Wprowadziłaś specjalne zmiany w obsłudze Klientów związane z pandemią? Napisz o tym. Wraz z pracownikami czekacie, aż Klienci wrócą w końcu do punktów stacjonarnych i napiją się z Wami kawy? Wrzuć zdjęcie zespołu i/lub siebie samej. W końcu firmy tworzą ludzie i to z nimi zawieramy transakcje.

Możesz się czasem wahać, myśląc: A kogo interesuje to, że mój produkt ma np. jakiś atest? Mam wrzucać takie informacje także na profilu prywatnym? Jasne! A dlaczego nie? Czy to nie świadczy, że przykładasz się do swojej pracy? Że zależy Ci na jakości w tym, co robisz?

Być może Twój znajomy z podstawówki nie potrzebuje Twojego produktu, ale gdy jego sąsiad zapyta, czy zna kogoś, kto robi solidne xyz, przypomni sobie o Tobie. A o to nam właśnie chodzi.

Dzięki powyższym krokom i temu, co już uporządkowaliśmy, możemy wypływać na szersze wody. Aktywować reklamę. Udzielać się w grupach, w których są Twoi potencjalni Klienci. Organizować różnego rodzaju spotkania informacyjne czy webinary. To wszystko jest wspaniałymi składnikami do tego, by firma, którą prowadzisz, miała zadbany, ekspercki wizerunek okraszony osobowością Twoją i Twojego zespołu.

Nazywam się Jolanta Ambrożewicz i moją pasją jest marketing interakcyjny – sztuka komunikacji i budowania relacji w oparciu o wartości i interakcje. 

Odczarowuję zły urok rzucony na słowo „promocja”. Sprawiam, że marketing i sprzedaż stają się dla przedsiębiorczych Kobiet przyjemnością. W końcu mogą to robić w zgodzie ze sobą, autentycznie i z radością. Bez stresu, poczucia zagubienia i narzucania się Odbiorcom.

Zapraszam Cię na swój FanPage, w którym znajdziesz sporo inspiracji, by pokazać swój biznes i pasje. Możesz także dołączyć do mojej sieci na LinkedIn

Inne artykuły Autora.

Tekst i grafika – materiały Autora.

Foto wyróżniające – źródło Pixabay

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *