Joga praktyka błoga – Ania Chomczyk

Joga praktyka błoga - Ania Chomczyk

Smukłe ciało, zdrowie, głęboki spokój i radość życia?  Brzmi jak marzenie? To tylko niektóre z rzeczy będące efektem praktyki jogi!

Joga na macie i poza matą
Praktyka jogi ma na celu poprawę naszego funkcjonowania w codziennym życiu – w pracy, w rodzinie, w relacjach i z samym sobą. Jej pozytywne działanie manifestuje się w sytuacjach życiowych i wykracza daleko poza cztery ściany studia, w którym ćwiczymy. Uczy nas jak zachować spokój bez względu na to, co się dzieje wokół oraz, że to my sami jesteśmy źródłem tego spokoju. Zaczynamy konstruktywnie rozwiązywać konflikty, a nasza komunikacja jest komunikacją pozbawioną przemocy. Joga wyrabia w nas nawyk brania naszego losu we własne ręce oraz daje wolność. Nieważne w jakim momencie życia jesteśmy, jaki mamy dzień  – wchodzimy na matę, oddychamy i płyniemy przez asany mając gwarancję, że dzięki temu poczujemy się lepiej. Joga oducza nas nawyku rywalizacji oraz oceniania, co daje duże wytchnienie we współczesnym świecie, gdzie ceni się osiągnięcia i wyniki.

Wchodzimy na matę
Rozpoczynając praktykę jogi ważne jest abyśmy znaleźli odpowiedni dla siebie styl oraz wykształconego nauczyciela. Do najbardziej popularnych stylów jogi należą asztanga joga (praktyka dynamiczna w połączeniu z mocnym oddechem ujaji), metoda BKS Iyengara (bardziej statyczna, przy użyciu dodatkowych pomocy takich jak paski, wałki, czy koce), joga kundalini, łagodna Sri Sri joga. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się również acroyoga (joga akrobatyczna), czy Bikram joga (joga w saunie). Zdecydowanie bardziej wskazane jest znalezienie profesjonalnej szkoły jogi zamiast rozpoczynania praktyki w klubach fitness. Na ogół jest to gwarancją wyższego poziomu nauczycieli. Zajęcia będą trwały dłużej, a większy komfort zapewnią nam również przyjemne dla oka wnętrza. Do naszych uszu nie będą dochodzić głośne instrukcje przez mikrofon ani agresywna muzyka płynące jednocześnie z kilku sal obok. Ćwiczymy na specjalnych matach do jogi na boso. Warto zainwestować we własną matę, którą można nabyć w jednym z licznych internetowych sklepów o profilu jogicznym. Nie poleca się mat ze sklepów sportowych lub supermarketów – istnieje ryzyko, że będzie ona słabej jakości, szybko się rozpadnie lub będziemy się ślizgać.

Trochę filozofii
Joga jest jednym z sześciu ortodoksyjnych indyjskich filozoficznych systemów, a jej początki datuje się na około 2000 lat pne. Podstawowym tekstem jogi klasycznej są Jogasutry Patandżalego, czyli 195 aforyzmów zawierające wskazówki jak wyzwolić się z cierpienia. Samo słowo „joga” etymologicznie pochodzi od sanskryckiego judż oznaczającego jarzmo, czyli dobrowolnie przyjmowaną dyscyplinę, dzięki której osiągniemy szczęście. Co ciekawe, w Jogasutrach o samych asanach, czyli pozycjach jogicznych, mówi się bardzo niewiele, ponieważ joga z założenia miała być głównie medytacją. Inne rozumienie terminu joga to jedność oraz relacja (rozumiane szeroko jako na przykład integralność ciała, mowy i umysłu, jedność z innymi oraz światem). Podstawę praktyki jogicznej stanowią jamy i nijamy, czyli zasady etyczne regulujące życie społeczne i dyscyplinę indywidualną.

Szczypta historii
Joga tradycyjnie była wiedzą niezwykle cenioną i niełatwo było być w nią wprowadzonym. Pierwszym wielkim nauczycielem indyjskim na Zachodzie był Swami Vivekananda, który wystąpił na I Światowym Parlamencie Religii w Chicago w 1893 roku. Wydarzenie to jest uważane za początek dialogu międzywyznaniowego na świecie. Stopniowo zainteresowanie Zachodu szeroko pojętym Wschodem rosło, dzięki czemu pojawiało się coraz więcej nauczycieli, takich jak na przykład autor słynnej „Autobiografii Jogina” Paramhansa Yogananda. Prawdziwy boom na jogę przyniosły lata 60. czyli okres kontrkultury. Po raz pierwszy w historii zaczęto prowadzić badania naukowe dotyczące wpływu jogi i medytacji na zdrowie i dobrostan człowieka. Do popularyzacji jogi przyczynili się liczni intelektualiści oraz osoby publiczne  – tacy jak George Harrison. Wiele osób skłoniło się ku jodze, gdy w 2000 roku Madonna wcieliła się w rolę instruktorki jogi w filmie „Układ prawie idealny” (The Next Best Thing).

Moda na jogę
Joga cieszy się niezwykle dużą popularnością wśród artystów i  gwiazd. Ćwiczy Sting, Julia Roberts, Gwyneth Paltrow, Orlando Bloom, Halle Berry, a w Polsce siostry Przybysz, Edyta Herbuś czy Agnieszka Maciąg. W dużych miastach szkoły jogi można znaleźć niemalże na każdym kroku, a latem odbywają się sesje jogi w parku. Joga to coś znacznie więcej niż zwykły fitness. Praktykując regularnie łagodnie się rozciągamy, wzmacniamy kręgosłup i mięśnie, nasz oddech się pogłębia dzięki czemu komórki zaopatrywane są w świeży tlen, zwiększa się pojemność płuc. Nasza koncentracja się poprawia, a poziom energii znacząco podnosi, dzięki czemu zaczynami lepiej funkcjonować w życiu codziennym. Joga może nam pomóc w ograniczeniu lub porzuceniu używek oraz innych nawyków, które nie służą naszemu zdrowiu, wspiera walkę z depresją i zaburzeniami natury emocjonalnej. Na całym świecie mają miejsce liczne programy terapeutyczne czerpiące z dobrodziejstw jakie przynosi joga –  na przykład w pracy z weteranami wojennymi, więźniami, czy pacjentami szpitali.

Joga wypływa na szerokie wody
Dzięki staraniom obecnego premiera Indii, Narendry Modi’ego, w tym roku 21 czerwca po raz pierwszy będzie obchodzony Międzynarodowy Dzień Jogi. Na całym świecie, również w Polsce będą miały miejsce szeroko nagłaśniane wydarzenia, takie jak otwarte sesje jogi, warsztaty oraz koncerty muzyki indyjskiej. Współczesna historia jogi jest pisana na bieżąco! Międzynarodowy dzień Jogi będzie wspaniałą okazją do wspólnej praktyki i spotkania z ludźmi, dla których zdrowie, radość życia i wewnętrzny spokój stanowią wielką wartość, pozytywnie wpływając na ich styl życia. Joga zostaje z nami na dobre!
P.S. Do zobaczenia na macie!

efdsAutor:
Ania Chomczyk – współtworzy Shanti Yoga Studio w Białymstoku. Wielka miłośniczka Ashtanga Yogi. Praktykę rozpoczęła w 2004 roku ćwicząc w wielu miejscach na świecie, min. USA, Indiach, Polsce i Europie.  Przez dwa lata uczestniczyła w kursie instruktorskim wg metody BKS Iyengara, a w 2013 roku ukończyła szkolenie Ashtanga Yogi (200 RYS) w szkole Samyak Yoga w Dharamsali. Kończy pracę doktorską dotyczącą modelów jogi w Polsce i Indiach w SWPS.
Yogastudio.pl

 

 

 

 

Polecana literatura:
Joga sztuka życia Donna Farhi
Happy Yoga Steve Ross
The Heart of Yoga, T.K.V. Desikachar
Autobiografia Jogina Paramhansa Jogananda

Share

Comments

  1. Wypróbowałam różne szkoły Jogi i dla mnie najlepszą jest klasyczna Hatha Joga – połączenie asan i głębokiej medytacji, co daje mi ukojenie i głęboki relaks 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *