Jak poprawić zasięg organiczny postów na Faceboku? Czy wiesz?

Jak poprawić zasięg organiczny postów na Faceboku?  Czy wiesz?

Chyba, zauważyłaś, że zasięg organiczny postów spada. Niektórzy twierdzą, że Facebook chce w ten sposób wywrzeć presję, abyś kupowała reklamy i płaciła za możliwość bycia widocznym na osi czasu fanów. Być może trochę tak jest. Ja wolę myśleć o tym co mogę zrobić, aby zwiększyć organiczny zasięg moich postów, zamiast krzywo patrzeć na Facebooka.

Jaka jest obecna sytuacja?

W tej chwili przeciętny fanpage ma zasięg organiczny na poziomie około 6%. Niektóre mają więcej, niektóre mniej. Oczywiście każdy chce, aby jego treści pokazywały się wszystkim naszym fanom, ale najpierw musisz wiedzieć od czego to zależy.
Dlatego najpierw powiem Ci dlaczego zasięg organiczny Twoich postów spada.

Gotowa? W takim razie zaczynamy.

Znasz już pierwszy argument dlaczego zasięg spada – Facebook chce, żebyś wydał trochę pieniędzy na promocję.
Natomiast drugi jest o wiele ciekawszy – Facebook chce stworzyć dla wszystkich takie osie czasu, żeby były interesujące, chce być jak gazeta czytana co rano, tylko uwaga: na której będą tylko te treści, które interesują danego użytkownika.
W związku z tym, Ty musisz wiedzieć jakie czynniki wpływają na zasięg organiczny publikowanych przez Ciebie postów.

Przedstawiam je poniżej:

1. Facebook ocenia wcześniejsze interakcje poszczególnych osób z twoją stroną-fanpage’em. Jeżeli ktoś za każdym razem lajkuje, udostępnia lub komentuje twój post to uznaje się, że jest to fan, który kocha Twoja markę i chętnie czyta twoje treści. Taki użytkownik częściej widzi Twoje posty. Jeśli jednak jest wprost przeciwnie, użytkownik nie wykazuje aktywności ( polubień, komentarzy, udostępnień, kliknięć) wtedy taka osoba praktycznie nie widzi Twoich postów. Facebook uważa, że treści, które piszesz nie są atrakcyjne. Warto o tym pamiętać.

2. Facebook ocenia również interakcje użytkowników z rodzajem postów, które im serwujesz. Co to oznacza? Fan może preferować określony typ postów i wykazywać większe zaangażowanie w stosunku do niego np: video. Dlatego kiedy Ty opublikujesz post video jest bardziej prawdopodobne, że zobaczy go użytkownik, który wykazywał wcześniej aktywność w stosunku do tego typu postów.

3. Czy wiesz, że jak napiszesz coś nowego na swoim fanpage’u to na początku Facebook pokazuje to małej ilości osób (od 25-100). Jeśli Ci fani lajkują, komentują lub udostępniają go, to według Facebooka jest to dobry post (uzyskuje lepsze wyniki). Wtedy może być pokazany większej liczbie fanów.

4. Czy wiesz, że jak fan ukryje twój post (każdy z nas ma taką możliwość, jeśli uzna, że treść go nie interesuje) Facebook zapamięta to na przyszłość? Ten konkretny fan prawdopodobnie nie zobaczy już za dużo treści z Twojego fanpage’a. Jeśli twój nowy post otrzyma negatywny feedback od kilku osób, będzie miał mały zasięg i prawdopodobnie twoje następne posty również.

Znając czynniki wpływające na zasięg organiczny Twoich postów możesz przejść do opracowania strategii, aby ten zasięg zwiększyć:

1) Zwiększanie interakcji (zwłaszcza komentarzy) wśród fanów.

Zadawaj pytania.

Czy wiesz dlaczego ludzie nie komentują Twoich postów czy to na Facebooku czy blogu? Głównym powodem jest fakt, iż uważają, że ich zdanie się nie liczy. Najczęściej myślą, że nikt (nawet Ty) nie interesuje się co mają do powiedzenia. Dlatego Ty pokaż, że ci zależy. Jednym sposobem na to, jest zadawanie pytań, poznawanie opinii. Jednak kluczem jest zadawanie odpowiednich pytań: zamkniętych, konkretnych, skierowanych nie do tłumu, ale do konkretnej osoby.
Przykład: zamiast pytać – Jaka jest najlepsza książka 2015 roku? zapytaj: Jaka jest najlepsza książka, którą Ty przeczytałaś w 2015 roku?

Odpowiadaj na komentarze.

Niby takie oczywiste prawda? Jednak zdarza się często, że komentarze fanów pozostają bez odpowiedzi. Dziwne, bo przecież wkładasz dużo pracy, aby stworzyć ciekawy, przyciągający uwagę post, promujesz go różnymi sposobami, a potem …cisza, brak odpowiedzi.

Pamiętaj, ze komentujący fani są prawdopodobnie Twoją najlojalniejszą widownią, która stara się w jakiś sposób z Tobą skontaktować. Jeśli im nie odpowiadasz, dajesz do zrozumienia, że nie interesujesz się tym co mają do powiedzenia. Zazwyczaj takie osoby, więcej nie skomentują Twoich postów, bo nie mają po co. Pamiętaj odpowiadaj na każdy komentarz, daj chociaż znać, ze go przeczytałaś/przeczytałeś. Nie muszą to być długie odpowiedzi, jeśli komentarz tego nie wymaga, ale dzięki nim pokazujesz, że interesuje Cię co Twój fan sądzi na dany temat.

Daj się wypowiedzieć

To świetna strategia zwiększania komentarzy. Dobra i prosta zabawa, która w prosty i ciekawy sposób pozwoli odkryć kawałek swojego życia. Wypełnij puste miejsce. Przykład:

Gdyby marzenia się spełniały, prosiłabym o ____________.
W mojej pracy najbardziej denerwuje mnie _____________.

Doceń fanów

Jeśli Twoi fani publikują zdjęcia lub angażują się w inny sposób, doceń to. Wykorzystaj ich potencjał. Czasami wystarczy zwykłe dziękuję za zaangażowanie oraz zapytanie o możliwość wykorzystania zdjęcia przesłanego przez fana, lub zacytowania treści. Dlaczego będzie to korzystne? Twoi fani poczują się wyróżnieni, masz możliwość zyskania dodatkowej, ciekawej treści, poza tym jest spora szansa, że inni też będą chcieli się zaangażować.

Pokaż kulisy swojej pracy – fani to lubią

Pokaż swoim fanom co się u Ciebie dzieje, pokaż odrobinę siebie i swojej załogi: co robisz po godzinach pracy, pokaż swoich współpracowników, co robicie wspólnie, może macie wspólne pasje. To jest bardzo użyteczny typ postów. Jest bardziej interesujący i przyciągający uwagę, niż standardowy post.
Ale jaki to ma wpływ na zwiększenie zasięgów? Już Ci tłumaczę.
Jeżeli zamieścisz coś osobistego, prawdziwego, pokazującego twój biznes z innej strony (zza kulis) zdobędziesz więcej polubień, udostępnień lub komentarzy niż zwykle. Ten konkretny post będzie miał większy zasięg niż inne, a to wpłynie pozytywnie na zwiększenie zasięgu Twoich następnych postów.
Dlatego właśnie co jakiś czas powinnaś zamieszczać tego typu posty.
Pamiętaj – pokaż swoja twarz – Twoi fani chcą wiedzieć kto kryje się za marką. Dni, w którym ukrywaliśmy się za swoim logo odeszły w niepamięć. Teraz wszystko można sprawdzić w Google, więc naprawdę nie ma sensu się ukrywać. Dlatego zamiast prowokować fanów do przeszukiwania internetu, sama pokaż im swoją twarz. Daj się poznać. To pomaga w budowaniu zaufania i relacji. Przecież dobrze wiesz, że relacje to podstawa w rozwijaniu Twojego biznesu.

Podaruj coś fanom, zrób niespodziankę

Ludzie lubią dostawać prezenty, zwłaszcza jeśli są darmowe, dlaczego z tego nie skorzystać. Daj swoim fanom wartość zupełnie za darmo. Może to być:
krótki kurs online (obecnie przygotowuje bezpłatny kurs online Instagram podstawy)
e-book wyjaśniający najczęstsze problemy
konsultacje
kalendarz do wydrukowania jeśli jesteś grafikiem
Twoi fani to na pewno docenią i zobaczysz, że zasięg takiego posta na pewno będzie większy niż zwykle.

2) Czy znasz najlepszy czas na publikację posta na Twoim fanpage’u?

Większość osób mówi, że najlepiej jest publikować posty, kiedy najwięcej twoich fanów jest aktywna na facebooku (jest online). W przypadku Facebooka niekoniecznie to musi być regułą.
Publikowanie posta w tym czasie może spowodować, że osiągnie on niższe zasięgi niż mógłby . Dlaczego tak się dzieje? Już tłumaczę.
Podczas największej aktywności fanów wszystkie fanpage, które mają tych samych fanów co ty, również udostępniają post. Oznacza to, że masz dużą konkurencję. Na osi Twoich fanów pojawiają się posty z różnych fanpage’y. Jeśli Twoja treść jest wyjątkowa i bijesz na głowę swoich konkurentów to ok, twój post dotrze do dużej grupy fanów. Jeśli jednak Twoje posty nie wyróżniają się niczym szczególnym wśród innych postów publikowanych w tym samym czasie to dotrzesz do mniejszej liczby fanów.
W takim razie powstaje pytanie kiedy publikować posty?
Pierwsza i najważniejsza rzecz, którą musisz zrobić to wejdź w statystyki i sprawdź kiedy najwięcej Twoich fanów jest online. Kiedy Twoje posty osiągają największy zasięg. Teraz kolejna istotna rzecz – analiza! Spróbuj publikować przez jakiś czas posty przed godzinami szczytu, czyli przed czasem kiedy wg Twoich statystyk jest najwięcej fanów online.

Dlaczego czas największej aktywności fanów nie jest najlepszy?

Jeden czynnik już znasz bo wówczas wszystkie fanpage publikują swoje posty. Musisz się bić z innymi o uwagę użytkownika Facebooka.
Drugi: To, że publikujesz posty nie w czasie największej aktywności fanów, nie oznacza, że nie będą one wówczas widoczne.
Kolejną rzeczą jest fakt, że lepiej jest mieć dużą interakcje od małej grupy odbiorców, niż mała od dużej grupy, prawda?

Dodatkowe porady:

Nie umieszczaj filmów z YouTube na Facebooku.
Filmy mają dosyć dobre zasięgi w porównaniu do innych typów postów. Jednak jest bardzo ważna rzecz o której musisz wiedzieć i pamiętać.

Mamy dwa rodzaje opcji jeśli chodzi o film:
– zaciągniecie filmu z YouTube,
– wgranie bezpośrednio filmu z komputera.

Może o tym nie wiesz, ale jest duża różnica w zasięgach pomiędzy tymi opcjami. Badania wykazały, że filmy załadowane bezpośrednio z komputera mają o wiele większy zasięg i zaangażowanie fanów. Dlatego doradzam Ci, aby korzystał z drugiej opcji.

Hasztagi – nie do końca tak jak myślałaś/myślałeś
Hasztagi szczególnie dobrze działają na Instagramie oraz Twitterze. Na Facebooku jest trochę inaczej. Ostatnio mówi się i badania wskazują, że posty bez # osiągają lepsze rezultaty niż z #. Mówi się również, że używanie zbyt dużej ilości hasztagów może być szkodliwe. Jednak hasztag może mieć ogromna siłę, jeśli jest używany prawidłowo.

Czy stosowanie ich jest odpowiednie dla Twojego biznesu? Tego niestety nie wiem, ale mogę Ci doradzić, żebyś przetestowała. Eksperymentuj, umieszczaj 1-2 odpowiednie hasztagi w postach przez tydzień. Następnie sprawdź zasięgi tych postów i zaangażowanie. W następnym tygodniu opublikuj podobną ilość postów bez hasztagów. Porównaj wyniki w statystykach. I jak, czy są pomocne, czy wręcz przeciwnie?

Pamiętaj, że wszystko o czym piszę musisz przećwiczyć u siebie i dokonać analizy. Być może u Ciebie będzie trochę inaczej ponieważ masz inną grupę docelową i Twoi fani inaczej się zachowują. Zacznij działać, mając na uwadze moje wskazówki i analizuj. Dowiesz się wówczas czy są odpowiednie w Twoim przypadku czy nie.

Autor: Agnieszka z Social media Mikser.

Social Media Mixer logo

O mnie:
Jestem Agnieszka. Od ponad 10 lat zajmuję się marketingiem. Od kilku lat dokształcam się w marketingu online, biorąc udział w szkoleniach, czytając branżowe pisma, książki i blogi, słuchając podcastów, oglądając webinary, oraz prowadząc działania w kanałach społecznościowych dla małych i średnich firm. Staram się być na bieżąco, dlatego śledzę trendy marketingowe w sektorze MŚP oraz e-commerce.
Pomagam małym i średnim firmom okiełznać marketing online. W trakcie rozmowy z właścicielem danego biznesu buduję w głowie wstępną strategię marketingową, wskazując obszary, w których mogę pomóc. Wsłuchuję się w to, co klient chciałby osiągnąć dzięki wspólnemu działania.
Moim głównym celem jest przekazanie jak największej ilości wiedzy osobom, z którymi współpracuje, aby w późniejszym okresie same mogły pracować nad marketingiem w social media i promocją swojego biznesu.

www.socialmediamixer.pl
www.facebook.com/socialmediamixer4
www.instagram.com/socialmediamixer

Share

Comments

  1. Mam aktualnie 1157 fanów, a zasięg posta to średnio jakieś 4000, więc nie widzę jakiś spadków 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *