Z cyklu “Marka osobista kobiety w biznesie” – Cztery kroki do zbudowania marki osobistej

Z cyklu “Marka osobista kobiety w biznesie” - Cztery kroki do zbudowania marki osobistej

Na budowanie marki osobistej składają się cztery podstawowe kroki: budowanie rozpoznawalności, budowanie reputacji, zdobywanie „klientów”, utrzymanie dobrych relacji z obecnymi „klientami”.

O ile często widzimy, że dana osoba dobrze sobie radzi z budowaniem rozpoznawalności i zdobyciem „klientów”, to niestety już budowanie reputacji i utrzymanie dobrych relacji z „klientami” jest zagadnieniem przy którym zauważam duże braki. A te cztery zasady zazębiają się ściśle ze sobą i tylko dobrze przemyślane i rozsądnie prowadzone, doprowadzą cię do celu jakim jest twoja osobista, niepowtarzalna marka kobiety w biznesie.

2016-05-24_10h20_06

Budowanie rozpoznawalności

Zastanów się w jakim środowisku chcesz być rozpoznawalna i jakie swoje cechy chcesz przede wszystkim komunikować i jakich środków i nakładów chcesz do tego celu użyć. W zależności od tego jakie są twoje plany, również środki przekazu będą się zmieniały. Dzięki zwiększeniu rozpoznawalności, dotrzesz do większej grupy potencjalnych klientów.

Przy założeniu, że chcesz być rozpoznawalna jako np. naukowiec z zakresu chemii, użyjesz innych środków przekazu niż pracując na swoją rozpoznawalność będąc fryzjerką. W pierwszym przypadku pomyśl o kongresach naukowych czy prasie branżowej, w drugim skup się na prasie lokalnej i dodatkowych spotkaniach, imprezach poświęconych urodzie organizowanych w okolicy. W obu przypadkach pozwól się dostrzec, przekazuj kontakt do siebie i komunikuj w czym możesz pomóc swojemu klientowi. Sprawdź co cię odróżnia od konkurencji, co robisz inaczej, lepiej. Jaki jest twój znak rozpoznawalny, twoja indywidualna cecha, która możesz podkreślać i komunikować.

Rozpoznawalność dotyczy również twojego wizerunku, który nie może być pominięty. Twój wygląd, atrybuty stanowiska w postaci ubioru, torebki, biżuterii, fryzura, a nawet zapach – to wszystko jest również bardzo istotne i musi być dostosowane do stanowiska i zawodu. (Uwaga: w artykule poświęconym wizerunkowi, rozwinę kwestię wizerunku jako narzędzia budowania marki osobistej kobiety w biznesie).

Budowanie reputacji

Często mówimy, że najważniejsza jest cena. Czyli „dostarczaj tani produkt lub usługę, a będziesz miała wielu klientów.” Ja jednak nie mogę się z tym zgodzić. Wprawdzie cena jest istotna, jednak najważniejsza jest jakość, która jest ściśle powiązana z reputacją. Na przykład gdybym miała się poddać zabiegowi wyrywania zęba, wybrałabym dobrego stomatologa, a nie taniego lub przystojnego. Wybrałabym tego, o którym słyszałam pozytywne opinie jako o specjaliście. Dlatego istotne jest to jaką będziesz miała reputację ty jako ekspertka w dziedzinie, w której działasz.

Przyjrzyj się sobie i zadaj sobie pytania „Co charakteryzuje mnie jako pracownika, usługodawcę, ekspertkę w swojej dziedzinie?”, „Co mogę poprawić, aby działać lepiej, wydajniej, efektywniej?”, Jakie emocje wzbudzam w swoich klientach?

Dbaj o to, aby wciąż się rozwijać. Korzystaj z porad fachowców, którzy uproszczą twoją drogę na szczyt.
(Uwaga: w kolejnych artykule rozwinę ciekawa i ważną kwestię budowania reputacji jako narzędzia budowania marki osobistej kobiety w biznesie).

Zdobywanie „klientów”

Używając pojęcia „klient” mam na myśli zarówno twojego pracodawcę, zleceniodawcę, odbiorcę twoich usług czy produktów, twojego fana czy szefa, czyli każdego, kogo chcesz przekonać do swojej marki osobistej.

Wybieramy produkty, które znamy i chcemy pracować z ludźmi, o których słyszeliśmy coś dobrego, którzy wyjątkowo „przypadli nam do gustu” lub którzy przekonali nas, że mogą dostarczyć nam rozwiązania naszych kłopotów lub zaspokojenia naszych potrzeb.

Pomyśl czy na przykład idąc do fryzjera oczekujesz, że będziesz miała taką fryzurę jak klientka przed tobą i klientka po tobie czy też, że będziesz miała fryzurę pasującą do ciebie i zgodną z twoimi oczekiwaniami? Na pewno chcesz, aby twoja fryzjerka najpierw wysłuchała czego oczekujesz, a potem zrealizowała to lub zasugerowała ci najkorzystniejszą dla ciebie fryzurę.

Dlatego uważam, że najważniejsza w zdobywaniu klienta, dobrych relacji z przełożonymi czy współpracownikami jest umiejętność słuchania. Tylko słuchając uważnie, dowiesz się czego potrzebuje druga strona i wtedy możesz dostosować swoją usługę do jej potrzeb.

Uważam, ze skończył się już czas przekrzykiwania współpracowników, zastraszania podwładnych czy oszukiwania klientów. Tylko zadowolony klient będzie twoim wiernym klientem. A co najważniejsze, zadowolony klient nie tylko do ciebie wróci, ale także będzie cię polecał swoim znajomym.

Utrzymanie dobrych relacji z obecnymi „klientami”

Czy zauważyłaś jak często ludzie decydują się za zmianę operatora sieci komórkowej czy też banku? Dzieje się tak często dlatego, że nowy podmiot oferuje im lepsze oferty, zabiega o nich, podczas gdy poprzedni traktuje raz zdobytego klienta jak swój pewnik na lata.To właśnie jest podstawowy powód utraty klientów.

Pamiętaj więc o tak zwanej „opiece posprzedażowej”. Kontaktuj się ze swoim klientem, sprawdzaj czy jest zadowolony, w czym jeszcze możesz mu pomóc. Umów się na rozmowę z przełożonym i poproś o feedback swojej pracy. Poproś swojego klienta o wypełnienie ankiety, która pomoże ci wprowadzić lepszą jakość do swojej pracy. Sprawdzaj w czym możesz być lepsza, wydajniejsza.

Podane wyżej cztery podstawowe kroki budowania marki osobistej pomogą ci na wstępie określić dokąd zmierzasz i jakie kroki zastosować, aby dojść tam gdzie planujesz, bez tracenia energii i pieniędzy na rzeczy, które nie zadziałają.

Autor: Renata Wrona

(161)-kopiaTrenerka rozwoju osobistego, Akredytowany Coach ICF, PR managerka, właścicielka firmy PRIME IMAGE. Autorka poradnika „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość”.
Ekspertka w dziedzinie kreowania marki osobistej, komunikacji interpersonalnej, Public Relations, wystąpień publicznych, etyki w biznesie. Prowadzi szkolenia z doskonalenia kompetencji osobistych, interpersonalnych i menedżerskich, pomagając uczestnikom w osiąganiu najlepszej wersji siebie samego. Jej pasją są zagadnienia z obszaru rozwoju osobistego, wpływu przekonań na skuteczność w osiąganiu celów, poprawy jakości życia. Dzięki jej sesjom klienci osiągają spełnienie w życiu zawodowym i szczęście w życiu osobistym. Stosuje pracę z obrazem wykorzystując metodę Points of You.
www.renatawrona.pl ; https://www.facebook.com/CoachRenataWrona.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *