Aktywność fizyczna po porodzie jest równie ważna, jak ta w ciąży

Aktywność fizyczna po porodzie jest równie ważna, jak ta w ciąży

Urodzenie dziecka zarówno drogami natury, jak i poprzez cięcie cesarskie wcale nie musi oznaczać rezygnacji z ćwiczeń – wręcz przeciwnie! Aktywność fizyczna po porodzie jest równie ważna, jak ta w ciąży.

Z drugiej strony często młode mamy chcą jak najszybciej pozbyć się dodatkowych kilogramów z czasu ciąży oraz brzucha, a w związku z tym popełniają wiele błędów rzutujących na swoje zdrowie i ciało w przyszłości.

Aktywność fizyczna świeżo po porodzie nie musi kojarzyć się z dużym wysiłkiem i zmęczeniem. Urodzenie dziecka powoduje nie tylko wkroczenie w nową rolę życiową, jaką jest bycie mamą, ale również to, że ciało kobiety wkracza w równie ważny i ciężki zarazem okres, jakim jest połóg.

Bez znajomości tego, co się dzieje w organizmie kobiety podczas połogu, trudno jest mówić o jakimkolwiek powrocie do ćwiczeń, zwłaszcza, że każdy organizm jest inny.

PTG podaje, że młoda mama do ćwiczeń powinna wrócić 6-8 tygodni po porodzie drogami natury i 10-12 tygodni po cięciu cesarskim, a najlepiej po uzyskaniu zgody lekarza ginekologa bądź położnej.

Czy to oznacza, że z ćwiczeniami należy poczekać aż minie ten okres?

Zdecydowanie nie!

Pierwsze ćwiczenia należy wykonywać już od pierwszych dni po porodzie zarówno drogami natury, jak i cięciem cesarskim.

Na początku są to ćwiczenia uruchamiające, usprawniające, oddechowe, a następnie wzmacniające mięśnie dna miednicy. Cięcie cesarskie wcale nie sprawia, że dno miednicy zostało „ochronione”, a często młode mamy tak właśnie myślą, bo już sam fakt ciąży jest dla nich wystarczającym obciążeniem.

Każda kobieta bezpośrednio po porodzie, zanim wróci do ćwiczeń poza wizytą u lekarza ginekologa powinna skonsultować się z osobą zajmującą się rehabilitacją okołoporodową, czyli fizjoterapeutą uroginekologicznym (niektóre położne również się tym zajmują) w celu ocenienia m.in. rozejścia mięśnia prostego brzucha, blizn czy innych dolegliwości np. nietrzymania moczu.

Dopiero po tym czasie, jeśli wszystko jest w porządku, można wrócić do ulubionych treningów.

Na pewno nie należy się spieszyć i od razu wracać do intensywnych ćwiczeń, tylko zacząć od lżejszych form typu zajęcia dedykowane kobietom po porodzie czy pilates.

Poza tym już sam fakt opieki nad dzieckiem, czy chociażby spacery z wózkiem to też jest ruch! Niektóre mamy wybierają ćwiczenia w domuważne jest, aby wiedziały jakie ćwiczenia mogą wykonywać i czy wykonują je poprawnie, dlatego warto też skorzystać z pomocy osoby zajmującej się profesjonalnie treningami mam.

Powrót do formy po porodzie to kwestia indywidualna i zależy od wielu osobniczych czynników. Jedne mamy wracają do siebie szybciej, inne wolniej, ale najważniejsze jest to, żeby dać sobie czas. Czas na adaptację do nowej roli, czas na „cofnięcie się” zmian poporodowych, czas, aby bezpiecznie i z głową wrócić do dobrego samopoczucia i ulubionych treningów.

Zobacz również – AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA W CIĄŻY OKIEM POŁOŻNEJ

Autor: Patrycja Glińska – Trenuj z położną

Patrycja Glińska – położna, instruktor fitness, specjalista w zakresie aktywności fizycznej kobiet w ciąży i po porodzie.

Fot. źródło Pixabay

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *