Jakie błędy popełniamy zaczynając ćwiczyć

Jakie błędy popełniamy zaczynając ćwiczyć

Wreszcie doczekaliśmy się upragnionej przez nas pory roku jaką jest lato  Co można zauważyć na pierwszy rzut oka? Co raz więcej ludzi uprawiających sport, m.in.: jeżdżących na rowerach, biegających, chodzących na nording-waking (z kijkami), nie mówiąc już o siłowniach, które są po prostu przepełnione przez panów jak i panie.

Zauważam, że z roku na rok coraz więcej pań chodzi na siłownie, nie tylko na standardowe zajęcia ale same próbują swoich sił przy pomocy wolnych ciężarów czy maszyn. Moim zdaniem bardzo dobrze, bo co raz więcej ludzi uświadamia sobie jakie znaczenie ma sport w naszym życiu. Widzimy ludzi w każdym wieku uprawiających różnego rodzaju aktywność fizyczną.

Mając doświadczenie w prowadzeniu klientów na siłowni jak i sama ćwicząc, często obserwuje jak wiele błędów ludzie popełniają przy uprawnianiu aktywności fizycznej,lekceważąc, wręcz można powiedzieć omijając kluczowe elementy, które są istotą treningu. Właśnie, dlatego podejmuje ten temat, aby wskazać Tobie drogi czytelniku na co warto zwrócić uwagę podczas ćwiczeń, aby miało to sens i przynosiło upragnione efekty.

Najczęstsze błędy podczas uprawiania aktywności fizycznej:

1. Brak rozgrzewki – nieważne jakikolwiek sport uprawiamy rozgrzewka stanowi najistotniejszy element wprowadzenia do naszej aktywności fizycznej. Jak zauważam wiele osób pomija tą część, przechodząc od razu do treningu właściwego, co jest dużym błędem. Co daje nam rozgrzewka? Rozgrzewka przygotowuje organizm do wysiłku, podnosi temperaturę ciała, poprawia krążenie i wydolność przez co można osiągać lepsze wyniki. Pomijanie rozgrzewki powoduje nieprzygotowanie mięśni do wysiłku przez co bardzo często dochodzi do poważnych kontuzji. W takim razie jak powinna wyglądać rozgrzewka? Powinna rozpoczynać nasz trening, czas od 10-15 min, ćwiczenia dynamiczne zaczynając od górnych, schodząc w kierunku dolnych partii ciała, np.: krążenia głowy, barków, ramion, bioder, pajacyki, podskoki itp. Rozgrzewkę warto dostosować indywidualnie do swojego treningu, czy też sportu.

2. Nieprawidłowe oddychanie – często ćwicząc nie zwracamy uwagi na to jak oddychamy,a niektórzy nawet nie biorą tego pod uwagę ! Co daje nam odpowiednie oddychanie? Doprowadza tlen do mięśni oraz wydala z nich dwutlenek węgla. Wpływa to na lepszą pracę naszych mięśni oraz na mniejsze zmęczenie w czasie i po wysiłku. Prawidłowy wydech powinien odbywać się przez usta, wdech natomiast przez nos. Wszystko zależy od ćwiczenia jakie wykonujemy. Jeśli nie mamy pewności czy dobrze oddychamy podczas ćwiczenia, warto zapytać o to trenera na siłowni. Nie bójmy się pytać.

3. Nieodpowiednia technika – przez pierwsze dwa lata chodzenia na siłownię wydawało mi się, że wszystko robię dobrze. Uwagę zwracałam bardziej na ciężar niż na istotę tego co ważne, czyli technikę. Obserwując na siłowni widzę jak wiele ćwiczących, szczególnie początkujących, chcąc pokazać się z jak najlepszej strony. Zaczynają od dużych ciężarów nie zwracając uwagi na odpowiednią technikę wykonania, co może doprowadzić do poważnych kontuzji, ale przede wszystkim braku efektów. Przed przystąpieniem do ćwiczenia warto zapoznać się z odpowiednią techniką wykonania. Jeśli nie jesteśmy pewni warto zapytać trenera czy dobrze wykonujemy dane ćwiczenie. Przynajmniej będziemy pewni że robimy dane ćwiczenie dobrze technicznie, przy czym efekty będą szybciej widoczne.

4. Zbyt duże obciążenie – pamiętajmy o tym, aby obciążenie dostosować każdy indywidualnie do siebie. Nie naśladujmy innych! Często wybieramy zbyt duże obciążenie, myśląc, że da nam to szybszy efekt w dążeniu do naszego celu. Niestety możemy nabawić się tylko przetrenowanych mięśni, zakwasów i niepotrzebnych kontuzji. Jeśli jesteś w stanie wykonać 12 powtórzeń na danym obciążeniu, mięśnie nie drżą to oznaka, że jest to dobry ciężar i możesz nawet zwiększyć obciążenie.

5. Brak przerw w treningach – zaczynając przygodę z siłownią, często osoby myślą, że chodzenie codziennie na siłownie i robienie tych samych ćwiczeń przyniesie szybsze efekty. To kolosalny błąd. Dlaczego? Każdy mięsień, nawet brzucha potrzebuje odpoczynku i regeneracji. To właśnie podczas odpoczynku mięśnie kształtują się i rosną. Oczywiście wszystko zależy od rodzaju treningu i doświadczenia jakie posiadamy.

6. Brak odpowiedniego planu treningowego i systematyczności – pamiętajmy jeśli mamy konkretny cel jaki chcemy osiągnąć to powinniśmy mieć ułożony do tego celu odpowiedni plan treningowy. Jaki jest sens ćwiczyć, jeśli nie mamy celu? Za każdym razem obserwuje na siłowni osoby, które przychodzą i nie wiedzą po co przychodzą. Można powiedzieć „tułają się” od maszyny do maszyny, nie dosyć, że robią źle technicznie to marnują swój cenny czas, którego i tak dzisiaj nie mają za wiele. Dzisiaj cierpimy na brak czasu. Jeśli chcemy osiągnąć konkretny cel i wykorzystać dobrze swój cenny czas, wcześniej warto opracować sobie swój własny plan treningowy. Jeśli mamy już plan treningowy, to dążymy do systematyczności. Wymówki będą zawsze, np.: albo pada, albo boli mnie głowa itp. To od nas zależy czy je pokonamy czy jednak się im poddamy. Często słyszę: ja tak ciężko ćwiczę a efektów wcale nie ma. Pytanie ile dni w tygodniu? Osoba odpowiada jeden lub dwa. Niestety to za mało. Początkująca osoba powinna ćwiczyć przynajmniej 3x w tygodniu, w miarę zaawansowania ilość treningów powinna się zwiększać.

Podałam tylko kilka z przykładów błędów przy uprawianiu aktywności fizycznej, jest ich o wiele więcej. Mam nadzieję, że po przeczytaniu mojego artykułu weźmiecie do serca najważniejsze kwestie dotyczące ćwiczeń i będziecie się do nich stosować.

Życzę udanych sukcesów i osiągnięć sportowych !

Autor: Justyna Rakowicz – dietetyk i trener personalny w Poradni Centrum Odchudzania i Odżywiania w Białymstoku

www.bialystokporadnia.coio.pl

 

Fot. Archiwum Poradni Centrum Odchudzania i Odżywiania

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *