Ekspert radzi – BUDOWANIE SILNEJ MARKI.

Ekspert radzi -  BUDOWANIE SILNEJ MARKI.

Choć słowo „marka” kojarzy nam się głównie z nazwą i logo, to jednak słowo „marka” niesie ze sobą dużo więcej niż logo, nazwa i znak towarowy. Marka, to obietnica złożona klientom, obietnica, która zawsze zostaje dotrzymana. Marka to gwarancja, że klient otrzyma to, co zostało mu obiecane przy zakupie produktu lub usługi.

Budowanie marki to proces od momentu jej definiowania, aż po rozwój na rynku. Proces, który jest dobrze zaplanowany, przemyślany i konsekwentnie przeprowadzany i jednocześnie weryfikowany zgodnie z zachodzącymi na rynku zmianami. Pojęcie posiadania marki nie jest, wbrew ogólnej opinii, zarezerwowane dla dużych korporacji. Takimi samymi prawami rządzi się budowanie brandu przez średnią czy mała firmę. Nawet wtedy, gdy firma jest jednoosobowa, a jej marka to imię i nazwisko właściciela, nie zwalnia go to z troski o budowanie i dbanie o swój brand. W każdej z tych sytuacji możemy mówić o różnej wielkości budżetu i w związku z tym o różnej skali działania, ale proces jest podobny. Przed firmą stoi zadanie wyboru czy planuje silne inwestycje w markę, czy strategia ma być oparta na budowaniu relacji z klientami, a może na poszerzaniu kanałów dystrybucji, lub na polityce cenowej.

Z marką jest jak z reputacja człowieka, pracujemy na nią latami, a jeden niefortunny ruch może ją zepsuć. Niezmiernie istotna jest spójność misji i planów z przekazem. Ważne jest, aby brand wyrósł z serca, aby był spójny z tym co myślimy, czujemy i planujemy. Dlatego nie wyobrażam sobie, że można budować markę bez jasno określonej misji i wizji firmy, bez znajomości potrzeb naszych klientów, czy też nie pamiętając jak ważnym czynnikiem jest jakość.

Gdy rozmawiam z klientami, którzy planują budowanie swojej marki, często słyszę tekst „Ale my działamy dopiero od roku. Najważniejszy jest dla nas zarobek, a o misji i wizji pomyślimy później”. W tej sytuacji obawiam się, że „później” może już nie nadejść. Oczywiście zgadzam się, że zawsze nadrzędnym celem będą generowane przychody, bo przecież w tym celu powstają firmy, jednak działanie budowania marki musi brać pod uwagę wartości niematerialne. To właśnie na ich podstawie, klienci podejmują decyzje z których są zadowoleni na tyle, aby wrócić ponownie. Marka jest tym co myśli i czuje klient w zetknięciu z daną firmą, produktem czy usługą. Nie chodzi tylko o to, by marka była rozpoznawalna, ale o to, aby klient czuł, że sięgniecie po dany produkt (usługę) da mu coś więcej (np. radość, prestiż, wolność, bezpieczeństwo, relaks). Silnie działają tu pozytywne skojarzenia, myśli i budzące się emocje.

Budowanie marki można przedstawić w czterech podstawowych krokach:

Budowanie rozpoznawalności.

Opracowanie strategii, która założy w jakim środowisku firma zamierza działać, jakie swoje cechy chce przede wszystkim komunikować i jakich środków i nakładów chcesz do tego celu użyć. Poznać konkurencję, sprawdzić co firmę odróżnia od konkurencji, co robi inaczej, lepiej. Jaki jest znak rozpoznawalny, indywidualna cecha, którą może podkreślać i komunikować. Rozpoznawalność dotyczy również wizerunku, który nie może być pominięty.

Budowanie reputacji.

Często mówimy, że najważniejsza jest cena. Czyli „dostarczaj tani produkt lub usługę, a będziesz miał wielu klientów.” Nie mogę się z tym zgodzić. Wprawdzie cena jest istotna, jednak najważniejsza jest jakość, która jest ściśle powiązana z reputacją. Ważne jest również byśmy zbudowali pewność siebie. Musimy być pewni, jakie wartości materialne i niematerialne stoją za naszym produktem czy usługą. Pamiętajmy, że marka to gwarancja, że klient otrzyma to, co zostało mu obiecane przy zakupie produktu.

Zdobywanie „klientów”.

Wybieramy produkty, które znamy i chcemy pracować z ludźmi, o których słyszeliśmy coś dobrego, którzy wyjątkowo „przypadli nam do gustu” lub którzy przekonali nas, że mogą dostarczyć nam rozwiązania naszych kłopotów lub zaspokojenia naszych potrzeb. Bardzo ważna jest też umiejętność słuchania. Tylko słuchając uważnie, dowiemy się czego potrzebują nasi klienci. Mamy wtedy możliwość dostosować swoją usługę czy produkt do ich potrzeb.

Utrzymanie dobrych relacji z obecnymi „klientami”.

Czy zauważyłaś jak często ludzie decydują się na zmianę operatora sieci komórkowej czy też banku? Dzieje się tak często dlatego, że nowy podmiot oferuje im lepsze oferty, zabiega o nich, podczas, gdy poprzedni traktuje raz zdobytego klienta jak swój pewnik na lata. To właśnie jest podstawowy powód utraty klientów. Nie do przecenienia jest, tak wciąż niedoceniana u nas, tak zwana „opieka posprzedażowa”. Kontaktujmy się ze swoim klientem, sprawdzajmy czy są zadowoleni i w czym jeszcze możemy im pomóc. Sprawdzajmy w czym możemy być lepsi. Media społecznościowe dają nam możliwość do szybkiego feedback’u od naszych klientów – wykorzystajmy to.

Budowanie świadomości marki może być prowadzone poprzez komunikację brandingową, która jest inna niż standardowa reklama i skupia się bardziej na odpowiedzi na pytania : jak?, co?, gdzie?, kiedy? i do kogo? ma być komunikowane lub może przebiegać niejako „w tle”, skupiając się na inwestycji w czas, w dobrą jakość produktów (usług) i nastawienie „pro klienckie”, ale zawsze powinniśmy o niej pamiętać.

Autor: Renata Wrona

16129239_784214461717324_2129231497_oTrenerka rozwoju osobistego i poradnika z zakresu sukcesu, rozwoju i relacji w życiu kobiety: „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość”Life & Business Coach ICF, PR managerka, właścicielka firmy PRIME IMAGE. Autorka książki / poradnika z zakresu sukcesu, rozwoju i relacji w życiu kobiety: „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość” „Szczęśliwa kobieta – rozwój, kariera, miłość”.

Ekspertka w dziedzinie kreowania marki osobistej, komunikacji interpersonalnej, Public Relations, wystąpień publicznych, etyki w biznesie. Prowadzi szkolenia z doskonalenia kompetencji osobistych, interpersonalnych i menedżerskich, pomagając uczestnikom w osiąganiu najlepszej wersji siebie samego. Jej pasją są zagadnienia z obszaru rozwoju osobistego, wpływu przekonań na skuteczność w osiąganiu celów, poprawy jakości życia. Dzięki jej sesjom klienci osiągają spełnienie w życiu zawodowym i szczęście w życiu osobistym. Stosuje pracę z obrazem wykorzystując metodę Points of You. www.renatawrona.pl ; www.facebook.com/CoachRenataWrona.

Fot. autora – materiały autora.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.