Co jeść podczas upałów?

Co jeść podczas upałów?

W upalne dni wiele osób odczuwa zdecydowanie mniejszy apetyt. Podpowiadamy jak prawidłowo komponować posiłki, które dodatkowo pomogą ochłodzić organizm.

Latem warto wybierać dania, które wspomogą mechanizmy termoregulacji. Powinny być też zdrowe
i odpowiednio zbilansowane. W tym czasie szczególnie należy zwrócić uwagę na równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Choć sezon na potrawy z grilla mamy w pełni to odradzam te najbardziej popularne jak karkówka i kiełbasa. Unikajmy również dań typu fast food, a także słodyczy i napojów gazowanych
– podpowiada Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food

Nawadnianie to podstawa

Wysoka temperatura na zewnątrz jest równoznaczna z większą potliwością naszego ciała. Nawet jeśli nie czujemy pragnienia to warto mieć pod ręka butelkę niegazowanej wody i systematycznie wypijać po kilka łyków. Nasze podstawowe zapotrzebowanie to 1,5-2 litry płynów dziennie, ale latem zdecydowanie ono wzrasta. Oprócz wody możemy pić również napary ziołowe, zieloną herbatę, czy soki owocowe dobrej jakości. Unikajmy zaś mocnej kawy i czarnej herbaty oraz gazowanych napojów o dużej zawartości cukru lub sztucznych słodzików, które nie dość że odwadniają to dodatkowo jeszcze zakwaszają organizm.

Posiłki na bazie warzyw z dodatkiem białka

Warzywa w wakacyjnych posiłkach mogą stanowić nawet 80% zawartości naszego talerza. Warto wykorzystać fakt, że latem te hodowane w Polsce są najsmaczniejsze i mają wtedy największą dawkę witamin i soli mineralnych. Warzywa o właściwościach alkalizujących mają pH na poziomie 7-10 i są to: ogórek, cukinia, pomidor, marchewka, kapusta, brokuł, jarmuż i seler. Aby posiłek był jednocześnie pełnowartościowy i sycący potrzebne jest w nim jeszcze białko, np. w postaci chudych gatunków mięs, dobrej jakości ryb, czy w wersji wegetariańskiej np. z dodatkiem tofu lub tempehu.

Ochładzający nabiał

Fermentowane produkty mleczne jak: kefir, maślanka, zsiadłe mleko, czy jogurt są nie tylko źródłem białka
i świetnie gaszą pragnienie, ale mają również właściwości ochładzające. Wybierajmy te o niskiej zawartości tłuszczu, bez dodatku cukru czy soli. Możemy je pić samodzielnie, jak również w formie koktajli ze zmiksowanymi owocami, pestkami i orzechami. W takiej formie stanowią już zdrową i pełnowartościową przekąskę. W wersji wytrawnej, z warzywami i ulubionymi ziołami oraz dodatkiem gotowanych jajek czy krewetek stworzą smaczne i sycące danie na obiad lub kolację.
– podpowiada Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food

Owocowe orzeźwienie

Na okolicznych bazarkach znajdziemy teraz mnóstwo sezonowych owoców, które tak jak i w przypadku warzyw latem są najsmaczniejsze i mają najwięcej wartości odżywczych. Do owoców z odczynem zasadowym zaliczamy: truskawki, morele, brzoskwinie, borówki, banany, winogrona, jabłka, gruszki, arbuzy, melony, mango i kiwi.
Warto też wspomnieć, że najbardziej zasadowym owocem jest cytryna, pomimo swojego kwaśnego smaku, dlatego dodawajmy jej sok do wody, a także zakwaszajmy nią chłodniki, surówki i sałatki.

Lody dla ochłody – tak, ale z dobrej jakości składników

Choć lody wybitnie kojarzą się z letnimi miesiącami to sklepowa oferta wciąż pozostawia „wiele do życzenia” pod względem składników, których używa się do ich masowej produkcji. Zazwyczaj pełno w nich cukru
i tłuszczu, często również konserwantów, dlatego polecam robić je samemu w formie sorbetów
ze zmiksowanych owoców, dosłodzonych odrobiną miodu lub ksylitolu lub na bazie mleka roślinnego,
np. kokosowego i bananów, wzbogaconych np. ulubionymi bakaliami.
– mówi Natalia Chybzińska, dietetyk, catering dietetyczny Kukuła Healthy Food

Kukuła Healthy Food to catering dietetyczny dostarczany pod wskazany adres. Oferta przeznaczona jest dla osób, które chcą zadbać o zdrowie i dobre samopoczucie lecz nie posiadają do tego stosownej wiedzy lub czasu. Twórcą marki Kukuła Healthy Food jest Jakub Kukuła, trener personalny, specjalista ds. żywności i właściciel klubu fitness, który przez kilkanaście lat układał plany treningowe i dietetyczne dla swoich podopiecznych w Niemczech oraz Polsce. Przygotowywane pod okiem ekspertów-dietetyków posiłki cechuje wysoka jakość, jak również właściwe zbilansowanie i poziom kaloryczności dobrany do indywidualnych potrzeb każdego klienta. W ofercie firmy jest 15 programów dietetycznych, w tym dieta indywidualna, dzięki czemu każdy, nawet najbardziej wymagający odbiorca, znajdzie właściwe dla siebie menu. kukulahealthyfood.pl

Tekst i fot. – informacja prasowa – źródło – Lensomai Communication

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *