Jak być bardziej pewną siebie?

Jak być bardziej pewną siebie?

Świetne biznesy, porywające plany, czy wyjątkowe podróże do marzeń często stają w miejscu, bo ich twórczyniom brakuje wiary. Nie tylko w produkt, usługę czy pomysł. Przede wszystkim w siebie.

Często pracuję z osobami, które prowadzą swój biznes. Zazwyczaj robią to już któryś rok i narzekają, że coś jest nie tak. Mało Klientów. Niskie dochody. Brak satysfakcji z tego, co robią. Czasem zapał do pracy i miłość do swego zajęcia i pasji są, ale jakieś takie… Przygaszone. Obok tlą się dodatkowe pomysły, pragnienia i myśli, ale jednak coś je trzyma w tym, w czym są.

Po przyjrzeniu się bliżej, zwykle okazuje się, że ich produkty bądź usługi są na bardzo wysokim poziomie. Jest na nie popyt i konkurencja przecież świetnie sobie radzi… Ba! Nawet ma kolejki! Co więc jest nie tak?

Osoby, o których mowa, często po prostu zapominają o tym, jak dużą wartość dają światu. Brakuje im pewności siebie i odwagi, żeby promować swój biznes. Mało tego! One nawet nie mają świadomości tej wartości. Swych wspaniałych talentów oraz umiejętności. Uznają to za normalne. Abstrahując od pewnych osobistych doświadczeń związanych z dzieciństwem, wpojonymi schematami itd., nie potrafią dostrzec wartości tego, co oferują.

Podam Ci przykład. Masz prawo jazdy? Jeśli tak, to zauważ, że ja, która go nie posiadam, jestem gotowa zapłacić za to, że skorzystam z czyjejś umiejętności. Z czyjejś wiedzy i sprzętu. Zapłacę za bilet czy nawet taksówkę. Bądź – co też się zdarza – serdecznym uśmiechem mężowi.

Bardzo często już coś mając, potrafiąc, wykonując, zapominamy zwyczajnie jaką to ma wartość. A przypomnij sobie, ile czasu, pieniędzy i energii zainwestowałaś, by mieć teraz w swojej ofercie to, co masz. Ile skończyłaś szkół, kursów? Ile wydałaś na niezbędne sprzęty, rozwiązania informatyczne, czy materiały?

To, co dostarczasz innym i światu. To, co rozwiązuje czyjeś problemy, przynosi rozwiązania, dodaje piękna (np. w branży beauty) czy zapewnia odczucie przyjemności. To wszystko jest wartością dla Twego Odbiorcy. Doceń to tak, jak doceniasz pozbycie się bólu zęba dzięki leczeniu lub relaks z książką na plaży. Albo coś innego, co sprawia Ci radość, bo przecież nie musisz wcale lubić leżenia na plaży.

Jak być bardziej pewną siebie w biznesie

Dlaczego, będąc doradcą biznesowym i szkoleniowcem, zwracam uwagę na temat pewności siebie?

Bo źródłem tego wszystkiego jest człowiek i nie wyobrażam sobie rozwoju biznesu bez rozwoju osobistego. To podstawa, Ty jesteś najważniejszym kluczem do sukcesu swojego biznesu. I warto o siebie zadbać. Często to powtarzam, przy okazji swojego spojrzenia na słowo PRO-MOC-JA. Gdzie JA – to Ty, Twoje zdrowie i ważne dla Ciebie wartości. MOC to Twój potencjał, umiejętności, mocne strony. PRO zaś odnosi się do ciągłego bycia w procesie rozwoju, profesjonalizację i oczywiście promowanie swoich działań, by inni mieli okazję je poznać i z nich skorzystać.

Okazuje się, że wątek pewności siebie jest tym, nad którym warto pracować u podstaw wszelkich biznesowych działań. Bo jeśli Ty nie wierzysz w siebie i swój biznes, to jak mają w niego uwierzyć Twoi Klienci? Czasem wystarczy po prostu odświeżyć swoje spojrzenie na to, co mamy do zaoferowania światu i małymi krokami odważyć się tym dzielić, by dzięki interakcjom i kolejnym (docenianym i celebrowanym) sukcesom, nabierać wciąż większej pewności siebie i swojej sprawczości.

Podobnie rzecz się ma do pracy w zespołach. Często trzeba zacząć od uświadomienia pracodawcy i pracownikom, jak ważny jest temat pokazywania ich jako najlepszych „wizytówek” firmy.

Pracujesz na etacie? Doceń swoje stanowisko, pokaż zaangażowanie, a zyskasz jeszcze bardziej na rynku pracy, już dziś, a tym bardziej, jeśli pewnego dnia odejdziesz.

Jesteś pracodawcą? Doceń pracowników i zaangażuj – zyskasz lepszy, zgrany zespół. Jeśli się kiedyś rozstaniecie, to w przyjaznej atmosferze, a póki co korzystaj z tego potencjału, który w nich drzemie. Pewny siebie i swojego zespołu pracodawca, jak i pewny siebie team, to większe szanse na sukcesy całej firmy.

Odnajdujesz w tym wskazówki dla siebie? Jeśli prowadzisz biznes, jesteś samozatrudniona. Pora więc przeprowadzić poważną rozmowę z prezesem. Niech to będzie początek doceniania swoich dokonań i pracy nad większą pewnością siebie.

Jak zyskiwać więcej pewności siebie codziennie

Żeby być bardziej pewną siebie, trzeba po prostu nad tym pracować. Samo się nie zrobi. Nie ma innej drogi. To, do czego zachęcam, to zapisywanie. Najlepiej codzienne wieczorem jako podsumowanie. Często toniemy wśród list zadań, biegniemy z jednego spotkania na drugie, załatwiając w tak zwanym międzyczasie wizyty, naprawy i inne „drobne sprawy”. A wieczorem padamy do łóżka i się zastanawiamy… Co ja właściwie dziś takiego robiłam? Jak temu zapobiec? Zapisz to w swym dzienniku i doceń swoją sprawczość. Po prostu. Tyle. I aż tyle.

Warto też mieć swoją listę mocy, listę sukcesów oraz nagród, jakimi będziemy się rozkoszować po wykonaniu jakiegoś trudnego zadania. Jednak po kolei.

Lista mocy to zapis trudnych sytuacji z przeszłości, z którymi sobie poradziłaś, które przeszłaś i które, pomimo obaw, zakończyły się pozytywnie. Mogą się na niej również znaleźć dotychczasowe sukcesy i kamienie milowe, o których już zapomniałaś. Takie, jak zdanie egzaminu na prawo jazdy, obrona pracy magisterskiej itd. Sama widzisz, ile się tego pojawia. Tylko po prostu o tym zapominamy… O tym, jak doceniać swoje sukcesy i podchodzić do nagród, możesz przeczytać także w tym artykule. Wierz mi. Warto zainwestować choćby pięć minut dziennie na celebrowanie swoich dokonań, a Twoja wiara w siebie, swoją sprawczość i możliwości będzie miała szansę przemienić się w nawyk.

Jeśli chcesz pracować nad pewnością siebie i odwagą w promowaniu swoich działań, to serdecznie zapraszam Cię na najbliższy warsztaty „Odważna i Pewna Siebie”. Już 22 czerwca w Białymstoku będziemy rozwijać tę umiejętność w kameralnym, kobiecym gronie. Będą zarówno inspirujące rozmowy, jak i praktyczne ćwiczenia. Wszelkie szczegóły znajdziesz na tej stronie. Mam nadzieję, że dołączysz i będziemy miały okazję się zobaczyć.

Jak być bardziej pewną siebie na spotkaniach biznesowych

Od kilku lat aktywnie uczestniczę w różnych spotkaniach, konferencjach, eventach biznesowych. Niezwykle cenię sobie interakcje i relacje nawiązywane na żywo. To też niewątpliwa okazja do poznania ciekawych osób, ich biznesów i pasji, jak i opowiedzenia o tym, co sama robię.

Jak być bardziej pewną siebie na takich spotkaniach? Nawet jeśli nie masz w zwyczaju zagadywać albo obawiasz się opowiadać o tym, co takiego robisz? Mam dobrą wiadomość. Okazuje się, że nie trzeba zbyt wiele mówić, by nawiązywać wartościowe relacje. Bo ludzie, których spotkasz, po prostu lubią być wysłuchani. A Ty możesz zacząć właśnie od bycia dobrym słuchaczem. To Ci pozwoli oswoić się z okolicznościami bez nadmiaru stresu. Jakbym miała dać trzy najważniejsze wskazówki na tego typu spotkania, to byłoby tam właśnie:

  1. uważne, aktywne słuchanie,
  2. uśmiech, który przyciąga i rozluźnia atmosferę, dodając nie tylko pewnej siebie, ale i radosnej, przyjaznej postawy oraz…
  3. Kontynuowanie.

Czyli nawet jeśli nie zdążysz (nie odważysz się) opowiedzieć o sobie wystarczająco, zawsze możesz odezwać się do poznanej osoby później (na przykład mailowo, czy w mediach społecznościowych) i podziękować za rozmowę oraz spotkanie. Jakiś czas temu pisałam szerzej o tym, jak się przygotować do tego typu spotkań networkingowych oraz co robić tuż po nich.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki będą pomocne w tym, jak być bardziej pewną siebie. I w biznesie, i w życiu osobistym. Raz jeszcze serdecznie zapraszam Cię na nadchodzące warsztaty „Odważna i Pewna Siebie (nie tylko) w biznesie”. Możesz mnie też oczywiście znaleźć w mediach społecznościowych.

Nazywam się Jolanta Ambrożewicz i moją pasją jest marketing interakcyjny – sztuka komunikacji i budowania relacji w oparciu o wartości i interakcje. Wspieram i edukuję przedsiębiorcze osoby w przynoszącej przyjemność promocji ich działań. Wierzę bowiem, że każdy ma niepowtarzalny potencjał, który warto zakomunikować światu.

Zapraszam Cię na swój FanPage, w którym znajdziesz sporo inspiracji, by pokazać swój biznes i pasje.

Autor: Jolanta Ambrożewicz

Grafika w treści – materiały autora.

Fot. wyróżniające – źródło Pixabay

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.