JAK OGRANICZYĆ CUKIER W ŚWIĘTA?

JAK OGRANICZYĆ CUKIER W ŚWIĘTA?

Tradycyjna wigilijna kuchnia przywodzi nam na myśl wspomnienia Świąt Bożego Narodzenia w rodzinnym gronie, wśród bliskich nam osób. Co roku staramy się odtworzyć te same smaki, które znamy od dzieciństwa. Jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nasza świąteczna kuchnia zawiera w sobie bardzo duże ilości, niepotrzebnego nam cukru. Jak ograniczyć cukier w święta?

Oczywiste jest, że cukier biały nie jest niczym korzystnym dla naszego organizmu i warto o tym pamiętać także w okresie świątecznym, by nie narażać swojego organizmu na wahania glukozy we krwi, czy na dodatkowe kalorie, a w konsekwencji dodatkowe kilogramy.

JAK OGRANICZYĆ CUKIER W ŚWIĘTA?

Oto kilka wskazówek, które pomogą w ograniczeniu cukru białego w naszych bożonarodzeniowych jadłospisach:

  • Zrezygnuj z tradycyjnych świątecznych deserów

Coraz bardziej popularna staje się moda na rezygnację z tradycyjnej świątecznej kuchni, na rzecz zdrowszych, mniej kalorycznych zamienników. I bardzo dobrze! W tym przypadku naprawdę warto podążać za modą, ponieważ dzięki temu mamy szansę przeżyć okres świąteczny bez obaw o nadmiar niezdrowego białego cukru oraz o dodatkowe kilogramy.

W Internecie coraz częściej pojawiają się przepisy, którymi możemy zastąpić tradycyjne dania i desery. Możemy znaleźć jaglaną alternatywę dla sernika, ciasto marchewkowe z korzennymi przyprawami, zamiast słodkiego piernika, czy kutię z miodem, bez dodatku cukru i owoców kandyzowanych.

Jak doczytasz ten artykuł do końca, czeka na Ciebie niespodzianka.

  • Świadome zakupy – czytaj etykiety kupowanych produktów

Wiele z kupowanych przez nas produktów, które wykorzystujemy podczas przygotowywania świątecznych potraw, ma w swoim składzie dodatek cukru, np. koncentraty barszczu czerwonego, produkty nabiałowe, bakalie, konserwy i inne. Bardzo ważne jest uważne czytanie składów wybieranych przez nas produktów spożywczych i decydowanie się na takie z dobrym i zdrowym składem. Pomocne nam w tym będą strony internetowe lub aplikacje dostępne na telefonach.

  • Zastąp cukier

Możemy także pomyśleć o zastąpieniu cukru białego słodzikami, takimi jak: ksylitol, stewia, czy erytrytol. Będą one powodowały mniejszy wzrost glukozy we krwi, co będzie szczególnie korzystne dla osób zmagających się z cukrzycą. Dzięki nim uzyskamy słodki smak, bez ryzyka hiperglikemii, dlatego warto rozważyć taką alternatywę.

  • Mniej cukru

A jeśli tak bardzo nie możemy zrezygnować z dodatku cukru białego do przyrządzanych przez nas potraw, warto jest, chociaż zmniejszyć ich ilość – w wielu przepisach wymagane ilości cukru są zawyżone. Warto tę ilość zmniejszyć, chociaż o połowę – wówczas nasze desery będą mniej szkodliwe dla naszego zdrowia.

  • Zrezygnuj z kupowanych ciast i deserów

Znacznie lepiej jest poświęcić czas i samemu wykonać deser dla rodziny, niż kupować gotowe ciasta. Gdy sami wykonujemy potrawę, mamy większą kontrolę nad ilością dodanego cukru/słodzika. Pamiętajmy też o tym, że często przygotowujemy zbyt dużo deserów, których potem nie dajemy rady zjeść i w konsekwencji wyrzucamy duże ilości jedzenia. Jeżeli rozsądnie zaplanujemy święta, korzystnie to wpłynie nie tylko na naszą masę ciała, ale także na nasz domowy budżet.

Pamiętaj, że łatwo jest przytyć w okresie świąt! Jeżeli już zmagasz się z nadprogramowymi kilogramami, to może być kolejne kilka tygodni konsekwentnego odchudzania po świętach. Jeżeli masz trudność z utrzymaniem motywacji rozważ odchudzanie w 3 miesięcznym projekcie Kurs Odchudzania i Zdrowego Odżywiania poradni Dietoterapia. Projekty pozwalają utrzymać motywację i koncentrację na celu, a nasi klienci chudną średnio między 10 – 15 kg podczas jednego projektu.

  • Owoce zamiast cukierków

Cukierki i słodkości dla dzieci możemy zastąpić owocami – świeżymi lub suszonymi, takimi jak mandarynki, pomarańcze, kiwi, daktyle, morele, śliwki czy rodzynki. Pamiętajmy jednak o tym, że owoce zawierają w swoim składzie cukry proste (szczególnie owoce suszone), jednak ze względu na zawartość błonnika oraz witamin i składników mineralnych – będą zdecydowanie lepszym wyborem.

  • Napoje

Najlepszym wyborem, niezależnie od pory roku, będzie zdecydowanie woda mineralna, do której możemy dodać kawałki owoców i miętę, co korzystnie wpłynie na jej smak. Wybierając inne napoje, powinniśmy decydować się na takie, które nie będą miały w składzie dodanego cukru, np. dobrej jakości soki lub przyrządzone samemu soki ze świeżo wyciśniętych owoców. Wszelkie słodkie napoje gazowane powinny zniknąć z naszych stołów, ale jeśli ktoś nie wyobraża sobie świąt bez smaku coca-coli, można ją zastąpić colą zero, która będzie zdecydowanie lepszym wyborem.

  • Alkohol – jako nieodłączny element spotkań towarzyskich

Ograniczyć spożycie cukru możemy także poprzez wybieranie dobrych alkoholi. Warto zrezygnować ze słodzonych likierów i nalewek, a zastąpić je lampką wytrawnego czerwonego wina, która będzie zawierać korzystne dla nas antyoksydanty, w tym resweratrol i kwercetynę, które korzystnie będą wpływać na nasz układ krwionośny. Oczywiście, warto pamiętać, że wszystko powinniśmy robić z umiarem.

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia życzymy Czytelnikom portalu Obcasypodlasia.pl czasu pełnego serdeczności i chcielibyśmy od nas również przekazać Wam upominek.

W linku znajduje się książka kucharska naszej Poradni z przepisami świątecznymi.

Udostępniamy Państwu ją bezpłatnie.

Radosnych i zdrowych Świąt!

Autor: Kamila Banel – dietetyk, coach, pasjonata zdrowej kuchni.

Dietoterapia Poradnia Odchudzania i Odżywiania.

Fot. źródło Pixabay

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *