Jak ograniczyć słodycze na dłużej

Jak ograniczyć słodycze na dłużej

Jak większość osób lubię smak słodki. I co niektórych może, zaskoczyć uważam, że jest on jak najbardziej potrzebny w naszej codziennej diecie. Jest on z nami obecny już od dzieciństwa, bo mleko, którym się żywimy na początku, ma właśnie smak słodki.

Myślę, że to głównie dlatego smak słodki kojarzy się nam z uczuciem błogości, spokoju i bezpieczeństwa. Warto mieć tego świadomość i nie karcić się za swój naturalny pociąg do słodkości. To do czego jednak zachęcam, to staranie się, aby ta ochota na słodkie nie dominowała w naszym życiu, tylko je wzbogacała.

Co robić, kiedy ochota na słodycze wymyka się spod naszej kontroli?

Moim zdaniem osoby, które powinny rozważyć zmianę swoich nawyków związanych z podjadaniem słodkości, czy każdego innego produktu, który im nie służy w większych ilościach, to takie które:

  • ciągle czują nieodpartą ochotę podjadania słodyczy i mają w sobie przeświadczenie, że to ochota panuje nad nimi, a nie oni nad tą ochotą,
  • widzą, że w związku ze zbyt częstym i zbyt dużym spożywaniem słodyczy źle się czują i dostrzegają tego niekorzystne skutki, np. wzrastającą wagę, problemy trawienne, zmiany skórne, itp.

Jeśli masz zdrowy stosunek do jedzenia słodyczy, które stanowią wyłącznie niewielki i przyjemny dodatek do twojej zdrowej diety, to nie uważam, by rezygnacja z takiej przyjemności w twoim przypadku była czymś koniecznym. Chyba że czujesz potrzebę takiego postanowienia wyłącznie z pobudek duchowo- religijnych.

Jaki jest cel Twojego postanowienia ograniczenia słodyczy?

Bardzo zachęcam do tego, by ustalić, jaki w ogóle mamy cel w tym, by podejmować jakikolwiek wysiłek związany z ograniczaniem sobie dostępu do czegoś, co lubimy. Czy naszym celem jest ćwiczenie siły swojego charakteru, udowodnienie sobie i innym, że stać nas na takie poświęcenie? Czy naszym celem jest jednak poprawa swojego stanu zdrowia i samopoczucia, która zostanie z nami na dłużej?

Inna bowiem droga wprowadzania takiego postanowienia w życie będzie wskazana dla osób, które realizują cel pierwszy, a inna w przypadku celu drugiego.

Całkowita rezygnacja ze słodyczy na określony czas nic Ci nie da!

Jest pewna grupa osób, które twierdzą, że najlepsza metoda ograniczania jakiegokolwiek produktu to metoda zero jedynkowa, czyli całkowite odcięcie się od źródła pokusy i w żadnym razie nieuleganie jej.

Takie osoby przekonują, że w ich przypadku jest im tak po prostu łatwiej wytrwać przy swoich celach.

Mamy tendencję do tego, by podejmować się konkretnych zobowiązań i starać się im sprostać. Staramy się wówczas w swoim umyśle wytworzyć wyraźną granicę pomiędzy swoim zachowaniem a pokusami, których nie zamierzamy przekraczać. Boimy się, że jeśli raz się złamiemy, to całkowicie zboczymy z naszej drogi.

Wiele osób ma podejście zero jedynkowe do różnych aspektów swojego życia, niestety w wielu przypadkach w dłuższej perspektywie okazuje się, że jest to dla nich bardzo niekorzystne.

Musimy zrozumieć, że wcale nie trzeba przeskakiwać ze skrajności w skrajność, że pomiędzy nimi jest całe mnóstwo różnych możliwości i scenariuszy naszego postępowania.

Jak mądrze ograniczać słodycze, tak by zmiana była długotrwała?

Znacznie lepszym podejściem jest dopuszczenie do siebie myśli, że nie da się realizować zawsze wszystkich swoich celów na 100%. Pamiętajmy, że jesteśmy tylko ludźmi i każdy z nas ma lepsze i gorsze momenty, chwile dużego zapału i spadku motywacji. Jeśli zakładamy, że staramy się realizować swoje cele z pełnym oddaniem i zaangażowaniem, ale jednocześnie dajemy sobie prawo do słabości i staramy się jak najszybciej podnosić się po porażkach, to mamy większą szansę, że nasza praca nad sobą będzie długotrwała i przyniesie nam długotrwały efekt.

W moim odczuciu takie całkowite rezygnowanie z tego, co lubimy prędzej czy później odbije się na naszą niekorzyść. Znacznie lepiej jest uczyć się kontroli, umiaru i zdrowego rozsądku w naszych wyborach żywieniowych.

Co nam może pomóc ograniczyć słodycze?

Metoda małych kroków

Kiedy naszym celem są trwałe zmiany na lepsze. Wówczas dopuszczenie niedużych ilości ulubionych przysmaków lub wybieranie zdrowych odpowiedników może ci znacznie ułatwić pracę i spowodować, że łatwiej będzie ci wytrwać dłużej w swoim postanowieniu. A im dłuższy okres pracy z nowym nawykiem, tym większa szansa na to, że się w twoim stylu życia utrwali.

Jeśli lubisz wyznaczać sobie jakieś ramy i trzymać się z góry ustalonych zasad, możesz postanowić, że np. słodycze jesz tylko w weekendy albo, że kupne słodycze zamieniasz na zdrowsze odpowiedniki: zbożowe ciastka, albo świeże lub suszone owoce. Swoją drogą bardzo polecam białą suszoną morwę. Jest bardzo słodka, zdrowa i niskokaloryczna.

Pamiętaj, nie ma jednego sprawdzonego sposobu na to jak na dobre ograniczyć słodycze, bo każdy z nas jest inny, zaczyna z innego pułapu i ma inne możliwości, preferencje i samozaparcie. Dlatego dostosuj zasady do siebie, a nie siebie do odgórnych, narzuconych przez kogoś zasad!

Technika odroczonej nagrody

Chodzi o to, byś uczyła się i wzmacniała w sobie przekonanie, że możesz panować nad swoją ochotą i decydować czy jej ulegniesz, czy nie. W tym celu za każdym razem kiedy najdzie cię ochota na coś słodkiego, powiedz sobie: „mogę to zjeść, pod warunkiem, że odczekam 5-10-15 minut”. Sama wybierz, jak długo chcesz czekać. Jeśli po tym czasie ochota na słodkie nie minie, zjedz to. Założę się, że w wielu przypadkach ta ochota jednak osłabnie. W ten sposób masz większą szansę na to, że rzadziej będziesz tym ochotom ulegać, a dodatkowo utrwalasz w sobie przekonanie, że tak naprawdę to ty tu rządzisz i że możesz panować nad swoimi pokusami. Spróbuj i poćwicz to, a jestem przekonana, że z czasem nauczysz się kontrolować podjadanie słodyczy.

Świadome jedzenie słodyczy

Jeśli już chcesz zjeść coś słodkiego, zastanów się najpierw czy naprawdę tego chcesz. Jeśli uznasz, że tak, to zrób to w pełni świadomie, skupiając się na tej chwilowej przyjemności. Sięgając po kolejną porcję, zastanów się, czy nie czujesz się już zaspokojona i czy twoja ochota na słodkie nie została już spełniona. To bardzo ważne, byśmy uczyli się świadomego jedzenia. Nie tylko słodyczy, ale i wszystkich posiłków w ciągu dnia.

Najgorsze co nas spotyka, to jedzenie w trybie automatycznym, np. pochłaniając szybko batona w samochodzie, sięgając po kolejne ptasie mleczko podczas filmu, albo dojadając kolejny kawałek ciasta lub ciastko, tylko dlatego, że przechodzimy obok pełnego talerza. Bez zastanowienia, bez rejestrowania jak dużo pochłonęliśmy i bez odczuwania należytej przyjemności.

Jak jeść mądrze słodycze?

  • Nie zadowalaj się byle jaką słodkością. Jeśli już coś jesz, wybierz to, co sprawi ci największą satysfakcję.
  • Jedz świadomie, skupiając się na tej przyjemności, którą odczuwasz w związku z jedzeniem słodyczy. Nie rób tego np. w trakcie oglądania telewizora, przed ekranem komputera czy komórki.
  • Kupuj mniejsze porcje: małe opakowania ciastek, mini batoniki, mini lody, itp.- po to by nie kusić się niepotrzebnie chęcią zjedzenia zbyt dużej porcji. Pamiętaj „pełnia smaku jest w pierwszych kęsach” (M. Pollan).
  • Poprawiaj sobie humor innymi sposobami– zrób listę rzeczy, które lubisz robić, które poprawiają Ci nastrój, dają poczucie spokoju i błogości, ale nie są związane z czynnością jedzenia. To może być książka, kąpiel, masaż i wiele innych, nawet błahych z pozoru czynności.
  • Przestań się obwiniać za jedzenie słodyczy, bo to prowadzi do złych relacji z jedzeniem, przekonania, że nie mamy silnej woli, a w konsekwencji do przejadania się, kiedy tylko nadarza się okazja. Pamiętaj! W rozsądnym jedzeniu słodyczy nie ma niczego złego.

A jeśli jesteś w trakcie pracy nad ograniczeniem słodyczy, to zapraszam Cię do mojej grupy: Zdrowe i holistyczne odchudzanie, gdzie trwa teraz marcowe wyzwanie: mniej słodyczy, w którym znajdziesz mnóstwo motywacji i wsparcia.

Autor: Magdalena Mickiewicz- Kulesza

Psychodietetyk w Holistic Masaż i Dietetyka

www.facebook/HolicticMiD

Zobacz inne artykuły autora

Fot. Źródło – materiały Autora

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *