Jak wyróżnić się na tle konkurencji?

by Redakcja
W dzisiejszym artykule opowiem Ci, jak wyróżnić się na tle konkurencji. Z podobnymi obawami spotykam się bardzo często wśród osób, które zaczynają biznes bądź tych, które chcą sprawić, że ich marka będzie znana.
Przecież już tyle osób to robi. Może nie ma sensu robić tego samego. Czym się wyróżnię spośród tych, którzy mają dłuższe doświadczenie na rynku? Konkurencja jest za duża – może poszukam czegoś innego?
Dlatego w tym artykule podpowiem Ci, w jaki sposób wyróżnić się wśród firm działających w Twojej branży. Zanim jednak przejdę do konkretnych wskazówek, chcę Cię uspokoić. To, że dane usługi czy sklepy istnieją na rynku, tym bardziej od wielu lat, oznacza, że jest na nie popyt.
W wielu przypadkach kolejny salon kosmetyczny, fryzjerski czy sklep internetowy mają rację bytu, szanse na dobre prosperowanie oraz rozwój. Pamiętaj, że rynek klientów jest wręcz nieograniczony. Wciąż pojawiają się nowi, do których możesz dotrzeć.
Jak wyróżnić się na tle konkurencji – Zacznij od siebie
W dzisiejszych czasach bardzo dużo mówi się o marce osobistej. Chcesz czy nie chcesz, jesteś marką. W działaniach marketingowych istotne jest to, by wykorzystać świadomość tego, jakimi prawami rządzi się rynek, psychologia oraz możliwości komunikacji. Tak, by docierać do potencjalnych Klientów z wartością, jaką masz do zaoferowania światu.
Jeśli prowadzisz firmę i oferujesz jakieś produkty, usługi, czy też konkretne umiejętności, zachęcam Cię do sygnowania ich swoim nazwiskiem. Twoja osobowość to jaka jesteś, Twój Styl obsługi klientów, sposób, w jaki świadczysz dane usługi, już same w sobie są Twoim wyróżnikiem.
Bardzo często powtarzam takie sformułowanie: Receptą na konkurowanie jest rezonowanie. To, że wybierasz tę kosmetyczkę, a nie inną wynika z wielu czynników. Możesz powiedzieć, że ją lubisz, przyzwyczaiłaś się i tak dalej.. I to się zgadza – jest między Wami „chemia”, dobrze się z nią czujesz i nawet jeśli termin wizyty jest odległy, zaczekasz. Ona ma po prostu w sobie „to coś”, co z Tobą rezonuje.
Tak samo jest i będzie pomiędzy Tobą a Twoimi Klientami, do których przemawia to, jaka jesteś i Twój sposób świadczenia usług czy przekazywania wiedzy, jeśli na przykład jesteś trenerką.
W jaki sposób wyróżniasz się na tle konkurencji?
Poza postawieniem na bycie sobą i zaufanie swojej osobowości oraz umiejętnościom, wciąż możesz zgłębiać i poszerzać samowiedzę. Zachęcam Cię do wykonywania różnego rodzaju testów osobowości (listę bezpłatnych znajdziesz w tym artykule) i rozwijania swoich mocnych stron. Rzeczy, za którymi nie przepadasz – staraj się delegować, by nie odbierały Ci pozytywnej energii i uśmiechu, który też przyciąga Klientów jak magnes.
Poza tym, by sprawdzić, co już w naturalny sposób Cię wyróżnia, zapytaj swoich dotychczasowych Klientów o to, za co najbardziej cenią współpracą z Tobą. Co w Twoim sposobie działania i obsługi im się podoba? Co przekonało ich do wzięcia udziału w Twoich warsztatach czy zdobycia karty Stałego Klienta?
Nie bój się pytać, prosić o opinie, także w odpowiednich zakładkach w mediach społecznościowych. To też będzie potwierdzenie Twojej ekspertyzy i pomoże Ci wygrać z mniej docenianą w takiej formie konkurencją.
Jak się wyróżnić na tle konkurencji? Marka osobista
To sformułowanie od kilku lat zyskuje na popularności. Bardzo Cię zachęcam do świadomego korzystania z tego, że jesteś marką.
Jak myślisz – czy Osoby, które Cię znają np. na Facebooku, wiedzą czym się zajmujesz? W czym się specjalizujesz? Co u Ciebie znajdą? Czy dbasz o to, by mieli tego świadomość i skorzystali w razie potrzeby? Lub, by polecili Cię swoim znajomym czy rodzinie.
Celem Twoich działań w obszarze marki osobistej – chociażby w mediach społecznościowych – jest to, by tak się stało. Niech inni wiedzą – nawet dawna koleżanka z podstawówki albo liceum czy ciocia Ania – w czym jesteś ekspertką. W jakim temacie, w razie potrzeby mogą się do Ciebie zgłosić.
Twoje znajomości, a zatem i profile w mediach społecznościowych, to bardzo cenny zasób. To wydaje się oczywiste, a jednak wciąż wiele Osób zaniedbuje informowanie o kwestiach zawodowych na profilu prywatnym. (Zobacz artykuł o tym, jak zadbać o profil osobisty na Facebooku ).
Nadal wiele osób, z którymi współpracuję i które znam, będąc przedsiębiorcami, nie wykorzystuje mocy swego profilu i posiadanego już tam zaufania. Zatem wciąż możesz się tam wyróżnić na tle konkurencji.
Pamiętaj, że zaufanie oraz relacje są o wiele lepsze niż bezimienne korporacje. Lubimy współpracować i polecać Osoby, które znamy. Zadbaj o to, jak się prezentujesz w świecie online. To dziś niezwykle ważne. A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o Marketingu i dbaniu o swoją markę osobistą, zapraszam cię do wysłuchania 22. odcinka podcastu Złapani w Sieć, którego byłam gościem (premiera 21.01.2021)
Jak się wyróżnić na tle konkurencji, czyli extra dodatki.
Poza swoimi naturalnymi predyspozycjami warto się przyjrzeć rynkowi i przemyśleć strategię na swoje działania. Co takiego robią inni w Twojej branży? Jak wyglądają ich strony? W jaki sposób eksponują swoją ofertę? Co oprócz czołowej oferty jeszcze dają? Bezpłatną dostawę? Doradztwo? Dodatkowe prezenty? Zrób przegląd i notatki. Cena nie zawsze jest decydującym o wyborze czynnikiem.
Pomyśl, w jaki sposób wzbogacisz swoją ofertę. Co z dotychczasowych działań już Twoi Klienci doceniają i co warto bardziej pokazywać nowym Odbiorcom? Wierzę, że znajdziesz wiele ciekawych pomysłów. W celach dydaktyczny opowiem Ci o jednym ze swoich sklepów internetowym.
Jak się wyróżnić na tle konkurencji – przykład wartości dodanych
Poniżej przedstawię Ci jako inspirację prawdziwy przykład. Być może coś z tych elementów wdrożysz u siebie. Wierzę, że dostrzeżesz, co jeszcze może sprawić, że Twoi Klienci wybiorą na tle konkurencji właśnie Ciebie.
Od kilku lat jestem dystrybutorem programów do kosztorysowania. Są to produkty różnych marek – kilku krajowych producentów. Sami producenci również prowadzą sprzedaż detaliczną, więc można powiedzieć, że jesteśmy równocześnie konkurentami. Potrzebowałam znaleźć sposoby na to, by się wyróżnić na tle konkurencji. Producentów i innych sklepów, które mają podobne oprogramowanie.
Postawiłam na różnorodność i możliwości porównania – w moim sklepie można znaleźć Programy różnych marek. Klient ma wybór i w jednym miejscu rozeznanie nad różnymi możliwościami. To wygoda oraz oszczędność czasu. Nie ma na rynku drugiego sklepu z tak kompleksowym asortymentem dedykowanym kosztorysantom.
Jak się wyróżnić na tle konkurencji będąc doradcą
Postawiłam na doradztwo i kontakty. Telefoniczne oraz przez chat. Wiele osób potrzebuje informacji natychmiast. Na stronie podkreślam swoje obiektywne doradztwo, możliwość skorzystania z bezpłatnych konsultacji i dopasowania programu. Z założenia, u producentów słychać tę samą odpowiedź – nasz program jest świetny. Ja zaś, bazując na wiedzy o różnych systemach, dopasowuję oprogramowanie indywidualnie, przeprowadzając wstępną rozmowę o działaniach i potrzebach Klienta.
Postawiłam na edukację. Założyłam bloga, na którym stworzyłam kilka fundamentalnych wpisów dotyczących najczęściej zadawanych pytań. Nagrałam filmiki video, w których wyjaśniam ważne aspekty, rzeczy, które warto wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji o zakupie, a nawet instrukcję, jak dokonać zakupu w sklepie online krok po kroku. Przed chwilą odebrałam kolejny telefon, w którym Klient przywitał się słowami: Widziałem Pani filmik o programach do kosztorysowania.
Wprowadziłam różne możliwości płatności oraz finansowanie ratalne i poprzez leasing. Utworzyłam też osobną zakładkę z wersjami demonstracyjnymi, żeby Klienci nie musieli błądzić po poszczególnych podstronach różnych produktów. Z tego miejsca trafia do mnie wielu Klientów z przeglądarki, którzy są tuż przed podjęciem decyzji. Dzięki tworzeniu rankingów i pisaniu treści typu „Jaki program do kosztorysowania wybrać” jestem tuż obok, gdy poszukują podpowiedzi.
Umieściłam na stronie też swoje zdjęcia, żeby Klienci wiedzieli, z kim rozmawiają. Nie jestem „działem handlowym” w firmie xyz, jestem Panią Jolą od programów kosztorysowych. Dzięki temu zdecydowanie łatwiej jest mi zbudować relacje z Klientami i odpowiedzieć na ich potrzeby, z którymi się zgłaszają.
Mam nadzieję, że ten przykład i wcześniejsze wskazówki pokażą Ci, że nawet mając wokół siebie firmy, które robią praktycznie to samo, można się wyróżnić i sprawić, że Klienci wybiorą właśnie Ciebie. I życzę Ci, by do Ciebie wracali i z radością polecali Cię dalej. A jeśli potrzebujesz wsparcia w kwestiach zadbania o wizerunek własnej marki – zapraszam na konsultacje.
Nazywam się Jolanta Ambrożewicz i moją pasją jest marketing interakcyjny – sztuka komunikacji i budowania relacji w oparciu o wartości i interakcje.
Odczarowuję zły urok rzucony na słowo „promocja”. Sprawiam, że marketing i sprzedaż stają się dla przedsiębiorczych Kobiet przyjemnością. W końcu mogą to robić w zgodzie ze sobą, autentycznie i z radością. Bez stresu, poczucia zagubienia i narzucania się Odbiorcom.
Zapraszam Cię na swój FanPage, w którym znajdziesz sporo inspiracji, by pokazać swój biznes i pasje. Możesz także dołączyć do mojej sieci na LinkedIn.
Autor: Jolanta Ambrożewicz
Grafika – Materiały Autora
Recommended Posts

Barbara Piekut zaprezentowała stylową kolekcję „Nero e Oro”
01 kwietnia, 2025

Powracający trądzik – co może pomóc?
27 marca, 2025