Jak zarządzać sobą, firmą, zespołem i obowiązkami przez docenianie

Jak zarządzać sobą, firmą, zespołem i obowiązkami przez docenianie

Jak zarządzać sobą, firmą, zespołem i obowiązkami przez docenianie? Czy zauważasz, jak wiele robisz w ciągu dnia? Firma, zakupy, spotkania, przygotowanie posiłków i obowiązki rodzinne. Do tego chwila dla znajomych i siebie. Jeśli starczy czasu… Chcę Cię dziś zachęcić do spojrzenia na swoją codzienność i działania w różnych obszarach z uwzględnieniem doceniania tego, co masz.

Dlaczego? Bo niezwykle często spotykam się z tym, że zamiast doceniać siebie i innych… Oceniamy. W dużej mierze negatywnie. W naszych głowach rozbrzmiewają głosy w stylu: „Mogłaś przecież zrobić jeszcze to… Niepotrzebnie powiedziałaś to… Znów nie dopilnowałaś tego… Jak ona w tym wygląd? Te buty totalnie nie pasują…

Z czego może wynikać krytyka i ocenianie innych? Na przykład z niedoceniania lub/i braku akceptacji siebie (ja jestem słaba, a inni są tacy super). Albo w drugą stronę – z poczucia wyższości i postawy: ja jestem super, inni są słabi. Dziś skupię na tym, jak zacząć doceniać siebie i innych, rozwijając swoją firmę i nawiązywane relacje.

Jeśli natomiast chodzi o poczucie bycia lepszym od innych, przywołam tylko zdrowy, budujący schemat, zakładający, że wszyscy jesteśmy w porządku. Ja jestem OK. i Ty jesteś OK. Każdy ma swoją wyjątkową, niepowtarzalną wartość. Odchylenia od tego systemu mogą powodować zaniżone poczucie własnej wartości lub przeciwnie – wywyższanie się lub zarozumiałość.

Kiedy działasz z odpowiednim nastawieniem zyskujesz poczucie własnej wartości. O tym jak być bardziej pewną siebie pisałam całkiem niedawno. Wróćmy jednak do doceniania, które pomoże Ci dostrzec swoją codzienność w bardziej różowych barwach.

Jak zarządzać sobą przez docenianie? Zerknij w przeszłość

Zacznijmy od Ciebie. Z jakich dokonań jesteś najbardziej dumna? Obrona pracy dyplomowej, zdany egzamin na prawo jazdy? A może inaczej…

Czy pamiętasz swoją pierwszą pracę zarobkową? Co robiłaś? Jak się wtedy czułaś? Na co przeznaczyłaś zarobione pieniądze? Czy zauważasz, jak cenne było to doświadczenie?

Wykazałaś się przedsiębiorczością i determinacją. Pewnie poradziłaś sobie ze związanymi z nią oporami czy trudnościami – nieśmiałość, niewiedza, zmęczenie. Rzadko wracamy do takich sytuacji, a przecież płyną z nich cenne wnioski. Gdy zapytałam o to znajomych, okazało się, że wiele osób – podobnie jak ja – zbierało owoce. Inne dzięki pierwszej pracy zrozumiały, że chcą pomagać ludziom i dziś prowadzą specjalizujący się w tym biznes…

A dziś? Czy zauważasz swoje dokonania? Często spotykam się ze stwierdzeniem, że czas przecieka przez palce. Mija kolejny intensywny dzień, a moje Klientki opadają na kanapę z pytaniem „Co ja właściwie dziś zrobiłam?”

Jak zarządzać sobą przez docenianie? Dziennik aktywności, lista sukcesów i nagród

Najlepszą receptą na zapobieganie wypaleniu i frustracji jest uważność oraz docenienie codziennych zadań. Domyślam się, że Twój kalendarz jest wypełniony, ale czy faktycznie sprawdzasz, ile czasu inwestujesz w dane czynności? Czy zastanawiasz się nad tym, czy oby na pewno są to te, które rzeczywiście powinnaś wykonywać? A może lepiej byłoby je delegować?

Jeśli już zobaczysz, że przez trzy godziny pracowałaś nad artykułem do poradnika lub przez pięć godzin uczestniczyłaś w pracach jako wolontariuszka, to czy doceniasz to jako swoje dokonania? Masz chwilę, żeby powiedzieć sobie: Świetnie! Dobra robota!” czy „Brawo! Bardzo dobrze sobie z tym poradziłaś, a do tego psiaki ze schroniska/dzieci z Fundacji miały tyle frajdy…”

Serdecznie zachęcam Cię do poprowadzenie chociażby przez jeden dzień dziennika swoich aktywności z wypunktowaniem, ile czasu inwestujesz w poszczególne zadania. Czas to zasób, który jest wyczerpywalny… Takie notatki pozwolą Ci nie tylko docenić swój wkład w wykonywaną pracę, ale i przemyśleć, czy aby na pewno inwestujesz go w odpowiednie czynności… Brak uważności na takie refleksje i spotkań z emocjami, które informują nas o wielu istotnych kwestiach, może doprowadzić do frustracji i wypalenia. Zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Pamiętaj też o zapisywaniu swoich sukcesów i nagradzaniu się za nie. O mocy notowania osiąganych sukcesów i liście nagród możesz przeczytać TUTAJ.

I jeszcze jedno! Bo właśnie odebrałam telefon od Klienta. Kolekcjonuj takie momenty. Zapisuj gdzieś bezcenne uwagi i komplementy. Mi Klient właśnie powiedział: „Bardzo miło od czasu do czasu do Pani zadzwonić”. To bardzo serdeczne docenienie moich starań. Bardzo się cieszę się z takich rozmów i relacji. Notuj je, a gdy będziesz mieć gorszy dzień taka „Karta mocy” potrafi zdziałać cuda i dodać skrzydeł.

Z drugiej strony nie żałuj też słów pochwał innym. Podsumuję to jednym zdaniem: Życzliwość wraca.

Jak zarządzać firmą przez docenianie? Pożegnaj perfekcjonizm, deleguj zadania i doceniaj wykonawców

Zauważyłam, że Kobiety mają sporą skłonność do brania na siebie wielu rzeczy. Kolejny projekt, następne zlecenie, nowy pomysł do wdrożenia. Przy tym podejściu występuje jednocześnie niechęć do delegowania zadań, bo przecież nikt nie zrobi tego tak dobrze jak Ty…

To też poniekąd kwestia perfekcjonizmu, ale i niedoceniania swego czasu. Okazuje się bowiem, że lepiej byłoby zainwestować go w nauczenie kogoś wykonywania pewnej czynności, niż robić ją samodzielnie. Odzyskasz wtedy mnóstwo godzin, które będziesz mogła przeznaczyć na bardziej dochodowe zadania lub po prostu czas z bliskimi. Warto pozbyć się oporu przed delegowaniem ze względu na możliwie niższą jakość wykonanego zadania. Owszem, ktoś kogo uczysz, może na początku robić to nieco słabiej, ale z czasem będzie coraz lepszy. Pozwól mu się w tym rozwinąć.

Jeśli sama prowadzisz firmę, pomyśl o wsparciu wirtualnej asystentki, która wykona za ciebie masę drobnych rzeczy. Równie dobrze, a czasami nawet lepiej (tego też nie warto się bać) i szybciej niż Ty. Inwestujesz pieniądze, ale dzięki temu odzyskujesz czas. Zastanów się, ile kosztuje godzina Twojej pracy?

Jak zarządzać firmą przez docenianie? Pamiętaj o klientach i kontrahentach

W biznesie, jak i w życiu, podstawą powodzenia są relacje. Dbaj o swoich Klientów. Doceniaj obecnych za zaufanie, jakim Cię obdarowali. Dziękuj za dokonany zakup, rób niespodzianki. Zastanów się, jak możesz docenić wieloletnią współpracę z kontrahentami? Może jakiś dzień otwarty z poczęstunkiem? Może indywidualnie zaadresowane kartki z kuponem prezentowym? Każdy z nas lubi czuć się wyjątkowy…

ak zarządzać zespołem przez docenianie

Podobnie w zespole. Jak możesz docenić swoich pracowników za wkład w rozwój firmy? Co ich zmotywuje poza premią za efekty? Jak dostrzegać ich potencjał i rozwijać go, nawet jeśli czasem coś idzie nie tak?

Dając komuś szansę na nauczenie się czegoś oraz rozwój – także przez popełnianie i korygowanie błędów – wykazujesz się postawą wspierającej liderki. Dziel się z pracownikami swoją wiedzą i wpieraj. Zauważaj postępy i ucz się od nich, rozwijając też swoje umiejętności zarządzanie i interpersonalne.

Mając zespół, warto angażować jego członków w działania. Możesz to zrobić poprzez docenianie i zapraszanie do aktywności, w których są świetni, jak i takich, w których mogą się sprawdzić i wykazać. Za każdym razem pamiętaj by najprecyzyjniej wyrazić swoje oczekiwania. Czego potrzebujesz? W jakim terminie? Na czym szczególnie Ci zależy? Jasna komunikacja to podstawa. W trakcie warto docenić starania pracowników, a po wykonaniu zadania udzielić informacji zwrotnej. Dostrzec i podkreślić mocne strony przedsięwzięcia. Zwrócić uwagę na rzeczy, które można by jeszcze ulepszyć następnym razem i podsumować docenieniem wkładu i zaangażowania w wykonany projekt.

Nie obawiaj się też prosić innych o pomoc. Pracowników, kontrahentów, specjalistów. Wbrew powszechnemu postrzeganiu, to nie ujma, a rodzaj docenienia. Ich umiejętności, wiedzy i możliwości, które coś Ci ułatwią, coś rozwiną zdecydowanie szybciej niż w przypadku, gdybyś miała zająć się tym sama.

Jak zarządzać obowiązkami domowymi przez docenianie

Każdy, kto prowadzi gospodarstwo domowe, prowadzi również biznes. Zarządzanie finansami, czasem, obowiązkami i innymi zasobami… Jak nic nasze prywatne przedsiębiorstwo. Również tutaj warto docenić swoje dokonania.

Jeśli chodzi o dom, by nasze funkcjonowanie w nim było przyjemniejsze warto zadbać o ogólny ład, komunikację i zaangażowanie wszystkich jego domowników w niezbędne działania. Podział obowiązków. Dokładnie to mam na myśli. Od lat słucham smutnych westchnień związanych z tym, że mąż/partner czy dzieci „nie pomagają” w domu. A mówisz im o tym? Dbasz o to, by w Waszych relacjach panował też swego rodzaju kodeks? Wierz mi, że da się wprowadzić takie ustalenia, ale samo się to nie zrobi. Warto zaangażować w działania pozostałych członków rodziny. I oby jak najwcześniej.

Jeśli przyzwyczajasz siebie i innych, że robisz wszystko, trudno jest to potem zmienić. Da się, tylko że nieco trudniej. Dlatego wprowadzaj podział obowiązków jak najwcześniej. Dziękuj za ich wypełnienie. Dobrym słowem, wspólnym czasem obfitującym w jakieś dodatkowe atrakcje.

Pranie na zmiany. Ktoś wynosi śmieci, ktoś obsługuje zmywarkę. Współpraca, która popłaca, angażuje i nie wymęcza tylko jednej osoby. Dzieci warto zachęcać do sprzątania poprzez zabawę. Sprawdź, jak trzylatek chętnie powyciera lustra. Zbieranie klocków może być zawodami trafiania do skrzyni… Angażuj i doceniaj każdy postęp. Dla Waszego wspólnego dobra, spokoju i pełnej miłości oraz wzajemnego wsparcia, a nie złości i frustracji relacji.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pokazały Ci, jak istotne jest docenianie zarówno swoich, jak i czyichś działań na wielu płaszczyznach. Prosta zasada: traktuj innych tak, jak sama chciałabyś być traktowana, jest fantastycznym kompasem. Tradycyjnie zachęcam Cię do zaczynania od siebie i stawiania w tym zakresie choćby najmniejszych kroków. Może po kolejnym wykonanym zadaniu przygotujesz sobie ciepłą kąpiel w towarzystwie książki w nagrodę?

Nazywam się Jolanta Ambrożewicz i moją pasją jest marketing interakcyjny – sztuka komunikacji i budowania relacji w oparciu o wartości i interakcje. Wspieram i edukuję przedsiębiorcze osoby w przynoszącej przyjemność promocji ich działań. Wierzę bowiem, że każdy ma niepowtarzalny potencjał, który warto zakomunikować światu.

Zapraszam Cię na swój FanPage, w którym znajdziesz sporo inspiracji, by pokazać swój biznes i pasje.

Możesz także dołączyć do mojej sieci na LinkedIn

Autor: Jolanta Ambrożewicz

Grafika – materiały Autora

Fot. wyróżniające – Pixabay

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *