Leasing a problemy finansowe w firmie

Leasing a problemy finansowe w firmie

Leasing stał się bardzo popularnym i wygodnym instrumentem finansowym i na trwałe wpisał się w polski krajobraz gospodarczy. Dzięki leasingowi możliwe jest sfinansowanie środków transportu, maszyn, urządzeń. Wielu przedsiębiorców, także tych początkujących, coraz chętniej korzysta z leasingu, ponieważ jest to bardzo atrakcyjny sposób finansowania. Dużo bardziej przyjazny dla firmy niż tradycyjny kredyt bankowy. Co jednak dzieje się z ratami leasingowymi, jeśli przyjdzie nam zawiesić lub zlikwidować swoją działalność?

Zamknięcie działalności

Niestety, w życiu zdarzają się zupełnie niespodziewane sytuacje. Niejednokrotnie mogą one prowadzić do konieczności zamknięcia naszej działalności gospodarczej.

Jeśli posiadamy leasing, to w sytuacji zamknięcia firmy możemy skorzystać z trzech rozwiązań:

  • cesji,
  • wcześniejszego wykupu,
  • zamiany dotychczasowego leasingu na leasing konsumencki.

Cesja

Cesja wprowadzona na mocy przepisów z 2013 roku umożliwia przepisanie umowy leasingowej na inny podmiot. Warunkiem cesji jest zgoda ze strony firmy leasingującej. Warto sprawdzić, jakie wymogi musi spełniać przyszły leasingobiorca.

Jeśli otrzymamy zgodę na cesję, wówczas umowę, a wraz z nią dany przedmiot przejmuje nowy leasingobiorca. Co do zasady, postanowienia umowy nie powinny ulec zmianie. Ponadto w takim przypadku możemy uzyskać odstępne od cesjonariusza, czyli osoby, która przejmuje nasz leasing.

Wcześniejszy wykup

Jeśli nie mamy wyjścia i musimy zamknąć naszą działalność gospodarczą, a nie chcemy tracić przedmiotu leasingu, możemy zdecydować się na jego wcześniejszy wykup. Jak to wygląda w praktyce? Tu piłeczka leży po stronie firmy leasingującej, bo to od jej dobrej woli zależy, czy będziemy mogli dokonać wcześniejszego wykupu.

Trzeba mieć jednak świadomość pewnych ograniczeń. Po pierwsze, jeżeli czas trwania umowy wyniósł mniej niż 40% okresu normatywnej amortyzacji, możemy wykupić przedmiot tylko i wyłącznie za jego wartość rynkową. Po drugie, musimy uregulować wszystkie raty, wraz z zaległościami i odsetkami, a także pozostałe opłaty umowne.

W końcowym rozliczeniu może nie być to do końca sensowne i optymalne dla nas rozwiązanie. Dlatego zawsze należy dokładnie przekalkulować, która z opcji będzie korzystniejsza i mniej obciąży nasz budżet.

Leasing konsumencki

Jeżeli stanęliśmy przed dylematem zlikwidowania naszego przedsiębiorstwa. Jednocześnie nie mamy środków na wcześniejszy wykup lub nie chcemy przeprowadzać cesji. Możemy zdecydować się na tak zwany leasing konsumencki.

To opcja udostępniana coraz powszechniej przez firmy leasingujące. Polega na tym, że konieczność spłat rat leasingowych przechodzi z naszej dotychczasowej firmy na nas jako osobę prywatną. Takie rozwiązanie pozwala na zachowanie możliwości dalszego korzystania z przedmiotu leasingu. Warto mieć świadomość, że omawiane przekształcenie niekiedy wiąże się z koniecznością podpisania aneksu do umowy.

Niewątpliwym plusem przekształcenia dotychczasowego leasingu na leasing konsumencki, jest brak dodatkowych obowiązków podatkowych. Nie ma potrzeby korygowania dotychczasowych wydatków i nadal są one kosztami uzyskania przychodu. Oczywiście później już jako osoba prywatna nie mamy możliwości zaliczania kolejnych rat do kategorii kosztów i odliczania z tego tytułu VAT-u.

Warto sprawdzić, czy nasza firma leasingowa oferuje taką możliwość. Musimy mieć pełną świadomość, że nie wszyscy leasingodawcy obecni na rynku, zgadzają się na przejście z leasingu operacyjnego na leasing konsumencki.

Zawieszenie działalności

Jeśli znaleźliśmy się w przejściowych kłopotach i nie chcemy definitywnie zamykać własnej firmy, wyjściem z sytuacji może być jej zawieszenie. Każdy przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników może zawiesić prowadzoną działalność. Okres zawieszenia przedsiębiorstwa może trwać od 30 dni do 2 lat.

To my sami decydujemy, na jaki okres zawiesimy prowadzoną działalność. Istotne jest to, że jeżeli nie „odwiesimy” naszej firmy przed upływem 24 miesięcy, to zostanie ona automatycznie wykreślona z ewidencji.

Należy się liczyć z tym, że w okresie zawieszenia firmy nadal musimy regulować swoje zobowiązania. Nie możemy jednak działać aktywnie, nie płacimy zaliczek na podatek dochodowy, nie składamy deklaracji VAT-owskich i nie opłacamy ZUS-u. Możemy opłacać dobrowolnie składki emerytalno-rentowe. ZUS dopuszcza także możliwość dobrowolnego opłacania składek zdrowotnych.

W przypadku zawieszenia działalności możemy księgować wpływy pochodzące z faktur wystawiony przed datą zawieszenia firmy.

Jeśli posiadamy leasing, to możemy skorzystać z analogicznych rozwiązań, jak w przypadku likwidacji przedsiębiorstwa. Zawieszenie działalności pozwala nam na wcześniejszy wykup samochodu, cesję lub przejście na leasing konsumencki.

Należy jednak pamiętać, że w przypadku zawieszenia firmy najkorzystniejszą opcją będzie dalsze opłacanie rat leasingowych na dotychczasowych zasadach. Dlaczego? Dlatego, że stają się one automatycznie kosztem (kosztem nie będą opłaty związane z bieżącym użytkowaniem pojazdu). Ponadto mamy możliwość odliczenia VAT od raty leasingowej.

Upadłość firmy

Inaczej kwestia leasingu wygląda w przypadku upadłości. Wówczas na syndyku spoczywa obowiązek odstąpienia od umowy.

Natomiast firma leasingująca może zgłosić szkodę, wynikającą z wcześniejszego wypowiedzenia umowy leasingu. Przestaje ona obowiązywać w momencie dostarczenia firmie leasingowej oświadczenia syndyka. Spółka wraz z rozwiązaniem umowy zobowiązana jest do wydania użytkowanej wcześniej rzeczy.

Podsumowanie

Zawieszenie lub zamknięcie firmy nie oznacza automatycznie rozwiązania umowy leasingowej. Tym samym nie musi wiązać się z utratą użytkowanego przedmiotu. Niezależnie od jego rodzaju.

Leasingodawcy stosują wiele instrumentów, dzięki którym możliwe jest kontynuowanie umowy. Jest to opłacalne zarówno dla leasingodawcy, jak również leasingobiorcy. Wypowiedzenie umowy jest zazwyczaj najmniej korzystnym wyborem. Dlatego warto znać swoje prawa i wiedzieć, z jakich rozwiązań możemy skorzystać.

Ponadto dobrym rozwiązaniem zabezpieczającym przed konsekwencjami niemożności dalszego opłacania leasingu, jest wykupienie ubezpieczenia spłaty leasingu. Wówczas to na firmie ubezpieczeniowej ciąży obowiązek pokrywania kolejnych rat.

Natomiast najgorszą rzeczą, jaką możemy zrobić jest zatajenie naszych kłopotów przed firmą leasingującą. Wówczas ma ona możliwość odstąpienia od umowy i odebrania nam użytkowanej rzeczy. Dlatego zawsze warto porozmawiać z leasingodawcą i ustalić możliwe rozwiązania. Wypracowany kompromis na pewno będzie dobry zarówno dla nas, jak i dla firmy leasingującej.

Autor: Michał Jezierski- trener, konsultant, przedsiębiorca. Ekspert w zakresie przedsiębiorczości, pozyskiwania zewnętrznego finansowania i copywritingu.

Absolwent politologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz studiów podyplomowych w zakresie zamówień publicznych oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Właściciel firmy doradczo-szkoleniowej Kancelaria Rozwoju Biznesowego. Z sukcesem doradza zarówno przedstawicielom administracji samorządowej, jak również przedsiębiorstwom.


www.krb.waw.pl
www.krb.waw.pl/blog

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.