LinkedIn. Co możesz zyskać, tworząc profil i będąc aktywnym?

LinkedIn. Co możesz zyskać, tworząc profil i będąc aktywnym?

LinkedIn – sieć profesjonalna

LinkedIn to najszybciej rozwijające się medium społecznościowe dla profesjonalistów. Obecnie korzysta z niego 4 mln użytkowników i ta liczba systematycznie rośnie. W 2016 roku korzystało z niego zaledwie 5% internautów (*1), a już rok później ta liczba wzrosła do 12% (*2).

W 2017 roku w Polsce pojawiła się również globalna inicjatywa LinkedInLocal – są to z reguły bezpłatne spotkania, których celem jest przenoszenie relacji ze świata wirtualnego do rzeczywistości w ramach lokalnych społeczności LinkedIn. Pierwsze, zorganizowane przeze mnie spotkanie w Białymstoku, przyciągnęło rekordową w Polsce liczbę 170 uczestników. To tylko potwierdza ogromne zainteresowanie tym medium społecznościowym.

Dlaczego warto korzystać z LinkedIn?

Jak sądzisz, do czego służy to medium? Zdecydowana większość osób, którym zadaję to pytanie, odpowiada, że do poszukiwania pracy. Że są tu sami rekruterzy. Tak było kiedyś.

Obecnie LinkedIn jest doskonałym miejscem, w którym:

  • budujesz markę osobistą (personal branding): dbasz o swój wizerunek i reputację, docierasz do coraz szerszego grona odbiorców;
  • możesz budować markę pracodawcy (employer branding) lub markę Twojej firmy w różnorodny sposób:
    ▪ poprzez profil osobisty, co jest tutaj całkowicie normalne,
    ▪ poprzez stronę firmową,
    ▪ poprzez profile Twoich zaangażowanych w życie firmy pracowników,
  • masz szansę pozyskać wartościowe kontakty biznesowe (social networking),
  • znajdziesz kandydata do pracy lub znajdziesz pracę, jeśli planujesz zmiany w karierze,
  • odszukasz potencjalnych klientów,
  • zdobędziesz wiedzę w dziedzinach, które Cię interesują oraz wiedzę o Twoich klientach.

Jak korzystać z LinkedIn?

To medium społecznościowe zasadniczo nie różni się od Facebooka. Posiada newsfeed, w którym użytkownicy publikują treści w postaci:

  • postów,
  • artykułów,
  • nagrań wideo,
  • grafik.

Zainteresowani polecają publikacje (to odpowiednik facebookowego „lajka”), komentują je lub udostępniają.

Zasadnicza różnica jest nie tyle w formacie komunikacji, ile w jej stylu. Z reguły nie znajdziesz tu zdjęć kotków, zabawnych filmików z Youtube’a, gratulacji z okazji narodzin dziecka (choć pojawił się ostatnio hashtag #linkedinmama, który z przyjemnością sama chciałabym oswoić).

Toczą się tu merytoryczne dyskusje, inicjowane nierzadko przez liderów biznesu oraz znanych i szanowanych. To niezwykła wartość dla wszystkich użytkowników, którą warto pielęgnować.

Jak tworzyć angażujące treści?

Przede wszystkim pomyśl o osobach, które będą czytać, co piszesz. Możesz nawet sprawdzić w statystykach, jakie konkretnie zajmują stanowiska, aby jeszcze lepiej dopasować komunikację.

Zastanów się:

  • czy Twoja publikacja pomoże odbiorcy,
  • czy rozwiązuje problem,
  • czy jest jasna i czytelna,
  • czy posiada interesujący początek,
  • czy zachęca do aktywności?

Oczywiście, bierz pod uwagę swoje wartości. Bądź rozsądny i profesjonalny. Wypracuj własny, indywidualny styl komunikacji. I bądź sobą.

Profil na LinkedIn – podstawy

Twój profil to Twoja wizytówka. Jeśli nie masz strony internetowej, a ktoś wpisze Twoje imię i nazwisko w wyszukiwarkę, wyświetli mu się Twój profil na LinkedIn. Co wtedy zobaczy? Puste zdjęcie profilowe, 10 kontaktów, brak zdjęcia w tle? Zadbaj o to, żeby przynajmniej te podstawowe elementy były uzupełnione i zachęcały do kontaktu:

  • zdjęcie profilowe: pokaż siebie; nie potrzebujesz profesjonalnej sesji (choć taka zwykle da lepszy efekt), na początek wystarczy smartfon, eleganckie tło lub jednolita ściana, dobre światło i tyle;
  • zdjęcie w tle: uzupełnij je w taki sposób, by mówiło odbiorcy o tym, czym się zajmujesz;
  • nagłówek: nie musi powtarzać dokładnej nazwy Twojego stanowiska pracy, ale może mówić, czym konkretnie zajmujesz się w firmie, jaką masz misję, w czym pomagasz ludziom;
  • podsumowanie: to element, który jest niedoceniany i często pomijany; zwykle przybiera formę bio w pierwszej osobie (zgodnie z rekomendacją LinkedIn) i zawiera podsumowanie Twojego potencjału, osiągnięć zawodowych itp.

Kiedy będziesz uzupełniać profil, pamiętaj, że on nie jest o Tobie. On jest dla innych, dla Twoich odbiorców i wypełniając poszczególne sekcje, miej na uwadze potrzeby innych.

Co możesz zyskać, korzystając z LinkedIn?

Bardzo wiele:

  • wartościowe kontakty,
  • klientów,
  • wiedzę,
  • pracę,
  • nowych odbiorców.

Kilkanaście minut dziennie wystarczy, by stworzyć angażujący i skuteczny profil oraz sieć odbiorców. Zacznij już dziś!

Autor: Monika Gawanowska

Strateg marki, oficjalny host spotkań LinkedInLocal w Białymstoku, certyfikowany trener i coach biznesu, autorka książki „Marka osobista bez tajemnic. Przewodnik dla skutecznych menedżerów kariery” oraz e-booka, będącego syntezą doświadczeń związanych z wydaniem i promocją własnej publikacji „Jak napisać książkę i zaplanować kampanię, która dotrze do pół miliona osób?”.

Wspiera marki w rozwoju: współpracuje z przedsiębiorcami, wyższą kadrą menedżerską, osobami indywidualnymi. W swojej pracy przekazuje esencję ponad 12 – letniego doświadczenia w aktywnej sprzedaży osobom, które chcą efektywnie zaprezentować swój potencjał, stać się rozpoznawalnymi zarówno w Polsce, jak i na świecie.

Swoją wiedzą dzieli się w trzech projektach: Marka osobista bez tajemnic, Czwarty Wymiar Kobiecości oraz Laboratorium Sprzedaży na stronie internetowej www.monikagawanowska.pl oraz www.skutecznymenedzerkariery.pl.

W wolnych chwilach czyta, gra na gitarze i fotografuje warte uwiecznienia chwile.

Fot. Z archiwum autora.


*1 Http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/90-proc-polskich-internautow-korzysta-z-social-media-liderem-facebook-w-gore-youtube
*2 https://www.statista.com/statistics/284441/poland-social-network-penetration/

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *