Marka osobista w czasach kryzysu

Marka osobista w czasach kryzysu

Jeszcze dwa miesiącu temu nikt nie przypuszczał, że lada dzień świat wywróci się do góry nogami. Dziś specjaliści zapowiadają kryzys gospodarczy, rosnące bezrobocie i negatywne konsekwencje dla osób prowadzących własne firmy i dla pracowników. Ów kryzys dotknie większość, jeśli nie każdą z nas. Jak zatem przetrwać w tej nietypowej sytuacji?

Zaakceptuj zmiany

Niezależnie od tego, jakie mamy poglądy na tzw. „nową normalność”, do tego, co było w 2019 lub na początku 2020 zapewne nie wrócimy. Niektóre ze zmian zostaną z nami na dłużej. Można z nimi walczyć, co niesie za sobą frustrację, niepokój, lęk o przyszłość. Można zatrzymać się na chwilę, zaakceptować to, co się dzieje wokół nas i zacząć powoli odnajdywać się w sytuacji, wprowadzając drobne zmiany.

Nie przejmuj się tym, na co nie masz wpływu. Proste, ale trudniejsze w wykonaniu. Jeśli wyrobisz w sobie taki nawyk, skorzysta na tym Twoja firma, praca i Ty osobiście. Za każdym razem, gdy dzieje się coś niespodziewanego, gdy spotyka Cię trudna sytuacja, pytaj siebie, czy masz na to wpływ, czy zamartwianie przyniesie Ci korzyść. A gdy zdasz sobie sprawę, że tkwienie w negatywnym myśleniu tylko pogłębia Twój pesymizm, po prostu zostaw ten temat. Zaakceptuj to, czego nie możesz zmienić i zastanów się, co możesz zmienić w sobie, swojej pracy, w firmie, by lepiej funkcjonować w nowych realiach.

Czas zamknięcia wykorzystaj, optymalizując swój biznes.

Kryzys może się stać dla Ciebie najlepszą lekcją. Boisz się, że stracisz pracę? Może warto mieć plan awaryjny? Stworzyć dobry profil na LinkedIn? Zdobywać nowe kompetencje? Obroty w twojej firmie spadły? Może ta sytuacja pozwoli Ci zweryfikować kontrahentów? A może czas zmienić model biznesowy.

Gdzieś usłyszałam, że kiedy nie ma kryzysu, warto się reklamować. A kiedy kryzys jest – koniecznie trzeba to robić! Dlatego skup się na budowaniu marki osobistej lub marki firmy, by zwiększyć swój zasięg – widoczność – bez tego nie ma sprzedaży! Trudniejsze czasy warto wykorzystać na ponowne przeanalizowanie wartości swoich i biznesowych. Nie myśl o tym, że nie zrealizujesz celów, które sobie wyznaczyłaś na początku roku. Określ nowe zadania – możliwe do realizacji tu i teraz. Stwórz mapę marzeń i zaplanuj racjonalne, ale i ambitne zadania – zapisz je w kalendarzu.

To dobry moment na wykonanie analizy SWOT. Zagrożenia i słabe strony w zasadzie nasuwają się teraz same. Do tego dodaj mocne strony i szanse. A kiedy je wypiszesz, zastanów się, co możesz z tą wiedzą zrobić. Jakie zmiany wdrożysz?

Wykorzystuj możliwości

Zamiast zamartwiać się tym, czego nie możesz teraz swobodnie zrobić, wykorzystaj nowe możliwości. Wejdź do świata komunikacji online. Buduj relacje z klientami albo spotykaj się ze znajomymi na Skypie, Zoomie i innych platformach. Karol Darwin jest autorem bardzo mądrych słów, które zapisz sobie na kartce w widocznym miejscu: „Gatunkiem, który przetrwa, nie jest ani ten najsilniejszy, ani najinteligentniejszy. Przetrwa ten, który potrafi się zmieniać…”.

Bądź wierny przede wszystkim sobie

W czasach kryzysu łatwo popaść w pułapkę negatywnego myślenia. Scrollowanie internetu niestety nie pomaga. Obecny wszędzie pesymizm udziela się większości. W efekcie zaczynasz myśleć, że jest gorzej niż jest w rzeczywistości.

Zamiast słuchać porad znajomych, specjalistów i ekspertów, zacznij słuchać siebie. Ty sam wiesz najlepiej, co jest dla Ciebie dobre. Samoświadomość jest podstawą autentyczności, która jest konieczna w budowaniu marki osobistej.

Autor: Monika Gawanowska

O Autorce:

Trener, strateg, coach, autorka książki „Marka osobista bez tajemnic”. Specjalizuje się w personal brandingu i LinkedIn. Od początku 2018 roku przeszkoliła ponad 1800 osób. Wystąpiła przed mniejszą lub większą publicznością kilkadziesiąt razy. Autorka wielu publikacji, m.in. w magazynie „Marketing w Praktyce” oraz Dzienniku Gazecie Prawnej.

Współpracuje z przedsiębiorcami, prowadzącymi małe firmy, jak i z organizacjami, zatrudniającymi po kilkaset osób w branżach: finansowej, ubezpieczeniowej, inwestycyjnej, PR, motoryzacyjnej, IT, budowlanej i FMCG.

Sprzedawca z 12 – letnim doświadczeniem.

W internecie znajdziesz mnie m.in. na stronie: www.monikagawanowska.pl i www.socialmediawbiznesie.pl

Chcesz sprawdzić, z kim dotychczas pracowałam? Wybrane rekomendacje znajdziesz w moim profilu na LinkedIn.

Źródło fot. Pixabay

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *