Miażdżyca a zdrowy styl życia

Miażdżyca a zdrowy styl życia

Czy styl życia i sposób odżywiania mają wpływ na nasze zdrowie? Większość z nas odpowie zapewne tak. Tu z kolei pojawia się kolejne pytanie: jak duży jest to wpływ? Przyjmuje się, że siedem na dziesięć wizyt u lekarza mogłoby się nie odbyć gdybyśmy prowadzili zdrowy styl życia i prawidłowo się odżywiali. Często trafiają do mnie osoby młode, którym staram się uświadomić, że zmiana nawyków żywieniowych ma ogromny wpływ na jakość ich życia w wieku dojrzałym.

Chciałabym w kilku zdaniach poruszyć kwestię miażdżycy. Dla wielu może być to zaskoczeniem, ale około 50 % zgonów w Polsce wywołanych jest tą chorobą. Należy pamiętać, że konsekwencją miażdżycy jest nie tylko zawał mięśnia sercowego, ale m.in. udar mózgu czy otępienie starcze.

U ludzi z miażdżycą dochodzi do zmian w naczyniach krwionośnych – tworzą się w nich tzw. blaszki miażdżycowe, które zwężają średnicę naczyń przez co utrudniony jest dopływ krwi do organów. Co ważne, choroba ta rozwija się powoli, pierwsze zmiany w naczyniach tworzą się już w dzieciństwie. I tu pojawia się dobra wiadomość: w jakim tempie te zmiany będą postępować zależy w znacznej mierze od nas!

Zastanówmy się zatem jakie czynniki wpływają na wzrost ryzyka rozwoju miażdżycy? Z pewnością jest to palenie tytoniu, mała aktywność fizyczna, nadmierne spożycie alkoholu i stres. Jednak na pierwsze miejsce wysuwa się nieprawidłowe żywienie.

O czym powinniśmy pamiętać, aby obniżyć ryzyko rozwoju miażdżycy:

  • należy utrzymywać prawidłową masę ciała (osoby z nadwagą powinny obniżyć masę ciała do właściwej);
  • dieta powinna obfitować w warzywa i owoce (przynajmniej 5 porcji – z przewagą warzyw najlepiej surowych);
  •  należy wybierać produkty pełnoziarniste, zawierające dużą ilość błonnika pokarmowego;
  • co najmniej trzy razy w tygodniu powinniśmy spożywać ryby morskie;
  • ograniczajmy spożycie tłuszczów nasyconych (pochodzenia zwierzęcego) oraz tłuszczów trans  poprzez:
    – wybór chudych mięs i warzyw strączkowych,
    – wykluczenie z diety produktów zawierających tłuszcze trans (wyroby cukiernicze i piekarnicze, produkty gotowe do spożycia, żywność „Fast food” i inne produkty przygotowane w głębokim tłuszczu, przekąski: krakersy, herbatniki, chipsy, itp..),
    – spożywanie nisko tłuszczowych produktów mlecznych.
  • spożywajmy potrawy z małą ilością soli lub bez jej dodatku (zachęcam do zastępowania soli ziołami);
  • ograniczajmy spożycie cukru – unikajmy wyrobów cukierniczych i dżemów wysokosłodzonych, słodkich napojów gazowanych lub innych z dodatkiem cukru;
  • alkohol, jeśli spożywamy, to w umiarkowanych ilościach- najlepszym wyborem jest wino z czerwonych winogron;
  • osoby palące powinny zaprzestać palenia tytoniu;
  • nie zapominajmy również o aktywności fizycznej- zaleca się przynajmniej 30 minut codziennej umiarkowanej aktywności fizycznej- spacer też jest dobrym rozwiązaniem.

A zatem: nasze zdrowie w naszych rękach. Zacznijmy o nie dbać nie od jutra, a od dziś!

Autor: Marta Rytel – dietetyk Poradnia Centrum Odchudzania i Odżywiania Dietoterapia

www.bialystokporadnia.coio.pl

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *