Najczęstsze wakacyjne błędy, przez które przytyjesz

Najczęstsze wakacyjne błędy, przez które przytyjesz

Lato to czas pełen żywieniowych pokus. Weekendy z grillem, wyjazdy, plażowanie i biwaki sprzyjają spożywaniu wysokokalorycznych posiłków. Poniżej kilka najczęstszych pułapek kalorycznych, które utrudniają utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Sezon na owoce

Owoce to nieodłączny element wakacyjnej diety. Oczywiście, są zdrowe i z reguły niskokaloryczne, ale to nie znaczy, że powinniśmy je jeść w nieograniczonych ilościach. Owoce zawierają cukier prosty, który spożywany w nadmiarze sprzyja gromadzeniu się tkanki tłuszczowej, szczególnie w okolicy brzucha.  Przykładowo arbuz, mimo że składa się w dużej części z wody, przez to, że ma wysoki indeks glikemiczny, może powodować skoki poziomu cukru we krwi, zwiększając przy tym tendencję do gromadzenia tkanki tłuszczowej. Bądźmy ostrożni z owocowymi koktajlami, które często przez różnego rodzaju dodatki stają się wysokokaloryczne. Nasze zalecenie to porcja owoców dziennie, czyli np. 1 jabłko/ gruszka, garść borówek itp.

Sezon grillowy

Okres letni to czas częstego grillowania, który w diecie Polaków obfituje w tłuste mięsa, alkohol, słone przekąski i słodycze. Są one źródłem ogromnych ilości tłuszczu, soli i cukru, co często sprzyja dietetycznej dyspensie. Zdrowe grillowanie nie musi być niesmaczne (10 sposobów na grilla…w wersji fit)! Zamiast tradycyjnej kiełbasy możesz przyrządzić smaczną rybę. Oprócz tego na grillowym stole świetnie sprawdzą się faszerowane warzywa np. papryka, cukinia, pomidory czy drobiowe szaszłyki z warzywami. Zadbaj o to, by w grillowym menu były zawsze sałatki ze świeżych warzyw. 

Lody 

Podczas wyjazdów czy spacerów, często robimy przystanki w lokalnych lodziarniach. Zimna, lodowa przekąska, mimo że jest smaczna, to zawiera dużo tłuszczu, cukrów prostych i innych szkodliwych dodatków. Lody “sklepowe” starajmy się zastępować tymi przygotowanymi w domu bez sztucznych aromatów czy barwników. Zamiast tego użyj świeżych lub mrożonych owoców, jogurt naturalny, mleko kokosowe. Możesz dodać ulubione dodatki, takie jak kakao, orzechy czy wiórki kokosowe. Cukier zastąp miodem lub innym zdrowym słodzidłem. Taka alternatywa będzie znacznie zdrowsza, mniej kaloryczna, ale równie smaczna.

Wyjazdy i opcja “all inclusive”

Wyjeżdżając na wakacje, często próbujemy nowych smaków w ilościach większych niż zjadamy na co dzień. Szczególnie zgubna jest opcja All Inclusive, która sprzyja przejadaniu, a w konsekwencji gromadzeniu tkanki tłuszczowej. Warto zachować zdrowy rozsądek i unikać przejadania się czy dokładek, przez co ciężko kontroluje się wielkość zjadanych porcji. Dobrze jest być aktywnym, a alkohol spożywać jedynie okazjonalnie, dzięki czemu unikniemy dodatkowych kilogramów. 

Nawodnienie

W okresie letnim często szukamy orzeźwienia w napojach zawierających ogromne ilości cukru. Słodkie napoje gazowane nie tylko wzmagają pragnienie, ale też odwadniają komórki ciała. Pamiętajmy, że bez odpowiedniej ilości wody w diecie (min. 2l dziennie) organizm nie będzie funkcjonował prawidłowo, a jej niedobór spowoduje m.in. spowolnienie metabolizmu, zmęczenie, obrzęki czy migreny. 

Plażowanie i wycieczki

Jadąc na wycieczkę czy idąc na plażę, bardzo często zapominamy o zaplanowaniu posiłków i wybieramy opcję spontanicznego jedzenia w lokalnych budkach/ barach, których oferty nie należą do najzdrowszych. Zwykle możemy kupić tam fast-food’y, lody czy słodzone napoje. Zadbaj o zdrowie swoje i rodziny i przygotuj wcześniej wartościowy posiłek, który zjesz na miejscu. Mogą to być np. świeże sałatki, marchew, papryka czy inne warzywa pokrojone w słupki np. z hummusem. Zamiast tradycyjnych kalorycznych przekąsek takich jak chipsy i ciastka, wybierz ich zdrowsze alternatywy – np. suszone plastry cukinii w ziołach czy suszone jabłka.

Zapraszam Cię również na mój najbliższy live „Jak skutecznie schudnąć i nie mieć jojo”.

Autor: Kamila Banel

Poradnia Centrum Odchudzania i Odżywiania

Źródło fot. Pixabay

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *