„Nie każdy biznes musi drastycznie cierpieć z powodu pandemii koronawirusa” – Julita Gul

"Nie każdy biznes musi drastycznie cierpieć z powodu pandemii koronawirusa” - Julita Gul

Pandemia koronawirusa w Polsce zmusiła wielu przedsiębiorców do zawieszenia swoich działalności gospodarczych. Firmy notują spadki obrotów nawet o 90%. Kryzys, który dotyczy niemalże wszystkich, gwałtownie przyczynia się do wzrostu cen i bezrobocia. Programy pomocowe rządu mają na celu utrzymanie miejsc pracy, lecz w wielu przypadkach własna inicjatywa i dobrze przemyślana strategia marketingowa mogą zdziałać dużo więcej, niż mogłoby się wydawać.

Serdecznie zachęcam do przeczytania wywiadu z Julitą Gul, specjalistką od social media marketingu. Jak sama twierdz:i „Nie ma dla mnie rzeczy niemożliwych! Z każdej, nawet najgorszej sytuacji jestem w stanie wyciągnąć dodatkowe szanse na lepsze jutro. Wymaga to ode mnie dużo zaangażowania, ciężkiej pracy i cierpliwości – ale uwielbiam to! Urodziłam się, by to robić! W internecie jestem od 7-go roku życia, więc rozwój mediów społecznościowych zdecydowanie pokrywa się z rozwojem mojej osobowości. Podświadomie świetnie się przygotowałam do obecnej rzeczywistości. Ja nawet nie potrafię bez emocji obejrzeć spotu reklamowego, od razu rozkładam go na czynniki pierwsze. To samo jest z filmami i serialami. Raczej już nigdy nie będę dobrym partnerem do posiedzenia spokojnie przed telewizorem” .

Obcasypodlasia.pl: Wspomniałaś mi, że w dobie kryzysu liczy się własna inicjatywa? Co dokładnie miałaś na myśli?

Julita Gul: Przedsiębiorców w dobie pandemii możemy podzielić na dwie grupy: tych, którzy narzekają, że jest kryzys i czekają na pomoc, która należy im się od państwa i tych, którzy dwoją się i troją, nie poddają i ciężko pracują po to, żeby utrzymać swój biznes i miejsca pracy. Tych narzekających zawsze sprawdzam w social mediach. Zazwyczaj okazuje się, że nie robią tam kompletnie nic. Przez ten cały stres, który został im zgotowany, po prostu zapominają o jednej z najprostszych dróg do sukcesu – komunikacji w mediach społecznościowych.

Obcasypodlasia.pl: Dlaczego właśnie media społecznościowe, a nie reklama w radio czy bilbordy?

Julita Gul: Jak najbardziej liczy się wszystko, każda reklama przynosi wymierne korzyści. Dlaczego więc social media? Zdecydowanie chodzi tu o stosunek efektywności reklamy do ceny, którą musimy za nią zapłacić. W dobie kryzysu wszyscy bardzo liczymy wydatki. Musimy się więc zastanowić czy lepiej jest wydać około 2000 zł miesięcznie na profesjonalną komunikację w social mediach, czy może te same pieniądze wydać na reklamę zewnętrzną? Bilbord przedstawia jeden przekaz, przez cały miesiąc dokładnie ten sam. W social mediach możemy być elastyczni i zmienni. Przede wszystkim nawiązujemy tam dwustronną komunikację z klientem, odpowiadamy na pytania, proponujemy konkretne produkty.

Obcasypodlasia.pl: Podczas naszej rozmowy powiedziałaś, że niektóre branże mogą liczyć na dodatni efekt natychmiastowy. Co to znaczy?

Julita Gul: Social media w obecnej sytuacji zdecydowanie pomogą restauracjom, które oferują dania na wynos lub odbiór osobisty. Regularna komunikacja na Facebooku i Instagramie jest w stanie zdziałać prawdziwe cuda! Głównie chodzi tutaj o przekazanie informacji potencjalnemu klientowi o ofercie. Świetnymi przykładami będą tutaj nasze lokalne miejsca, takie jak: restauracja Na Serio, która dowozi obecnie najlepsze obiady domowe pod same drzwi, Majątek Howieny, który na Święta Wielkanocne i nadchodzącą Majówkę przygotował obszerną ofertę cateringową w atrakcyjnych cenach. Firmy, o których piszę, zaprosiły do współpracy lokalnych influencerów, bo to właśnie oni chętnie wspierają gastro w trudnych czasach. To był zdecydowanie strzał w dziesiątkę! Dużo przydatnych informacji (co jest w tej chwili dostępne) przekazuje również niecukiernia Fit Cake No Sugar No Problem. Gdyby nie Facebook nie zrobiłabym zakupów w butiku By Carla Fashion, a gdyby nie relacje instagramowe New Optica, zupełnie nie miałabym pojęcia, że noszenie soczewek w okresie koronawirusa nie jest bezpieczne. Przyjrzyjcie się uważnie opisanym profilom. Tak właśnie utrzymuje / buduje się marki w ciężkich czasach!

Obcasypodlasia.pl: Jakich lokalnych influencrów poleciłabyś firmom do współpracy? Kiedyś na jednej z konferencji mówiłaś o instagramerach, którzy kupują obserwujących, żeby sztucznie zdobywać popularność, która ni jak ma się do rzeczywistości.

Julita Gul: Podczas swojej wieloletniej kariery jako social media marketer miałam już do czynienia z setkami różnych mniej lub bardziej popularnych kont instagramowych. Miałam również okazję do testowanie osób publicznych, których konta obserwowało około miliona użytkowników. Nie ma tu jednego algorytmu, który wyliczyłby ich efektywność. Warto jest pamiętać, że każdy influencer targetuje do konkretnych grup klientów. Najefektywniej jest, jeżeli potencjalni klienci się w dużej części pokrywają. Jeżeli chodzi o sprawdzonych lokalnych inluencerów, którzy nigdy nie zawodzą, mogę z czystym sumieniem polecić współpracę z blogerką parentingową Buuba.pl i vlogerką Boogiesilver, efektywne są również Bliźniaczki Laskowskie, kulinarna Eliza_Betka , lifestylowa Laura Mancewicz i makijażystka Kinga Klepacka. Ostatnio miałam też okazję współpracować z kanałem podlaskiego rolnika My Farm My Passion, pomimo tego, że konto nie jest okraszone tysiącami lajków, kampania, którą robiliśmy, sprzedała się doskonale! Wszystko z racji tego, że obserwujący kanału w 80% stanowili target marki oferującej współpracę.

Obcasypodlasia.pl:Co Ty jako profesjonalny social media marketer mogłabyś poradzić lub zaoferować tym, którzy przez panującą pandemię nie mogą poradzić sobie z utrzymaniem lub pozyskiwaniem klientów?

Julita Gul: Istotą utrzymania lub pozyskania nowego klienta jest informacja. Głównym celem danej organizacji powinno być je szerzenie w taki sposób, aby dotarła do jak największej liczby odbiorców. W każdej branży ten proces może odbywać się zupełnie inaczej. Aby to wszystko uprościć, przygotowałam Czytelnikom Obcasów Podlasia niespodziankę! Wystarczy tylko, że na adres mailowy julita.gul@gmail.com przyślecie swój numer telefonu i napiszecie rodzaj wykonywanej działalności, a w tytule wpiszecie OBCASY PODLASIA – ja odezwę się do Was z pomocą. Otrzymacie ode mnie darmowe porady indywidualne (Facebook / Tik Tok / Instagram i inne specjalistyczne portale społecznościowe), masę dobrej energii i pokłady motywacji do działania. Szczególnie zachęcam do kontaktu osoby starsze, które nie wychowywały się w internecie. Wiem, że w dobie obecnej transformacji może być im bardzo trudno. Będzie mi ogromnie miło jeżeli będę mogła pomóc! Nie bójcie się kontaktować, w moim przypadku praca to również mój styl życia, a sprawy social mediowe poruszam nawet podczas porannej kawy! Uwaga na maile czekam przez okrągły tydzień!

Autor fot. Anna Stella Trojanowska

Porady ekspertów – więcej.

Share

Comments

  1. Serdecznie pozdrawiam wszystkie czytelniczki portalu ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.