Od czego zacząć promowanie firmy?
by Redakcja
Pisząc ten artykuł, zakładam, że masz już za sobą cudowny czas prac twórczych nad wymyślaniem nazwy czy kreacją logotypu. Posiadasz także ofertę swoich towarów i/lub usług. Teraz zależy Ci na zaprezentowaniu tego wszystkiego światu i pozyskaniu większej ilości Klientów.
Skupię się tutaj na dwóch aspektach: Twojej widoczności online oraz networkingu. Pominę zaś reklamę płatną i takie kwestie jak np. ulotki, które mają zastosowanie do niektórych branż (np. pizzerii czy fit cateringu)
Od czego zacząć promowanie firmy? Od sprawdzenia tego, co masz.
Zastanów się, co już masz. Może na liście kontaktów w telefonie jest ktoś, z kim teraz mogłabyś współpracować przy okazji swojej działalności?
Gdzie już jesteś widoczna jeżeli chodzi o internet? Czy masz tam odpowiednie informacje? Ostatnio pisałam o tym, jak zadbać o informacje zawodowe na profilu prywatnym. Pomyśl, gdzie są Twoi potencjalni Klienci. Pamiętaj także, że Twoi znajomi i rodzina powinni wiedzieć, czym się zajmujesz, by w razie czego o Tobie wspomnieć. Byłam świadkiem wielu odkryć – niestety już po czasie – w stylu:
„Serio? Sprzedajesz ubezpieczenia? A szukaliśmy ostatnio takiego dla pracowników naszej firmy!”
A może się wstydzisz? Nie ma przecież czego. To, że działasz, prowadzisz firmę lub chcesz się dzielić swoją pasją, jest akurat godne pochwały. Ponadto potrzebne Ci wizytówki, strona internetowa lub chociaż minimum – domena z Twoją nazwą. Przychodzi Ci do głowy coś jeszcze? Wypisz to i zastanów się, co zapewni Ci omawiane optimum. Od czego zacząć promowanie firmy? Od tego co masz, a z pewnością już masz sporo. Resztę stopniowo wprowadzisz i odpowiednio rozbudujesz.
Promowanie firmy w mediach społecznościowych.
Od czego zacząć promowanie firmy w mediach społecznościowych? Profil prywatny i jego znaczenie omawiałam już powyżej i we wspomnianym uprzednio artykule. Znajdziesz w nim szczegółową instrukcję tego, w jaki sposób zaprezentować swoją działalność innym. Jeżeli już wiesz, to pora na fanpage! Pamiętasz, kiedy pisałam, że Twoi znajomi powinni wiedzieć czym się zajmujesz? Wiedz również, iż nie zawsze warto zapraszać ich do tego, by zostali fanami Twojej strony firmowej na FB. Więcej – praktycznie nigdy nie jest to korzystne. Chyba że faktycznie są zainteresowani Twoim produktem. I ewidentnie stanowią Twoją grupę docelową.
Spójrzmy obrazowo. Jeżeli na przykład jesteś organizatorką ślubów, to zapraszanie do polubienia fanpage kolegi, który ma to wydarzenie już za sobą, nie ma większego sensu. A nawet może zaszkodzić późniejszym działaniom reklamowym. Super, żeby wiedział, czym się zajmujesz, ale nie musi być od razu fanem Twojej strony. Chcę Ci uzmysłowić jedną ważną rzecz: Dziś nie liczy się ilość lajków strony, ale ich jakość. Zatem, mówiąc w skrócie, zakładając fanpage, zaproś tam tylko tych znajomych, dla których Twoja oferta i informacje, które będziesz tam zamieszczać, będą atrakcyjne i pod jakimś względem im się przydadzą.
Profil prywatny, a Twoje działania zawodowe
Pozostałych znajomych i rodzinę informuj o tym, co robisz na swojej prywatnej tablicy. Oczywiście w nieco innej formie, niż robisz to, mówiąc do swoich fanów. Twoja tablica jest przecież prywatna. I taki jej charakter możesz częściowo pozostawić. Promowanie firmy, którą prowadzisz może stanowić ciekawe uzupełnienie dotychczasowych treści, jeśli do tej pory tego nie robiłaś. Miej świadomość, że wszystko to stanowi Twoje miejsca w sieci i to Ty decydujesz, co w nich zamieścisz. Uczulam jednak, że warto po prostu czasem to przemyśleć. Ostatnio jeden z polityków dał się ponieść emocjom pod wpływem procentów i zaczął wypisywać niesmaczne komentarze w kierunku oponentów. Potem się z tego publicznie tłumaczył…
Omówiłam tu tylko jeden kanał, jeśli chodzi o media społecznościowe. Uważam bowiem, że jest on idealny na start, szczególnie ze względu na możliwość budowania i utrzymywania relacji z odbiorcami. Jest taki… Trochę prywatny, trochę zawodowy i pozwala skrócić dystans pomiędzy firmą, a Klientami. Pozwala być bliżej, a nawet dosłownie w kieszeni czy torebce odbiorcy. Będziesz mogła sprawdzić i przetestować różne rozwiązania oraz po prostu jeszcze bardziej poznać swoją grupę docelową. Poza tym, gromadząc ich wokół marki, produktu czy usługi, możemy w przyszłości kierować do fanów konkretne reklamy. Zależnie od branży warto też stosować inne social media, ale o tym może innym razem…
Od czego zacząć promowanie firmy w internecie?
A od czego zaczynasz rejestrując firmę? Od siedziby. Od podania adresu, pod którym będziesz prowadzić działalność. Taką internetową siedzibą jest Twoja strona internetowa. Więcej – to Twój drugi dom! Ten firmowy. Właśnie do niego zapraszasz swoich potencjalnych i obecnych klientów. Tu ich gościsz i prezentujesz swoje produkty oraz usługi. To masz na własność (opłaty za domenę i serwer są jak opłaty za grunt) i nikt Cię stamtąd nie wyprosi. A z innych mediów może. Dlatego myśląc o tym, od czego zacząć promowanie firmy pamiętaj po prostu o przygotowaniu własnego miejsca.
Nie wystarczy mi Facebook do promowania firmy?
Dlaczego więc zaczęłam od Facebooka skoro siedziba jest podstawą? Bo zdaję sobie sprawę, że nie każdy chce na początku zakładać stronę internetową (choć gorąco to zalecam) i może nie mieć na to funduszy. A zaistnienie już w mediach społecznościowych daje możliwość pokazania oraz sprzedaży produktów, usług i umiejętności, które posiadasz. Mimo wszystko jednak pamiętaj o witrynie www. Pierwszą Twoją inwestycją powinna być właśnie strona internetowa. To inwestycja w Ciebie i Twoją firmę. Fanpage jest bezpłatny, więc możesz działać już teraz. Gorąco Ci to polecam, gdyż jestem zwolenniczką rozwoju poprzez działanie. To właśnie ono dostarczy Ci bezcennych informacji zwrotnych oraz kontaktów do innych ludzi. Interakcji tak ważnych w promowanym przeze mnie marketingu interakcyjnym.
Kolejna sprawa to po prostu bezpieczeństwo. Nie zapominaj, że w mediach społecznościowych jesteś gościnnie. Promowanie firmy powinno być przemyślane także pod tym względem. Wyobraź sobie cukiernię, która ma jedynie fanpage. Niestety, znam takie. Opierają się tylko o profil na fejsie. Ten pada. Albo lepiej: ktoś zgłasza ten profil i zostaje on zamknięty. Cukiernia w jednej sekundzie traci kontakt ze swoimi fanami. Nikt nie jest w stanie znaleźć informacji o jej siedzibie, godzinach otwarcia. Przecież profil zniknął. Nie ma jej w wyszukiwarce. Ci co przychodzą do niej codziennie, ok, dotrą, ale reszta? Firma nie może poinformować swoich fanów, że coś takiego się stało. Nie ma przecież strony, na której wywiesi taką informację. Nie ma maili klientów…
Od czego zacząć promowanie firmy, by nie zostać na lodzie
Wyciągając wnioski z powyższego, zadbaj o to, by mieć SWOJE miejsce w sieci. Swoją stronę internetową i absolutny wpływ na to, co tam umieszczasz. Witryna firmowa jest, moim zdaniem, po prostu niezbędna. To Twoja siedziba, Twoje miejsce w sieci, ale też, w połączeniu z Facebookiem (i jednym z jego narzędzi – pikselem), idealne narzędzie do tego, by docierać do osób, który były na twojej stronie, ale z jakichś powodów nie zatrzymały się na niej. Dobrze byłoby się im przypomnieć, prawda?
Reasumując, strona internetowa to Twoja siedziba. W niej prezentujesz swoją ofertę, częstujesz gości kawą, herbatą i przyjemną rozmową o tym, co u Ciebie. Czego mogą się spodziewać klienci, z czego skorzystać, dlaczego powinni wrócić. Przy zastosowaniu odpowiednich narzędzi byłabyś w stanie dowiedzieć się, które podstrony czy artykuły są przez
Twoich klientów najczęściej oglądane. Czego szukają oraz jakie są ich potrzeby. Ponadto Twój fanpage to idealne miejsce do umożliwienia kontaktu. Oczekiwane efekty przyniosłoby też prowadzenie newslettera, ale to temat na osobny wpis. Póki co, skup się na urządzeniu siedziby.
Od czego zacząć promowanie firmy Networking
Znalazło się na końcu, ale nie bez przyczyny. Od czego zacząć promowanie firmy jak nie od siebie? To Ty jesteś swoją najlepszą wizytówką. Serdecznie Cię zachęcam do uczestniczenia w różnego rodzaju spotkaniach networkingowych. Networking to dziś idealne narzędzie stosowane w trakcie różnych, nie tylko biznesowych spotkań. Pozwala na poznanie innych osób, które często też są przedsiębiorcami. Takie kontakty niejednokrotnie przeradzają się we wzajemne polecenia, zakup produktu czy usługi lub też jakąś inną współpracę. Każda interakcja może przynieść Tobie i Twojej firmie niezwykłe korzyści i rozwój.
Na takie spotkanie warto się przygotować. Jak? Po pierwsze, dobrze jest mieć już jakieś podstawy. Czyli właśnie stronę internetową, przypisany do niej adres email do kontaktów i ofertę. Działasz już w mediach społecznościowych? Świetnie! Tym lepiej dla Ciebie. To, w jaki sposób budujemy relacje –także biznesowe – ewoluuje. Jeśli zapomnisz wizytówek (mi się to zdarzyło), odnajdziecie się na FB. Dlatego przypominam o dobrym zdjęciu profilowym.
O networkingu mogłabym pisać i mówić godzinami… Jednak na potrzeby tego artykułu powiem Ci w skrócie, że warto uczestniczyć w różnych spotkaniach i po prostu poznawać ludzi. Odkrywać to, czym się zajmują zawodowo, jak również co robią prywatnie. Jestem urodzonym odkrywcą i generalnie pasjonują mnie ludzie, ich historie i doświadczenia. Zachęcam innych do interakcji, szkoląc z umiejętności aktywnego słuchania, budowania relacji i skutecznej komunikacji. To właśnie interakcje z innymi pozwalają nam rozwijać siebie i swój biznes z radością i czerpać z tego satysfakcję.
Promowanie firmy i budowanie relacji
Zapraszając przedsiębiorców na tego typu spotkania, często słyszę w odpowiedzi:
„Nie, no coś Ty! Tam nie ma moich Klientów.”
Patrz szerzej! Nie chodzi do końca o to, żeby sprzedać. Chodzi o to, żeby poznać ludzi, którzy mogą się stać Twoimi powiernikami. Którzy, zaznajamiając się z Tobą, z wartościami i jakością, jaką reprezentujesz, będą chcieli Cię polecić. Przypomną sobie o tym,że robisz świetne zdjęcia, gdy ktoś z jego znajomych powie, że szuka fotografa. Tak to w dużym skrócie to działa. Serdecznie zachęcam Cię do takich spotkań. Dlaczego? Ponieważ sama poznałam na nich mnóstwo osób, z którym relacje wciąż trwają i się rozwijają. To, że czytasz ten artykuł, też jest tego efektem. Z ogromną wdzięcznością wspominam dzień, w którym poznałam Elę. Prowadziła prelekcję o swoim portalu. Tak – właśnie tym, na którym teraz jesteś. Ela była dla mnie ogromną inspiracją do wielu działań i odważenia się, by zacząć dzielić się swoimi doświadczeniami. Jesteśmy zatem żywym dowodem na to, że warto się spotykać, rozmawiać i współpracować.
Myślę, że dość wyczerpująco odpowiedziałam na pytanie „Od czego zacząć promowanie firmy?”. Uwielbiam inspirować i dawać praktyczne wskazówki. Mam więc nadzieję, że to, czego się dowiedziałaś, wykorzystasz w swoich działaniach. Pamiętaj, że każdy, nawet najmniejszy z pozoru krok, jest ogromnym skokiem w rozwoju. Trzymam kciuki i życzę powodzenia!
Promowanie firmy przy wsparciu merytorycznym
Jeśli prowadzisz firmę lub masz pasję, którą chcesz się dzielić i promować, zapraszam Cię do swoich miejsc w sieci:
, na którym znajdziesz sporą dawkę wiedzy. W każdy poniedziałek o 10:00 prowadzę tam też live o marketingu interakcyjnym pod hasłem Spotkanie Przy Filiżance.
Możesz też skorzystać z indywidualnych konsultacji i szkoleń online. Nauczę Cię na nich promowania Twoich działań i kierowania promocją Twojej firmy przez Ciebie lub Twoich pracowników.
Nazywam się Jola Ambrożewicz i uczę marketingu interakcyjnego. Sztuki komunikacji wartości i budowania relacji w oparciu o interakcje. Uczę, jak atrakcyjnie, skutecznie i z radością możesz promować swój biznes.
Autor: Jolanta Ambrożewicz
Grafika w treści – materiały autora.
Recommended Posts
Medycyna estetyczna w walce ze zmarszczkami – jakie rozwiązania sprawdzają się najlepiej?
06 września, 2024
Rozmowa z Izabelą Smaczną-Jórczykowską
15 marca, 2024