Odkryj siebie. Jak Ty siebie postrzegasz i jak widzą cię inni

Odkryj siebie. Jak Ty siebie postrzegasz i jak widzą cię inni

Zajrzyj w swoje serce, postanów, kim chcesz być, i zacznij konsekwentnie stawać się swoim lepszym, nowym ja” .  Renata Wrona

Zawsze bądź sobą. Niech twoja zmiana polega na pracy w kierunku stawania się najlepszą wersja siebie, zamiast na kopiowaniu kogoś i upodabnianiu się do kogoś.

Jesteś jedyna i niepowtarzalna. Twoje indywidualne piękno i talenty są twoimi największymi atutami. Koncentruj się na swoim wnętrzu; na tym, co interesującego masz w sobie, co możesz pokazać i dać światu.

Oczywiście warto inspirować się innymi, uczyć od nich, ale nie warto ich kopiować. Najpierw dobrze poznaj i zaakceptuj siebie.Bądź sobą i na swój sposób kształtuj swój wizerunek i swoją markę.

Dziś możesz przegrać z kimś, kto jest gorszym fachowcem, lecz wygląda atrakcyjniej lub skuteczniej się promuje.

Może też się zdarzyć, że chociaż na starcie zadbasz o swój wizerunek, szybko się okaże, że brak ci wyczucia, stylu lub kompetencji i po wspaniałym początku nastąpi przykre zatrzymanie.

Dlatego tak istotna jest samoświadomość. Musisz wiedzieć, kim jesteś dzisiaj i kim chcesz się stać jutro, czyli do jakiej siebie dążysz oraz jakie środki i sposoby chcesz wykorzystać w tej zmianie.

I pamiętaj: wszystko zależy od ciebie. Na zmianę nigdy nie jest za późno.

Twój wizerunek to zarówno twój wygląd, jak i zasady postępowania. Twoja marka osobista to spójność wynikająca z tego, jakie jest twoje wnętrze. Warunkiem marki osobistej jest autentyczność.

Dobrze siebie poznaj, żeby wykreować styl i wizerunek, które staną się doskonałym odbiciem twojej osobowości. Odpowiedz sobie na pytania:

• Co mnie fascynuje?
• Kim jestem teraz?
• Kim chcę być za miesiąc, za rok, za dziesięć lat?
• Jak chcę być postrzegana?
• Co mój wizerunek ma mówić o mnie?

Dokonaj teraz analizy swojej marki. Odpowiedzi zanotuj na kartce:

• W czym jestem dobra?
• Jakie mam wady?
• Jakie mam zalety?
• Jakie są moje mocne strony?
• Jakie są moje wiodące cechy?
• W czym mogę być pomocna?
• Jakie wartości mnie charakteryzują?
• Co chcę – i mogę – w sobie udoskonalić?

Następnie poproś kilka osób (współpracowników, klientów, znajomych), aby odpowiedzieli na te pytania w odniesieniu do ciebie. Możesz się zdziwić, jak znacząca jest różnica między tym, jak sama siebie postrzegasz, a tym, jak postrzegają cię inni.

Dlaczego tak się dzieje?

Powodów może być wiele. Może robisz wspaniałe rzeczy, ale nie komunikujesz tego. A może wręcz odwrotnie: postanowiłaś wszem wobec mówić o tym, jaka jesteś wspaniała, udzielać się na forach, ale niestety – brakuje ci merytorycznego zaplecza i doświadczenia. A może jest o tobie głośno, ale inni nie wiedzą dlaczego; nie rozumieją, w czym im pomożesz, co mogą od Ciebie dostać. A może brak jest spójności między komunikatami, które wysyłasz, a mową twojego ciała lub twoim wizerunkiem? Jak temu zaradzić?

Budowanie marki osobistej rozpocznij od głębokiej analizy. Odpowiedz na trzy podstawowe pytania:

• Co?
• Jak?
• Dlaczego?

Niby proste, a jednak niewiele osób potrafi odpowiedzieć bez zastanowienia. Spróbuj podejść z otwartą głowa i otwartym sercem.

• Co, czyli: co robisz?

Na przykład: produkujesz, sprzedajesz, edukujesz, piszesz, przemawiasz. Na to pytanie zapewne odpowiesz w miarę szybko i łatwo.

• Jak?

Niektórzy myślą (błędnie), że odpowiedź na to pytanie już ich określa, bo na pewno robią coś lepiej od innych. Proponuję, abyś zastanowiła się głębiej nad tym, na ile twoja praca różni się od pracy wykonywanej przez inne osoby; jaki jest jej cel; jakie wartości za sobą niesie; jaki jest twój stosunek do tego, co robisz, wreszcie – jak twoja praca wpływa na inne osoby.

• Dlaczego?

W tym momencie pojawia się problem. Często pada odpowiedź: „Dla pieniędzy”. To połowiczna prawda, ponieważ pieniądze są rezultatem. Warto zastanowić się nad celem, intencją tego, co robisz. Ponownie odwołam się do wartości. Zastanów się, jakie przesłanie niesie twoja praca; dlaczego robisz właśnie to, co robisz; jaki masz potencjał, żeby być dobrą w tym, co robisz, i czy gdybyś miała bardzo dużo pieniędzy, nadal robiłabyś to, co robisz.

Kolejne pytania, które sprawią, że staniesz się gotowa do tworzenia niepowtarzalnej marki osobistej:

• Kim jestem?
• Jakie cechy czynią mnie wyjątkową?
• Co po mnie zostanie?

Zastanów się, jakie cechy i zasoby posiadasz już dziś. Kim chcesz być za rok, za dwa lata, za dziesięć lat? Wyobraź sobie, co mówią o tobie znajomi, gdy nie ma cię przy nich, i co powiedzieliby o tobie, gdyby wspominali cię po latach?

Nie naśladuj nikogo, nie poddawaj się kampaniom reklamowym ani opinii i kaprysom innych. Miej jasno sprecyzowany cel, tak abyś budząc się rano, wiedziała, po co tu jesteś, z kim chcesz spędzić dzień i co robić. Abyś była pewna tego, jak chcesz żyć, wyglądać i postępować. Abyś była dumna z siebie.

Nie chodzi o to, aby wciąż błyszczeć, lecz o to, aby być sobą: wiarygodną, użyteczną, szczęśliwą i wolną, robiącą to, co chcesz robić.
Masz już pomysł na siebie? Jeśli tak, zastosuj wizualizację: zamknij oczy i wyobraź sobie nową siebie, swoją lepszą wersję. Ale nie odpowiadaj lakonicznie, szybko, jednym zdaniem; zadbaj o przywołanie każdego szczegółu. Jeśli chcesz do czegoś dojść, musisz dokładnie wiedzieć, gdzie to jest, tak aby twoja droga była pewna i prosta. Tak abyś nie traciła czasu na kręcenie się w kółko i popełnianie tych samych błędów.

Gotowa? Oto pytania:

• Kim chcesz być?
• Jak chcesz wyglądać?
• Jak chodzić?
• Jak mówić?
• Co robić?
• Ile chcesz zarabiać?
• Jak mieszkać?
• Jakimi ludźmi chcesz się otaczać?
• Jak chcesz spędzać wolny czas?
• Czego chcesz się jeszcze nauczyć?
• Jakie cechy i umiejętności chcesz w sobie rozwinąć?
• Od czego możesz zacząć już dziś?

Odpowiadając na powyższe pytania, budujesz obraz siebie w przyszłości. Teraz możesz konsekwentnie dążyć do tej wizji. Ważne, abyś zaczęła tu i teraz, z tym, co masz, i konsekwentnie dążyła do tego, co zaplanowałaś. Zapisz odpowiedzi w kilku miejscach – w notesie, komputerze i telefonie – i wracaj do nich, aby przypominać sobie, do czego dążysz w życiu.

Autor: Renata Wrona

www.renatawrona.pl

Fot. archiwum własne Renata Wrona
Modelka: Renata Wrona
Sukienka i żakiet: ANNA PURNA.
Okulary: CAROLINE ABRAM, Opticcollet
Biżuteria: FUERZA.

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.