Promocja marki na Facebooku

Promocja marki na Facebooku


W dzisiejszym artykule przybliżę Ci możliwości promocji marki na Facebooku. Wiele osób twierdzi, że era Facebooka zbliża się ku końcowi, ja się jednak z tym nie zgadzam. Wciąż jest to przestrzeń do prowadzenia komunikacji, budowania społeczności, tworzenia relacji, a także – jak najbardziej – promocji swojego biznesu.

Opiszę kilka konkretnych przestrzeni, które możesz wykorzystać, mając to, co już pewnie posiadasz, czyli przynajmniej własne konto osobiste na Facebooku.

Jeśli chodzi o promocję marki na Facebooku, możesz wykorzystać te wskazówki jako osoba posiadająca firmę, ale też jako osoba zatrudniona na etacie, która chce promować jakieś swoje dodatkowe działania. Być może chcesz rozwijać jakieś swoje pasje po godzinach?

A może dostrzegasz wagę dbałości o swoją markę osobistą i chcesz dobrze wypaść w oczach potencjalnych pracodawców? Ten artykuł też będzie dla Ciebie cenny. Do celów tego wpisu posłużę się przykładem marki z perspektywy właścicielki firmy.

Promocja marki na Facebooku – profil osobisty

Na temat tego, jak ważne jest zadbanie o własny profil osobisty, pisałam obszernie już jakiś czas temu w tym artykule. Dlatego w tym miejscu przypomnę jedynie, że warto wykorzystywać profil osobisty w trosce o swój wizerunek.

Sprawdza się tu słynne powiedzenie „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Wielu przedsiębiorców, z którymi się spotykam, mówi, że nie chce mieszać życia prywatnego z zawodowym. Dlatego na profilu prywatnym nie umieszcza żadnych informacji na temat swojego biznesu.

Myślę, że to strata ogromnych możliwości. Nie tylko dotarcia do osób, z którymi już mamy nawiązane relacje, ale i do znajomych, którzy mogliby nas polecić, gdyby tylko wiedzieli, czym się zajmujemy…

Doceńmy to, że nasi znajomi – aktualni czy z dawnych lat – śledząc nas właśnie na Facebooku, mogą skorzystać z tego, co robimy. Ostatnie wydarzenia w sposób szczególny pokazują, że chcemy wspierać biznesy tych, których właścicieli znamy.

Jest to naprawdę wyjątkowa przestrzeń, dzięki której możemy wykorzystywać już posiadane relacje do tego, by dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem czy też produktami, które mamy w swojej ofercie. Na profilu osobistym jest wiele miejsc, które możesz uzupełnić pod kątem tego, czym się zajmujesz zawodowo. Część omawiam we wspomnianym wcześniej artykule, a resztę w video e-booku „Atrakcyjny profil osobisty na Facebooku”.

Z doświadczenia mego i moich klientów wynika, że uzupełnienie tych miejsc i odkrycie przed znajomymi właśnie na profilu osobistym tego, czym się zajmujemy zawodowo, pomaga rozwinąć biznes. Sama zaczęłam sprzedaż swoich szkoleń i warsztatów, działając tylko na profilu prywatnym.

Konto osobiste jest Twoją wizytówką. Czy masz tam umieszczone niezbędne linki i informacje o tym, w czym się specjalizujesz? Czy po wejściu na Twój profil osobisty, użytkownik będzie wiedział, co u Ciebie znajdzie? W czym możesz mu pomóc i gdzie pozna bliżej Twoją firmową ofertę?

Promocja marki na Facebooku – grupy na Facebooku

Kolejnym obszarem, na który warto zwrócić przy promocji marki na Facebooku, są grupy. Często pozostają one niedoceniane przez przedsiębiorcze kobiety. Tymczasem obszar ten umożliwia budowanie bardzo ciekawych kontaktów biznesowych. To kopalnia wiedzy na temat problemów i trudności naszych potencjalnych klientów.

Będąc w takich grupach tematycznych, udzielając się i pomagając innym w tematach, na których się znamy, możemy budować relacje oraz docierać do Innych z tym, co robimy. Osoby, które widzą naszą aktywność w takiej grupie na Facebooku, z chęcią i z ciekawością zerkają na nasz profil prywatny. Dlatego warto trzymać się tego, by stale pozostawał zadbany, jak również postarać się o to, aby odsyłał użytkowników także w miejsca poza FB, gdzie działamy i gdzie mamy naszą ofertę – sklep czy stronę internetową.

Zachęcam Cię serdecznie do znalezienia kilku grup, w których mogłabyś się wykazać swoją wiedzą i doświadczeniem oraz wspierać innych uczestników, dając jakieś porady i wskazówki.

Co więcej, z powodzeniem możesz korzystać w takich grupach tematycznych z zadawania Uczestnikom różnego rodzaju pytań. Możesz wykonać ankietę dotyczącą problematyki, którą się zajmujesz. Dzięki temu zbadasz rynek i potrzeby potencjalnych Klientów Twoich usług. A to przy okazji sprawi, że kolejne osoby dowiedzą się o Tobie. Poznają, czym się zajmujesz i zerkną na Twój profil prywatny.

Znów zatem pojawia się pytanie – czy z niego trafią tam, gdzie chcesz? Czy Twój profil zachęci je do kontaktu?

Ponadto możesz również założyć własną grupę związaną w tematyką, którą się zajmujesz. Ja na przykład od jakiegoś czasu prowadzę grupę Proaktwnych i Przedsiębiorczych, do której przy okazji Cię zapraszam. Mam tam stały kontakt z osobami, które prowadzą firmy i szukają sposobów na ich promowanie. Mogę więc reagować na bieżące wyzwania z marketingiem, które zgłaszają.

Promocja marki na Facebooku – strona firmowa FanPage

Poza profilem osobistym marki, bez względu na rodzaj branży, warto założyć FanPage.

Taka strona firmowa umożliwia tworzenie komunikatów związanych stricte z Twoją działalnością i z tym, co masz do zaoferowania zawodowo. Jest to przestrzeń do gromadzenia wokół Twojej marki fanów – obserwatorów tego, co oferujesz – produktów, usług czy umiejętności. Umożliwia on także korzystanie z bardziej zaawansowanych funkcji Facebooka, czyli statystyk oraz reklam na Facebooku kierowanych do konkretnych grup docelowych.

Jeśli chodzi o prowadzenie FanPage’a i wrzucanych tam treści, zachęcam Cię do próbowania różnych formatów. Zarówno filmików, jak i galerii zdjęć, grafik, infografik czy też odważenia się na przykład do prowadzenia live.

Niech treści, które publikujesz, będą przydatne Odbiorcom. Niech stanowią inspirację, konkretne wskazówki, a także – w miarę możliwości – rozrywkę.

Fanpage ma za zadanie przypominać Odbiorcom o Twoim istnieniu i budować z nimi relacje. Plus, tak jak wspomniałam, umożliwić Ci dostęp do bardziej zaawansowanych, płatnych już funkcji promocji marki na Facebooku – reklam.

Promocja marki na Facebooku – Relacje

Kolejną przestrzenią, którą pragnę Ci zarekomendować do promowania marki na Facebooku, są relacje. To ten obszar, który wyświetla Ci się u góry w formie pionowej, jeszcze zanim zobaczysz posty na tablicach Twoich znajomych.

Relacje są według moich obserwacji częściej oglądane niż zwykłe wpisy. Możesz je tworzyć zarówno na profilu osobistym, jak i firmowym.

Jeśli chodzi o formę, w jakiej możesz zaprezentować tam treści, znajdziesz spory wybór – począwszy od udostępnienia zwykłego posta z tablicy, przez wstawianie zdjęć i grafik z dodatkowymi naklejkami oraz oznaczeniami innych osób czy też hasztagami, a nawet elementami ruchomymi gif, aż po nagrania wideo. Te ostatnie możesz wykonywać, tworząc zarówno video zapis tego, co na przykład dzieje się obecnie u Ciebie w firmie, wokół niej, bądź wypowiadając się bezpośrednio do kamery. Jak sama nazwa wskazuje – relacjonujesz tam, co u Ciebie słychać.

Jest to bardzo przystępna i lekka w odbiorze forma komunikacji i tu również możesz przeplatać tematy zawodowe z luźniejszymi, takimi jak przerwa na kawę, lunch czy odpoczynek w gronie rodzinnym bądź z książką.

Dzięki relacjom wiele osób może bliżej Cię poznać, zobaczyć, czym się pasjonujesz, co robisz w wolnych chwilach i dowiedzieć się, z jakiej oferty może skorzystać u Ciebie teraz albo w przyszłości.


Promocja marki na Facebooku – podsumowanie

Reasumując: Facebook otwiera przed Tobą duże możliwości promocji marki. Wierzę, że po lekturze tego artykułu dostrzegasz, iż wiele z nich warto wykorzystać. Tym bardziej, że są całkowicie bezpłatne. Oczywiście wymagają Twojego czasu, zaangażowania i pewnej konsekwencji w publikowaniu treści. Owocują jednak tym, że realizujesz główny cel, jakim jest sprawienie, że inni wiedzą, czym się zajmujesz. I mogą skorzystać z Twojej oferty! Zwiększasz rozpoznawane swojej marki, a także pozwalasz poznać siebie jako osobę, z której doświadczenia i wiedzy warto skorzystać.

Twój profil osobisty jest bezpłatną całodobową wizytówką. To twój niezawodny handlowiec, które, nawet gdy śpisz, może kierować Twoich potencjalnych klientów do oferty. Pamiętaj, że to Ty decydujesz, jakie treść tam umieszczasz i możesz miksować zarówno tematy prywatne, jak i zawodowe. Zachęcam Cię serdecznie, by wykorzystać w pełni jego potencjał w poszczególnych sekcjach. Wierz mi, że wciąż wiele Osób to pomija, więc niech to będzie Twoją przewagą.

Jeśli chodzi o Grupy, zachęcam Cię do przemyślenia, gdzie na Facebooku są Twoi potencjalni klienci i osoby, którym możesz pomóc. Kiedy zaangażujesz się kilka takich przestrzeni, spędzając tam choćby kilkanaście minut dziennie, zauważysz efekty. Nie bój się dzielić wiedzą, a także zadawać pytań związanych z tym, co robisz, sygnalizując swoje istnienie i chęć wspierania innych.

Co do strony firmowej, w promocji marki na Facebooku za jej pośrednictwem, korzystaj zarówno z zaplanowanych treści, jak i zostaw sobie przestrzeń na spontaniczne wyrażenie tego, co się u Ciebie dzieje. Nie rób ze swojego FanPage’a słupa z ogłoszeniami na temat aktualnych ofert sprzedaży, ale stwórz przestrzeń, w której dzielisz się ciekawymi treściami i inspirującymi wskazówkami. Bądź pomocnym doradcą w swojej branży, a zdobyte tak zaufanie przełoży się na wartościowe relacje i większą sprzedaż.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki zainspirują Cię do promowania marki na Facebooku i wykorzystania ogromnego potencjału tego portalu w tym, by Twoje działania docierały do szerszego grona. A to, co robisz, miało szansę zapisać się w umysłach i sercach Twoich odbiorców, zachęcając ich do skorzystania z Twojej oferty.

Nazywam się Jolanta Ambrożewicz i moją pasją jest marketing interakcyjny – sztuka komunikacji i budowania relacji w oparciu o wartości i interakcje. 

Odczarowuję zły urok rzucony na słowo „promocja”. Sprawiam, że marketing i sprzedaż stają się dla przedsiębiorczych Kobiet przyjemnością. W końcu mogą to robić w zgodzie ze sobą, autentycznie i z radością. Bez stresu, poczucia zagubienia i narzucania się Odbiorcom.

Zapraszam Cię na swój FanPage, w którym znajdziesz sporo inspiracji, by pokazać swój biznes i pasje. Możesz także dołączyć do mojej sieci na LinkedIn

Zobacz również inne artykuły Jolanty Ambrożewicz

Autor: Jolanta Ambrożewicz

Tekst i grafiki – materiały Autora.

Fot. wyróżniające źródło Pixabay

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.