Relacje w czasach pandemii…

by Redakcja
Relacje to jeden z fundamentalnych obszarów naszego życia, a więc i Heksagonu Szczęścia, na który składają się właśnie wspomniane wcześniej relacje, permanentny rozwój osobisty, finanse, praca, zdrowie i czas dla siebie. Towarzyszą nam właściwie od narodzin do późnej starości. Mogą dawać poczucie bezpieczeństwa, ciepło, poczucie przynależności oraz bycia ważnym i potrzebnym. Z drugiej strony mogą jednak znacząco komplikować nam życie, ranić i ciągnąć na dno, co będzie wpływać na równowagę wszystkich elementów Heksagonu Szczęścia.
Czy czujesz, że jakość Twoich relacji ostatnimi czasy spadła? A może myślisz, że wszystko jest w porządku? Relacje są trudnym tematem i poruszają w nas, nierzadko, bardzo wrażliwe struny. Czasem wydaje nam się, że wszystko jest w porządku, choć w rzeczywistości mogłoby być dużo lepiej. Ale do tego jeszcze wrócimy!
Pandemia zaskoczyła nas wszystkich i sprawiła, że nasze codzienne obowiązki w wielu przypadkach przeniosły się na domowe podwórko, a relacje z bliskimi do wirtualnej rzeczywistości. Z kolei ci, z którymi mieszkamy, są z nami 24 godziny na dobę. Nie ma dokąd pójść, nie ma jak się spotkać. Z jednej strony boimy się o zdrowie nasze i innych, z drugiej – coraz trudniej nam się żyje. Nigdy tak bardzo jak dziś, nie zdawaliśmy sobie sprawy z tego, jak nasze relacje wpływają na wszystkie obszary naszego życia.
Ale nasze relacje wpływają przede wszystkim na nas samych. Jeśli coś jest nie tak, to jesteśmy smutni, zdenerwowani lub rozkojarzeni. Po kłótni z partnerem brakuje nam wsparcia i ciepła. To z kolei przekłada się na pozostałe obszary naszego życia. Czas dla siebie zmienia się w czas na myślenie o problemach i o tej drugiej osobie. Do rozwoju osobistego również nie mamy głowy. W pracy mamy problem z efektywnością, a z powodu złego samopoczucia możemy zacząć bezsensownie wydawać pieniądze, by znaleźć pocieszenie, co uderzy w nasze finanse. Nie wspominając już o tym, że stres i wszystko, co się z nim wiąże, negatywnie wpływa na nasze zdrowie.
Warto pamiętać, że nasi współpracownicy mogą być w podobnej sytuacji co my i ich problemy mogą znacząco wpływać na ich zachowanie w pracy i efektywność. Wyrozumiałość dla siebie nawzajem okazuje się zatem niezbędna, by móc w tej nowej rzeczywistości funkcjonować. Na szczęście nie jest to sytuacja bez wyjścia!
Napięta atmosfera sprzyja pojawianiu się konfliktów, którym można łatwo zapobiec.
Co można zrobić, by tego uniknąć?
Komunikacja to podstawa, a w naszych relacjach pomogą nam na pewno trzy nawyki z 13 Nawyków Ludzi Sukcesu: „Bądź panem swoich emocji”, „Praktykuj uważność” i „Najpierw zrozum”. Dzięki nim, zauważenie problemu nie sprawi nam większej trudności. Im szybciej, tym lepiej. W napiętych sytuacjach spokój jest kluczowy. Jeśli dasz się ponieść negatywnym emocjom, nawet niewielkie nieporozumienie skończy się ogromną kłótnią, podczas której może paść wiele przykrych słów, których można uniknąć. Staraj się obserwować swoich bliskich, próbuj czytać ich emocje i pytać, jeśli widzisz coś niepokojącego lub masz wątpliwości. Najzwyczajniej w świecie staraj się ich zrozumieć. Zwykła szczera i otwarta rozmowa jest w stanie zdziałać cuda. Naprawdę! Uważność przyda się również w przyglądaniu się samemu sobie. Często nasze zachowania, nawet te nieświadome, komplikują nasze relacje i tworzą problemy. Warto zatem zwracać uwagę na to, co komunikujemy i jak to robimy oraz jak reaguje na to nasze otoczenie.
Warto zagospodarować domową przestrzeń w miarę możliwości w taki sposób, by nie wchodzić sobie wzajemnie w drogę podczas wykonywania zawodowych obowiązków. Wcześniej godziny pracy sprawiały, że ludzie się mijali bądź po prostu wychodzili z domu i nie mieli ze sobą większego kontaktu aż do powrotu. W obecnej sytuacji wiele branż przeniosło się na działalność zdalną, stąd wielu z nas pracuje obecnie w domach. W tym samym miejscu wstajemy i kładziemy się spać, jemy, spędzamy czas wolny. Niektórzy z nas wychowują też dzieci, które potrzebują uwagi czy pomocy w nauce. Jeśli to możliwe, warto by każdy miał swój własny kąt do pracy, aby nie przeszkadzać sobie nawzajem.
Nawet jeśli czujesz pewność, że żadne problemy nie dotyczą Twoich relacji, to warto poświęcić tę chwilę czasu, by się w tym przekonaniu upewnić bądź odkryć, że jednak nie do końca jest tak dobrze, jak myślałeś, i zdobyć narzędzia i wskazówki, dzięki którym udoskonalisz to, co już jest dobre, lub naprawisz to, co wymaga uwagi.
Autor: Barbara Lech
Źródło fot. Pixabay
Recommended Posts

ROZMOWA. Nikt jej nie zatrzyma
08 września, 2023

Pasja stała się jej pracą. Zajmuje się fotografią teatralną
21 sierpnia, 2023