RMPB – Rozejście mięśnia prostego brzucha

RMPB – Rozejście mięśnia prostego brzucha

Najprościej mówiąc rozejście mięśnia prostego brzucha, to sytuacja, kiedy dwa brzuśce mięśnia prostego brzucha oddalają się od siebie, a łącząca je kresa zwana kresą biała ulega rozciągnięciu i osłabieniu.

Objawy

RMPB najczęściej objawia się już uwypukleniem (ja nazywam to stożkiem) w okolicy linii środkowej ciała, głównie w miejscu, gdzie głowy mięśnia prostego są od siebie najbardziej oddalone, czyli w okolicy pępka i nad pępkiem. Uwypuklenie najczęściej możemy zauważyć podczas podnoszenia głowy w pozycji leżenia na plecha bądź wstawania z łóżka bez użycia rąk. Widocznym objawem jest także zagłębienie wzdłuż kresy białej ( linii łączącej głowy mięśnia prostego brzucha).

Są także inne objawy, które mogą wskazywać na rozejście się mięśnia prostego brzucha :

  • uwypuklenie pępka lub uwypuklenie wzdłuż linii środkowej ciała widoczne w także w pozycji siedzące jak i stojącej;
  • wypukły (odstający) brzuch często przypominający brzuch ciążowy, który pod wpływem ćwiczeń i redukcji masy ciała nie zmniejsza się;
  • wyczuwalne narządy wewnętrzne pod skórą ( widoczny ruch jelit).

a także:

  • nietrzymanie moczu;
  • obniżenie narządów;
  • bóle w okolicy brzucha;
  • bóle w obrębie miednicy;
  • bóle w okolicy lędźwiowo – krzyżowej.

Przyczyny – nie ma jednoznacznej przyczyny rozejścia się mięśnia prostego brzucha

RMBP dotyczyć może zarówno kobiet, jak i mężczyzn w każdym wieku, a nawet dzieci (głównie niemowląt). Jednak najczęściej diagnozuje się u kobiet w ciąży i po porodzie. Fizjologicznie u każdej kobiety w ciąży występuje rozejście się mięśnia prostego brzucha w III trymestrze między 35 a 38 tygodniem ciąży, związane jest to z licznymi zmianami, które zachodzą w ciele kobiety przez okres 9 miesięcy. Wzrost płodu powoduje powiększenie się macicy, która od wewnątrz napiera na mięśnie brzucha i dna miednicy zmuszając je do rozciągnięcia i wydłużenia (potocznie mówiąc, musi się tak stać by nasze dziecko mogło prawidłowo się rozwijać i przybierać na wadze). Fizjologicznie do 3 miesięcy po porodzie, rozejście powinno się zamknąć, jednak w wielu przypadkach tak się nie dzieje.

Rozejście się mięśnia prostego brzucha jest często objawem i konsekwencją innego problemu w ciele, a nie samego mięśnia prostego brzucha. Mowa tutaj min o:

  • niewydolności mięśni dna miednicy mniejszej;
  • nieprawidłowym ciśnieniu śródbrzusznym;
  • nieprawidłowej pracy przepony;
  • nieprawidłowej aktywacji i pracy mięśni głębokich brzucha;
  • nieprawidłowym oddechu;
  • nieprawidłowej postawie ciała.

Do czynników ryzyka i przyczyny rozejścia się mięśni brzucha możemy także zaliczyć :

  • duży płód i duża ilość wód płodowych;
  • ciąża mnoga;
  • przedłużająca się akcja porodowa (długie intensywne parcie);
  • gwałtowny przyrost masy ciała;
  • osłabienie mięśni brzucha ( głębokich jak i powierzchownych);
  • nadmierne napięcie mięśni brzucha;
  • nieprawidłowo wykonywane czynności dnia codziennego;
  • nieprawidłowe nawyki toaletowe;
  • dźwiganie ciężarów;
  • nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia;
  • zbyt intensywne ćwiczenia mięśni brzucha;
  • predyspozycje genetyczne.

Do czynników ryzyka i przyczyny rozejścia się mięśni brzucha możemy także zaliczyć :

  • duży płód i duża ilość wód płodowych;
  • ciąża mnoga;
  • przedłużająca się akcja porodowa (długie intensywne parcie);
  • gwałtowny przyrost masy ciała;
  • osłabienie mięśni brzucha (głębokich jak i powierzchownych);
  • nadmierne napięcie mięśni brzucha;
  • nieprawidłowo wykonywane czynności dnia codziennego;
  • nieprawidłowe nawyki toaletowe;
  • dźwiganie ciężarów;
  • nieprawidłowo wykonywane ćwiczenia;
  • zbyt intensywne ćwiczenia mięśni brzucha;
  • predyspozycje genetyczne.

Co robić, by uniknąć rozejścia mięśni brzucha?

Nie zawsze mamy na to wpływ, ale możemy wystrzegać pewnych zachowań:

  • unikaj bardzo intensywnych ćwiczeń, zwłaszcza tych angażujących mięsień prosty brzucha i tych powodujących duże ciśnienie śródbrzuszne tzw; brzuszki, planki (deski);
  • staraj się nie dźwigać- jeśli jednak musisz, zrób to świadomie (przykucnij napnij dno miednicy, bądź mięsień poprzeczny brzucha robiąc wydech podnoś ciężar w taki sposób by był najbliżej Twojego ciała);
  • kichanie i kaszel – poprzez skręt głowy i tułowia do boku;
  • nie przyj na toalecie;
  • wstawaj i kładź się przez bok;
  • pamiętaj o prawidłowej postawie.

Co zrobić, gdy podejrzewasz u siebie rozejście mięśnia?

Przede wszystkim nie działaj na własną rękę.

Aby stwierdzić że masz rozejście się mięśnia prostego brzucha, udaj się do fizjoterapeuty, który wykona Ci manualny test na rozejście się mięśnia Dodam też, że jest wielu fizjoterapeutów, którzy wykonują dodatkowo badanie USG jest ono najbardziej miarodajnym badaniem. Poprzez USG można dokładnie ocenić szerokości rozejścia jak i stan samej kresy białej, a także sprawdzić aktywność mięśni głębokich brzucha i mięśni dna miednicy.

Aby mówić o leczeniu RMPB musimy znaleźć przyczynę, a tak, jak wspomniałam wcześniej przyczyn może być wiele. Dlatego w pierwszej kolejności udaj się do swojego fizjoterapeuty, który ma doświadczenie w tym temacie, który zbada Cię, skoryguje Twoją postawę, Twoje nawyki, a także dobierze indywidualny program ćwiczeń.

Autor: mgr Ewelina SawczukFizjoterapia Uroginekologiczna Kobiet

Fot. źródło Pixabay

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *