Trening interwałowy – w czym tkwi sekret jego skuteczności

Trening interwałowy - w czym tkwi sekret jego skuteczności

Trening interwałowy, czyli maksymalne spalanie tkanki tłuszczowej w maksymalnie krótkim czasie.

Aktualnie trening interwałowy uznawany jest za najefektywniejszą metodę ćwiczeń na spalanie tkanki tłuszczowej oraz poprawę kondycji. Nic w tym dziwnego, ponieważ badania wykazują, iż skuteczność takiego treningu jest trzykrotnie wyższa niż tradycyjny trening kardio o stałej intensywności.

Zmienne tempo interwałów pozwala na najlepsze efekty w maksymalnie krótkim czasie ćwiczeń. W odróżnieniu od treningu kardio nie spalamy tkanki tłuszczowej podczas trwania samych ćwiczeń, lecz po nich. Po tak intensywnej pracy organizm potrzebuje dużej dawki energii na odżywienie organizmu i regenerację. W tym okresie następuje redukcja tkanki tłuszczowej, a także poprawia się metabolizm. Spalanie trwa nawet do kilkunastu godzin po zakończeniu treningu. Właśnie dlatego efekty są tak rewelacyjne! Zjawisko takie nie zachodzi w przypadku zwykłego treningu aerobowego lub siłowego, stąd tak duża przewaga interwałów nad innymi formami aktywności.

W celu sprawdzenia, wyższości treningu interwałowego nad innymi poprowadziłam 4-tygodniowy eksperyment pt: „Wiosenne Metamorfozy”. W ćwiczeniach wzięło udział kilkanaście kobiet w wieku od 30 do 50 lat. Panie przez 3 razy w tygodniu ćwiczyły Formuła S Fitness. Efekty były rewelacyjne: 10, 8 cm w talii mniej. Tak dobre efekty zawdzięczamy interwałowej budowie zajęć.

Mówiąc o interwałach mamy na myśli trening podczas którego ćwiczenia o wysokiej intensywności przeplatają się z pracą o mniejszej intensywności, dlatego tętno podczas zajęć na zmianę rośnie i maleje.

Trening interwałowy jest bardzo efektywny, ale też męczący dla organizmu. Interwały podczas jednej sesji nie powinny trwać dłużej niż 25-30 min (oczywiście trzeba je poprzedzić porządną rozgrzewką, na koniec zadbać o dobry stretching). Zaleca się ćwiczenie ich maksymalnie 3 razy w tygodniu ze względu na duże obciążenie dla organizmu. Osoby mające problemy z układem krążenia, cukrzycą, astmą lub z nadwagą powinny skontaktować się z lekarzem przed rozpoczęciem ćwiczeń.

Autor: Paulina Sokół – Therapy Fitness Instructor, Trener Personalny, Fitness Instruktor.

Fot. archiwum własne Paulina Sokół. Autor: Piotr Wroniewicz

www.salsafit.pl

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *