W jaki sposób przygotować się do networkingu?

W jaki sposób przygotować się do networkingu?

W dzisiejszym artykule napiszę o tym, jak się przygotować do spotkania networkingowego, uwzględniając jego rodzaj, niezbędny (na)strój oraz przygotowanie odpowiednich informacji o swoim biznesie. W kolejnym artykule opowiem więcej o tym, co robić już po takim spotkaniu, by nawiązane kontakty mogły być jeszcze lepsze i trwały dłużej. Teraz wróćmy jednak do przygotowań.

Jak wiesz, networking jest jednym z lepszych sposobów na pokazanie swojego biznesu. Wspominałam już o tym w artykule dotyczącym tego, . Uważam, że nie ma lepszej osoby do mówienia i pokazywania wartości towarów, usług czy umiejętności oferowanych przez firmę od właściciela i jego pracowników. W jaki sposób przygotować się do networkingu, by był jeszcze skuteczniejszy? Oto cztery praktyczne wskazówki. Będzie o poznaniu agendy spotkania i ewentualnych Prelegentów, przygotowaniu odpowiedniego stroju, informacji o swoim biznesie oraz (internetowych) wizytówek.

W jaki sposób przygotować się do networkingu? Sprawdź, co to za spotkanie i zapoznaj się z sylwetkami Prelegentów.

Networking odbywa się dziś w zasadzie wszędzie. W przerwach różnych konferencji czy szkoleń, w podróży pociągiem, czy podczas oczekiwania w kolejce. Zdarzają się też eventy specjalnie dedykowane wymianie kontaktów biznesowych. Istnieją też organizacje, które się w tym specjalizują, zrzeszając przedsiębiorców i dbając o ich wzajemne rekomendacje.

Dziś jednak skupię się ogólnie na spotkaniach, podczas których już wiesz, że będzie okazja do networkingu. Zwykle są tam Prelegenci i oczywiście wielu równie interesujących Uczestników. Zakładam, że skoro już wybierasz się na to spotkanie, coś Cię w nim zainteresowało. A może zachęciła Cię do tego koleżanka? Wiadomo, razem raźniej.

Bez względu na powód, zachęcam Cie do poznania bliżej sylwetek Prelegentów i ich dokonań. Tego typu spotkania są świetną okazją, by poznać się osobiście, dopytać o intrygujące nas szczegóły i najzwyczajniej w świecie podziękować za wystąpienie czy wcześniej dostarczane przez tę osobę treści. Serdecznie do tego zachęcam. Docenienie pracy i informacja zwrotna są bezcenne dla każdego, nie tylko dla Prowadzących szkolenie. Serdecznie rekomenduję tego typu interakcje.

Poza tym, zapoznając się z planem spotkania i osobami, które wystąpią, przygotowujesz się mentalnie do tego wydarzenia. A nasz umysł lubi wiedzieć, by… Mniej się stresować, dając Ci tym samym więcej swobody w poznawaniu nowych osób.

W jaki sposób przygotować się do networkingu, by czuć się pewnie? Zadbaj o odpowiedni strój i nastrój

Dzięki znajomości agendy spotkania i sylwetek osób, które wystąpią poznasz też atmosferę, jaka będzie tam panować. Czy jest to spotkanie bardziej biznesowe, czy raczej luźne. Jeśli to na przykład śniadanie w gronie osób prowadzących biznes, wiesz, że taki właśnie strój będzie tam obowiązywał. Jeśli to swobodniejsze spotkanie grupy kobiet w kawiarni, ubierzesz się swobodniej.

To pozwoli Ci poczuć się adekwatnie do miejsca i okoliczności. Poza tym, podczas niektórych spotkań (np. jakiegoś biznesowego balu charytatywnego), określony rodzaj stroju – w tym przypadku wieczorowego – jest wręcz wymagany w zaproszeniu.

Ta wiedza pozwoli Ci ubrać się i stosownie, i wygodnie, bo odpowiednio wcześniej będziesz wiedziała jak się przygotować. Na każdym spotkaniu warto wyglądać schludnie, elegancko i w swoim stylu. To po prostu wpływa na nasze samopoczucie i pewność siebie w kontaktach z innymi. Ostatnio odkryłam, że mój wygląd wysoce koresponduje z moim samopoczuciem. Wyższy obcas, podkreślenie rzęs, szeroki uśmiech i już 10 punktów więcej na skali zadowolenia.

No właśnie. Szeroki uśmiech i otwartość na naszych rozmówców to wręcz podstawowy dodatek do każdego stroju. Dzięki niemu sprawisz, że nastrój tego typu spotkań będzie pełen pozytywnej energii i entuzjazmu. Uśmiech jest zaraźliwy, więc po prostu uśmiechaj się do ludzi, a oni to odzwierciedlą. Działa to automatycznie, tak jak przy robieniu zdjęcia. Gdy prosisz kogoś sprzed aparatu o to, by się uśmiechnął, sama mimowolnie to czynisz. Przetestuj.

W jaki sposób przygotować się do networkingu? Przygotuj zwięzłe informacje o sobie i nastaw się na słuchanie innych.

Wiele osób, z którymi rozmawiam (w tym ja z czasów początków swoich działań networkingowych) ma problem z tym, że wciąż się zastanawia, co powie… Jak przedstawi swoją firmę i to, czym się zajmuje, jak będzie zachęcać do współpracy itd. Natłok myśli związany z tym, by dobrze wypaść i odpowiednio się zaprezentować, odwraca uwagę od rozmówcy. Zamiast tego, co do nas mówi, wciąż słyszymy przebiegające przez głowę sformułowania, których chcemy użyć.

Jaki jest tego skutek? Nie jesteśmy skupieni, co – jak się domyślasz – nie jest przyjemne dla naszego rozmówcy. Nie poznajemy go, nie dowiadujemy się czym się zajmuje i nie jesteśmy w stanie dostrzec, co ciekawego ma do zaoferowania. Jeśli nie nam, to może naszej koleżance, czy bratu, a może i nam, tylko jeszcze nie dziś, lecz za jakiś czas. Tak czy inaczej, nigdy nie wiesz czy i kiedy dana znajomość czymś zaowocuje. I jak nie dasz jej szansy… Z pewnością się tego nie dowiesz.

Żeby temu zapobiec, warto ćwiczyć umiejętność aktywnego słuchania. Skupiania się na rozmówcy i uczestniczenia w tej rozmowie poprzez przytakiwanie, dopytywanie, parafrazę. Dzięki temu obdarzamy bezcenną uwagą, ale i po prostu wiemy o tej osobie więcej.

W jaki sposób przygotować się do networkingu, ażeby poznać dobrze rozmówców? By móc aktywnie słuchać i jak najwięcej wyciągnąć z takiego spotkania, warto przygotować zwięzłą wypowiedź na temat naszego biznesu i, gdy przyjdzie odpowiedni moment, po prostu ją opowiedzieć. Nawiązując ewentualnie dodatkowo do tego, co powiedział przedmówca. Taka gotowa formuła, tak zwany elevator pitch, jest niezwykle pomocny i możemy z niego korzystać na zawołanie. Czasem, na niektórych spotkaniach, każdy z Uczestników ma okazję wypowiedzieć się w ciągu 30-60 sekund właśnie w takiej formule. Na ten temat mogłabym napisać osobny artykuł, ale dziś zachęcę Cię, byś przygotowała sobie taką treść w jak najczytelniejszej dla odbiorcy formie. Z założeniem, że zupełnie nie zna Twojej branży. Niech ta informacja zawiera informacje:

  • Kogo reprezentujesz? np. Prowadzę firmę XYZ
  • Czym się zajmujesz? np. Zajmuję szkoleniami z marketingu interakcyjnego. To sztuka komunikacji i budowania wartościowych relacji w biznesie. Uczę, w jaki sposób współpracować i pokazywać swój biznes atrakcyjnie, skutecznie i do tego z radością.
  • Kto jest Twoim Odbiorcą? Np. Współpracuję głównie z freelancerami i przedsiębiorcami prowadzącymi biznes samodzielnie lub zatrudniającymi do kilkunastu pracowników. Zwykle zależy im na polepszeniu swojej widoczności oraz prowadzeniu działań marketingowych wewnątrz firmy. Moimi idealnymi Klientami są na przykład osoby prowadzące Sklep stacjonarny lub internetowy, Salony Urody czy też rozwijające swój pasjo biznes po godzinach na etacie.

Taka formuła pozwoli Ci skupić swoją uwagę na rozmówcy. Jeśli coś wciąż będzie niejasne, z pewnością usłyszysz kolejne pytania – podobne do tych, jakie sama z zainteresowaniem zadawałaś. Znów mamy do czynienia z lustrem. Dajesz komuś uwagę – otrzymujesz ją w odpowiedzi. Choć są od tego wyjątki, to wierz mi, że każda poznana osoba to niezwykle wzbogacające doświadczenie.

Weź ze sobą wizytówki, przygotuj się na wypadek, gdyby się skończyły

I ostatnia wskazówka dzisiejszego dnia w temacie tego, w jaki sposób przygotować się do networkingu. Pamiętaj o zabraniu swoich wizytówek. Tylko ważna uwaga: nie rozdawaj ich w locie każdej napotkanej osobie. Lepiej postawić na jakość rozmów i pozyskanych kontaktów niż na ilość rozdanych wizytówek. Zdarzają się wyjątki, np. różne ćwiczenia networkingowe, podczas których zdobywamy jak najwięcej kontaktów. Wtedy z radością weź w nich udział i staraj się odezwać później do osób, których wizytówka wpadła Ci w ręce.

Jednak generalnie… Wręcz wizytówki osobom, z którymi rozmawiasz. Czasem warto też zanotować ważne uwagi na tych otrzymanych, a po powrocie odpowiednio podejść do nawiązanych tak kontaktów. O tym jednak więcej w kolejnym artykule.

Co jeśli zapomniałaś wizytówek?

Zawsze jest jakieś rozwiązanie. Mamy przecież notesy i media społecznościowe. Nawet jeśli zapomnisz wizytówki, możesz się połączyć z Rozmówcą na LinkedIn lub Facebooku. Tu jednak pamiętaj, by Twój profil osobisty był odpowiednio na to przygotowany. Sprawdź, .

To już wszystkie informacje dotyczące tego, w jaki sposób przygotować się do networkingu. Mam nadzieję, że pozwolą Ci pełniej korzystać z tego typu spotkań. Przede wszystkim bez stresu, a z radością i entuzjazmem płynącymi z poznawania nowych ludzi, ich biznesów i pasji. Życzę Ci wielu owocnych kontaktów!

Nazywam się Jola Ambrożewicz i moją pasją jest marketing interakcyjny – sztuka komunikacji i budowania relacji w oparciu o wartości i interakcje. Wspieram i edukuję przedsiębiorcze osoby w przynoszącej przyjemność promocji ich działań. Wierzę bowiem, że każdy ma niepowtarzalny potencjał, który warto zakomunikować światu.

Zapraszam Cię na swój , w którym znajdziesz sporo inspiracji, by pokazać swój biznes i pasje.

Autor:  Jolanta Ambrożewicz

Grafika w tekście -materiały autora.

 

Share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.