Jak wybrać dobrą nazwę dla firmy?

Jak wybrać dobrą nazwę dla firmy?

Choć wybór nazwy dla firmy może wydawać się sprawą dość prostą i oczywistą. To w praktyce niestety, tak nie jest. Chyba, że nie zależy Ci na tym, aby Twoja firma wyróżniła się na rynku. Wówczas na opracowanie nazwy nie musisz poświęcać zbyt wiele czasu. Jednak jeśli zależy Ci na dobrej, a przede wszystkim skutecznej nazwie, przeczytaj nasz krótki poradnik.

Usankcjonowania prawne

Pamiętaj, że nazwa firmy jest jednym z kluczowych elementów wyróżniających Cię na rynku. To między innymi po nazwie będą Twoją firmę kojarzyli klienci. Dlatego jej wymyślenia nie możesz traktować po macoszemu.

Istotne jest również i to, że nie możesz kierować się pełną dowolnością. Przepisy prawa określają kwestie związane z nazwą Twojej działalności gospodarczej.

Jeżeli zakładasz jednoosobową działalność gospodarczą, to nazwą firmy będzie Twoje imię i nazwisko. Te dane musisz zawrzeć w oficjalnej nazwie swojego biznesu. Do nich możesz dołączyć dowolną marketingową część. Ważne jest to, aby część ta była stała i niezmienna.

Miej na uwadze, że pełną nazwą musisz posługiwać się na fakturach, umowach, we wszelkich kontaktach z instytucjami państwowymi i samorządowymi. W kontaktach z kontrahentami i działaniach reklamowych, możesz posługiwać się tylko nazwą marketingową.

Ponadto kompatybilnie z artykułem 43 Kodeksu Cywilnego nazwa Twojej firmy powinna znacząco odróżniać się od nazw innych przedsiębiorstw funkcjonujących na tym samym rynku. Co  więcej, nazwa firmy nie może zawierać żadnych obraźliwych i wulgarnych słów.

Nieprawdziwe informacje w nazwie firmy

Nie zapomnij o innym ważnym aspekcie tworzenia nazwy. Nazwa firmy nie może wprowadzać w błąd Twoich odbiorców. Czyli nie może zawierać nieprawdziwych informacji. Może być to związane z zakresem działalności. Twoja nazwa nie może sugerować, że zajmujesz się usługami, których tak naprawdę nie świadczysz. Na przykład nie możesz nazwać firmy Multiubezpieczenia Mirosława Iksińska, jeżeli będziesz zajmowała się pośrednictwem kredytowym.

Co więcej, nazwa nie może wprowadzać w błąd w kwestii osoby będącej właścicielem przedsiębiorstwa. To znaczy, że w nazwie nie może pojawić się np. nazwisko kogoś znanego lub pseudonim. Może to sugerować, że to właśnie ta osoba jest właścicielem, a nie Ty.

Nazwa firmy nie może wprowadzać w błąd także w kwestii źródeł zaopatrzenia lub miejsca działalności. Nie możesz mieć np. w nazwie sklepu „Buty włoskie”, jeżeli sprzedajesz chińskie buty.

Jak stworzyć dobrą nazwę dla firmy?

Aspekty prawne masz już za sobą. Teraz czas przejść do spraw praktycznych. Zatem jak to jest z tą nazwą?

Nazwa firmy powinna być krótka, nośna, łatwa do zapamiętania i zapisania. Dobrze, jeśli będzie budziła pozytywne skojarzenia. Ważne jest również to, aby nawiązywała do branży, w której działasz. To także ułatwia zapamiętywanie. Kojarzy się z konkretną dziedziną i klient od razu wie, czym się zajmujesz.

Choć tworzenie dedykowanych nazw do branży, w której funkcjonujesz jest działaniem pożądanym. To czasami bywa niewskazane. Szczególnie wtedy, kiedy w ramach jednej działalności chcesz połączyć kilka odrębnych, czasami skrajnych usług. Wówczas lepiej pomyśleć o bardziej ogólnej nazwie.

Myśląc o nazwie swojej firmy nie kieruj się panującymi trendami, chwilową modą. Nie inspiruj się też zbytnio konkurencją. Bo tylko wyróżnienie się daje Ci przewagę na rynku.
Dlaczego nazwa przedsiębiorstwa powinna być krótka? Dlatego, że krótką nazwę szybciej i łatwiej można zapamiętać. To szczególnie ważne, jeżeli rozmawiasz przez telefon. Dyktowanie długiej nazwy mogłoby być kłopotliwe i zajęłoby więcej czasu.Ponadto przy dłuższych nazwach wzrasta ryzyko popełnienia błędu i złego zapisania.

Długość nazwy ma także znaczenie w Internecie. Chodzi przede wszystkim o sprawy związane z adresem Twojego maila oraz domeny. Znacznie lepiej będzie, jeżeli adres firmowej strony www i skrzynki pocztowej będą krótkie. Lepiej brzmi www.mojafirma.pl niż www.jedynatakafirmawmiescie.pl. To też łatwiej zapamiętać i zapisać.

Dobrze sprawdzają się nazwy dwuczłonowe. Ważne, żeby były melodyjne i wdzięczne. W aspekcie obecności w Internecie ważne jest, aby nazwa firmy nie zawierała polskich znaków. Po pierwsze, Internet w adresach witryn ich nie rozpoznaje. Po drugie, tłumaczenie klientowi, że ma nie używać polskich znaków może być kłopotliwe i rodzić możliwość pomyłki.

Trzecią sprawą jest kwestia wizytówek firmowych. Są one stosunkowo małe. Dlatego zamieszczenia tam długich nazw firmy, adresu www i maila. Nie będzie najlepszym pomysłem.

Czy nazwę firmy można zmienić?

Tak, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby to zrobić. W trakcie prowadzenia działalności gospodarczej możesz zmienić swoją dotychczasową nazwę. Miej natomiast świadomość, że wiąże się to z koniecznością zmian danych we wszystkich urzędach, na pieczątkach, materiałach reklamowych. Co z kolei pociąga za sobą koszty. Najczęściej dość wysokie.

Jednak nie to jest największym minusem. Główną wadą zmiany nazwy jest konieczność budowania od początku swojej marki. Jeśli zmieniasz nazwę, to licz się z tym, że od nowa będziesz budować wizerunek swojej firmy i rozpoznawalność. A to z kolei zabiera czas i wymaga sporych nakładów finansowych.

Co lepsze- nazwa polska czy obcojęzyczna?

Tu nie ma reguły. Choć przyjmuje się, że jeżeli działasz na rynku lokalnym lub regionalnym, to wystarczy Ci w zupełności nazwa polskojęzyczna.

Z kolei, jeżeli masz zamiar obsługiwać kontrahentów zagranicznych i działać na obcych rynkach. Wówczas lepszym rozwiązaniem będzie nazwa firmy np. w języku angielskim.

Jeśli decydujesz się na nazwę obcojęzyczną, to przestrzegaj kilku zasad. Przede wszystkim nazwa firmy analogicznie jak miało to miejsce wcześniej, musi być krótka, łatwa do wymówienia i zapamiętania.

Co więcej, przed jej upublicznieniem warto sprawdzić, czy hasło, które nam się spodobało nie jest obraźliwe lub wulgarne. Taki błąd wizerunkowy może Cię później sporo kosztować.

Wolna domena i nazwa

Przed wyborem nazwy dla firmy warto sprawdzić, czy nazwa nie jest zastrzeżona. Dlatego warto przewertować bazy Urzędu Patentowego oraz sprawdzić w wyszukiwarce czy jest dostępna wolna domena o takiej nazwie. Jeżeli jest wolna, to koniecznie ją wykup, aby ktoś inny Cię nie ubiegł.

Podsumowanie

Zanim zdecydujesz się na konkretną nazwę, warto przedstawić kilka propozycji znajomym lub rodzinie. To dobry weryfikator skuteczności nazwy firmowej. Taka ocena może dać też nowe propozycje i nowe nazwy dla firmy. Kto wie, czy nie lepsze i nie ciekawsze? Tworząc nazwę dla firmy nie sugeruj się panującą modą.

Staraj się tworzyć nazwę:

  • ponadczasową i uniwersalną,
  • łatwą do zapamiętania, zapisania i wmówienia,
  • raczej krótszą niż dłuższą.

Nazwa firmy może być w języku polskim lub obcym. Jeśli decydujesz się na obcojęzyczną nazwę, to pamiętaj o tym, aby nie była wulgarna bądź obraźliwa.

Miej na uwadze, że nazwę firmy zawsze możesz zmienić. Choć będzie się to wiązało z dużymi nakładami i koniecznością budowania wizerunku marki od zera.

Autor: Michał Jezierski- trener, konsultant, przedsiębiorca. Ekspert w zakresie przedsiębiorczości, pozyskiwania zewnętrznego finansowania i copywritingu.

Absolwent politologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz studiów podyplomowych w zakresie zamówień publicznych oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Właściciel firmy doradczo-szkoleniowej Kancelaria Rozwoju Biznesowego. Z sukcesem doradza zarówno przedstawicielom administracji samorządowej, jak również przedsiębiorstwom.

www.krb.waw.pl
www.krb.waw.pl/blog

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *