Zakupy w sieci nie spełniły Twoich oczekiwań?

Zakupy w sieci nie spełniły Twoich oczekiwań?
by

Zbliża się czas jesienno-zimowy, a my częściej wieczorami przesiadujemy w domu. Deszcze i zimowe chłody nie zachęcają do wyjścia, przez co, świąteczne zakupy (choć nie tylko te) coraz chętniej robimy przez Internet z dostawą do mieszkania. Z roku na rok przybywa zwolenników tego typu rozwiązań, a w sieci, jak grzyby po deszczu pojawiają się nowe sklepy internetowe i platformy aukcyjne. Na szczęście polskie prawodawstwo pamięta o zwolennikach tego typu zakupów i od 25 grudnia 2014r. obowiązują przepisy, które dają klientom sklepów internetowych nowe prawa i lepsze gwarancje udanych zakupów.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeśli jesteśmy niezadowoleni z towaru, jaki otrzymaliśmy, możemy skorzystać z dwóch podstawowych przysługujących nam praw – odstąpienia od umowy lub zgłoszenia „ reklamacji” .

Pierwsze z rozwiązań wiąże się z całkowitym zaniechaniem zakupu danego towaru. Na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (w tym między innymi przez Internet, ale również np. w formie telesprzedaży) mamy 14 dni od daty otrzymania produktu. W tym czasie powinniśmy go obejrzeć, sprawdzić czy jest sprawny oraz czy ma takie właściwości, o jakich zapewniał sprzedawca. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z otrzymanego artykułu możemy w ciągu 14 dni złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy (najlepiej uczynić to w formie pisemnej listem poleconym). Zakupiony produkt należy również odesłać na adres sprzedawcy. Warto pamiętać, że z rozwiązania tego możemy skorzystać niezależenie od przyczyny naszej rezygnacji – zwrócić można bowiem zarówno produkt uszkodzony, jak i ten pełnowartościowy i sprawny. Co również istotne, jeżeli przedsiębiorca nie poinformuje nas o prawie odstąpienia od umowy (w terminie 14-dniowym), to termin ten automatycznie wydłuża się o 12 miesięcy.

Kwestią dyskusyjną jest to, czy przez okres 14 dni (przysługujący nam na odstąpienie od umowy), możemy w normalny sposób korzystać z przesłanej nam rzeczy. Choć niektórzy twierdzą, że jest to dopuszczalne bez żadnych ograniczeń, w mojej ocenie, najlepiej jest odesłać produkt nienoszący cech używania. W przeciwnym razie możemy bowiem narazić się na odmowę przyjęcia zwrotu. Należy przy tym wskazać, że istnieje wąska grupa produktów, których z uwagi na np. na ich osobisty i spersonalizowany charakter, rodzaj zamknięcia lub termin przydatności do spożycia, nie można dokonać zwrotu.

Jeśli chcemy zatrzymać zakupiony towar, a naszym celem nie jest odstąpienie od umowy, a jedynie np. zobowiązanie sprzedawcy do naprawy wadliwego elementu produktu, możemy skorzystać z uprawnień wynikających z gwarancji lub rękojmi. Gwarancja to dodatkowe zabezpieczanie prawidłowości wykonania towaru jakiego udziela nam sprzedawca lub producent – jest ono dobrowolne i nie każdy produkt jest nią objęty. Rękojmia zaś to prawo przysługujące każdemu z nas na mocy przepisów Kodeksu cywilnego Jeżeli jako podstawę dochodzenia swych roszczeń wybierzemy rękojmię, to reklamację należy skierować bezpośrednio do sprzedawcy. Jego odpowiedzialność za wadliwą rzecz trwa 2 lata od jej wydania i jest obowiązkowa, co oznacza, że nie można jej z góry ograniczyć ani wyłączyć. Od momentu dowiedzenia się o wadzie mamy rok na jej zgłoszenie, nie mniej jednak najlepiej uczynić to możliwie jak najszybciej .

Nie bójmy się zatem korzystać z nowych technologii i śmiało dokonujmy zakupów przez Internet. Jeśli istnieje taka możliwość, pamiętajmy, by sprawdzić wiarygodność sprzedawcy, a płatności dokonać dopiero po otrzymaniu towaru. Powyższe pozwoli nam bez obaw cieszyć się szerokim wyborem produktów i konkurencyjnymi cenami.

Stan prawny na dzień 15.10. 2015r.

frssdf

Przygotował zespół Prawopomaga:

– r. pr. Małgorzata Kierzkowska

– r. pr. Izabela Śmietało – Żegunia

Share

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *